Lasttips...

Minni-Borg

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en islandshäst valack som är bussigt klurig när man ska lasta honom, brukar ta upp till 3 timmar ibland och det är inge kul alls när jag far såpass mycket med honom (ca 2ggr i mån...)
Han är verkligen inte rädd, utan han bara bråkar med en och "testar".
Han går snällt fram till rampen (oftast) men sen kastar han sig bakåt och för det mesta stegrar han, och det är inget litet skutt på frambenen utan det är ordentligt. Jag har övat mycket horsemanship med honom och jag känner att jag har full kontroll över honom förrutom när det kommer till lastning, då har jag noll koll. Han visar heller ingen respekt, i helgen höll jag på bli under framhovarna...
Vi har testat allt, verkligen all. En jacka över ögonen, backa till en dörr, linor, ja allt. Det här är fruktansvärt frustrerande... Har även provat "ett steg, eftergift" men då bara kastar han sig när han är halvvägs inne.
På lördag kommer det att vara en annan häst i trasporten när min ska in och det resulterar ju i mindre plats att gå in på när mellanväggen inte är flyttad...
Snälla hjälp, skriv hit alla tips ni har!!!

Sv: Lasttips...

En häst bråkar inte för att den tycker att det är roligt!

Hästar är av naturen lata och att bråka kostar en massa energi!

Förtroendet är inte fullständigt, utan du behöver jobba mer på det. Men det tar tid och det har du inte innan det är dax...
Jag skulle vincha in hästen, longerlina från ena sidan av grimman fram till bommen och tillbaka till grimman och igenom på andra sidan.
Man blir då så stark att man har en chans att hålla emot när hästen kastar sig bakåt. Dra INTE in hästen, utan håll emot när den backar, när hästen har tagit ett steg frammåt, låt den stå med lite slak lina och fundera över vad som hände innan du spänner linan och FÖRSIKTIGT ber den att ta ett till steg framåt. OSV..
Om din häst inte känner hästen som står i transporten väl, se till att denne inte står och är hotfull...

Sen är det till att åka hem och träna!
Ta bort mellanväggen, lägg hö på rampen och inne i transporten, ta en lång lina och sätt dig och låt hästen äta i lugn och ro...
När hästen tycker att det är okej att äta där inne, sätt tillbaka mellanväggengör om proceduren. Se bara till att hästen inte får huvudet under bommen! Då den kan få panik när den slår i huvudet nör den tittar upp! Jag brukar ställa en höbal på hökant under frambommen, uppepå den lägger jag favvogodiset, så att det finns något riktigt mumsigt att se fram emot!

Lycka Till och ha massor av tålamod!

Hej

Gå in på svtplay och sök på ponnyakuten. Tobbe Larsson ger många bra tips på lastning.
Kram Suss

Hej!
Som redan nämnt tidigare så är eftergift och konsekvens viktigt. Ledarskapet är A och O men det vet du nog själv om du arbetat med horsemanship. Det bästa är ju såklart att träna när man inte är stressad och behöver ta genvägar. Som nämnt tidigare att ställa transporten i hagen, lägg in lite hö, ta det lugnt, slappna av och försök att se det som en rolig grej att träna. Ge mycket beröm när han gör rätt och visa tydligt att han absolut inte får kränka ditt personliga " space genom att trängas, stegra sig, trampa osv. Att löslongera och flytta runt samt kalla upp hästen innan lastningen kan vara bra för att förstärka ledarskapet.
Jag brukar lasta ett hundratal hästar varje år mellan olika beten och har därför lärt mig lite tips som man som människa inte alltid tänker på naturligt. För det första är det viktigt att inte stressa upp sig själv och vara rädd, orolig eller negativt inställd till lastningen. Hästen känner av detta och blir då ännu mer övertygad om att inte gå in. Var självsäker när du går in i transporten och andas djupt och lugnt, försök se det som en intressant situation då du verkligen kan lära dig av hästars beteende. Var stark och tydlig i kroppsspråket, låt aldrig hästen tränga eller gå på dig. Om hästen inte är bortskämd så använder jag gärna positiv förstärkning i form av godis vid lastning för att transporten ska försknippas med trevligheter. Undvik bråk men låt somsagt aldrig hästen ta över.
I den form man måste ingripa mer fysiskt på grund av tidsbrist eller annat, så föredrar jag att trycka på hästen bakifrån. Detta är något som hästarna förstår bättre och får mindre panik av. Det är naturligt att bli pådriven bakifrån, däremot inte att bli dragen i framifrån. Då kommer flyktinstinkterna och paniken lätt fram och hästen kastar sig gärna bakåt. Om grimskaft, longerlina etc sitter runt en bom i detta läge kan det innebära nacksador och kotförskjutningar som följd. Jag skulle därför rekommendera, om du har bråttom att:
Transporten står inbackad till en stallöppning eller liknande med avgränsning på sidorna. Försök att ha mycket ljus i transporten samt gärna mat. Detta gör det mindre obehagligt och det är mindre skillnad att gå från en stallgång till en transport än att gå från friheten i i ett mörkt hål...
En person styr hästen i fram och lockar gärna med en hink godis ( som hästen bara får smaka när han går fram). Viktigt är att personen i fram är "the good cop" och inte sliter, drar eller stirrar hästen i ögonen ( dvs visar med kroppen att den ska stanna) Personen som styr måste därför vara den med mest vana som ger eftergift och belöning vid rätt tillfälle och beter sig som att det är trevligt att befinna sig i transporten. Sedan kan, om det behövs, två personer som är lite starkare ta varandra i handen, ställa sig på varsin sida om hästens bakdel och helt enkelt trycka/ lyfta bakdelen tills den går framåt. Detta brukar de flesta hästar lugnt acceptera, dom tror att kraften bakifrån är mycket starkare än dom själva och brukar gå in utan att få panik eller bli rädda. I nödfall kan mankraften bakifrån bytas ut mot lina som dras runt något. Dock blir det svårare att ge eftergift då. Men somsagt, ja skulle undvika att fästa saker i hästen huvud och dra med hävstångskraft då det kan orsaka skador i nacken.
Lycka till!

Tusen tack för superbra tips, blev jättepeppad till att träna nu!
Tränade idag och kom fram till att det är läskigt att lägga bakbenen på rampen :grin: Ska träna imorgon igen men på lördag när det är dax för lastning så sätter vi nog transporten så långt in i stallet det går, även rampen in i stallet så det inte blir sån "backe" och sen vinshar, för det är det ända som funkar + driver på med spö och är berädda med en massa mat inne i transporten + godis ;)
Sen när vi kommit hem igen efter helgen ska jag prova det någon sa att träna i hagen och göra det till en rolig grej och berömma med godis varje framsteg han gör!

Vad har du för typ av hästtransport? Om han är skraj för att sätta bakhovarna på lämmen så kan en hästtransport utan läm vara en fördel. Om han kastar sig bakåt -dvs vet att vägen ut är bakåt så kan en fronturlastad hästtransport vara ett alternativ! Låter man fronturlastningen stå öppen medan man lastar så är det inte mer än som en stallgång- det är ljust och öppet framåt.

Min ena vallack var lite svårlastad förr, bakhovarna vägrade gå upp på lämmen. Fast han kastade sig aldrig utan bara stod där... Verkade inte särskilt rädd heller. Om någon jagade på honom så gick han iofs men jag lastar mycket själv så det funkade inte. När vi köpte våran nya kärra med fronturlasning o step up så gick han bara. Inget knussel. Vi hade fronturlastningen öppen och gick rakt igenom kärran ett par gånger. Nu brukar jag ha fronturlastningen öppen för att det blivit en vana, två av tre hästar går på själva -jag står bara bakom. Den "svårlastade" får jag leda på -men han står snällt kvar medan jag går bak o stänger bom/dörr. Jag använder oxå transporten lite som en box när vi är iväg. Ställer upp fronturlastningen så står hästen där inne o äter o kan titta ut. :) Perfekt!

Även min gamla medryttarhäst fick prova kärran en gång. Han har varit mycket svårlastad. Han gick oxå bara rakt på! De gick igenom kärran ett par gånger o han tvekade inte en enda gång. Var faktiskt lite roligt o se ägaren tappa hakan så fullständigt- hon trodde inte sina ögon!

Jag tror kärran har stor betydelse, ljust, luftigt och öppet. Och att skippa lämmen. Lämmen e ostabil, sviktar och i hästögon osäker att gå på. Att ta ett steg upp över en kant e däremot inget konstigt. :)

Om du åker såpass mycket transport som du gör så har du möjlighet skaffa en sån kärra gör det! Jag lovar att man inte ångrar sig en sekund. Jag älskar min kärra och åker ofta iväg själv o tränar -ibland t.o.m. med två hästar! Det är skönt att klara sig själv, o hästarna lastar sig själva. Kveikja är t.o.m. så otålig att få komma upp o äta så jag knappt hinner öppna bommen innan hon krockar med den!
grabbarnagrusikarran_57622897.jpg

Om hästen tycker att lämmen är läskig kan man prova att palla upp den i bakkant så att lutningen inte blir lika stor. Då blir det mer som ett step up släp. Se bara till att palla upp stabilt så att den inte "trillar" ner när hästen går på den! Sen kan man öka vinkeln allt eftersom hästen vänjer sig. Se även till att lämmen inte är hal! Vi har bastmatta på lämmen, inte snyggt eller speciellt lätt att göra rent, men blir alldrig halt!

Hoppas att det gick bra på tävlingen och att du får bukt med lastproblemen!

Liknande trådar

Hästhantering Hallå alla hästvänner! Har problem med lastning och hittar inte lösning på mitt problem här eller på andra sidor. Om någon vet en tråd...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 143
Senast: Shudde
·
5
Hästhantering Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i...
2
Svar
20
· Visningar
3 382
Senast: tuaphua
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 135
Senast: palle
·
J
Träning Hejsan! Jag har ett riktigt problem.. LASTNINGEN!! Vi ska till Atg:n om några dagar och tänkte att eftersom hon är så stökig vid...
Svar
18
· Visningar
1 500
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama