Lasttips till 9-mån vmblshingst!

T

travis

Hej!
Dags för frysmärkning av unghingsten. Till saken hör att han är ganska vild, ej särskilt mkt hanterad och aldrig lastad förut. Hur löser jag detta på bästa sätt??
Tips mottages tacksamt :eek: :banana:

Sv: Lasttips till 9-mån vmblshingst!

Ställ in hästen i stallet, backa in transporten så nära du kan och så att du får ner lämmen, ha minst två med hjälpare, sätt på hästen grimma och rejält grimskaft, handskar på den som leder, gå normalt mot transporten, tveka aldrig, tvekar hästen, låt den titta en liten stund och låt sedan medhjälparna lägga händerna bakom hästen och fösa in den medans du fortsätter framåt, medhjälparna sätter för bom och stänger luckan, sen åker ni. Samma sak på vägen tillbaka...

"Det är dags att be till Gud när fan står i farstum!"
Sätt igång att lastträna! Skaffa en repgrimma och ett rep som är c:a 5 meter. Ställ transporten i en inhägnad - om du skulle tappa hästen.
Led hästen mot transporten. Då den börjar konstra, backa den och tala om hur dåligt du tycker den sköter sej. Stanna upp, led den lugnt mot transporten. Då den stannar, lägg på tryck i grimskaftet, beröm och smek den när den går framåt. Om den trilskas - backa den och låt helvetet strömma över den. Låt hästen förstå att himlen väntar om den gör rätt och låt helvetet strömma över den när den trilskas. OBS inga mutor eller medhjälpare! Du skall se att efter en halv, en en och en halv, två eller två och en halv timme så står den i transporten alldeles av egen kraft.
Upprepa detta varje dag tills den inte längre konstrar, och du från baklemmen kan säga : var så god och kliv på!, stänga baklemmen, sedan gå fram och fästa transportgrimskaftet i grimman. Du lastar av i motsatt ordning: Lossa, fäst din långa lina fäll ned baklemman , backa ut hästen

Senast ändrad av en moderator:

Man tar fölet i grimma och grimskaft som man brukar, och så går man in! Gör ingen affär av det. Vill han gå ut så låt honom, och så gör ni om.

Håller med snurrfian, iom att du inte har koll på saker och ting innan du ska åka så gör det lättast för både hästen och dig. När du sedan landat lyckligt och väl hemma råder jag dig att börja med det som du eg skulle gjort innan- hanteringen.

Om den trilskas - backa den och låt helvetet strömma över den. Låt hästen förstå att himlen väntar om den gör rätt och låt helvetet strömma över den när den trilskas.

Vad menar du??

bli inte förvånad om den bara knallar på :D travföl brukar aldrig eller väldigt sällan krångla....

Träna, träna och åter träna...

När de är så pass "små" är de ganska lättövertalade och man kan i värsta fall lyfta dem ombord men det är något du skulle tränat i god tid innan resan. Jag tränar lastning redan som föl, iom att stona går på lugnt så blir fölen också väldigt lättlastade i framtiden när de fått lära sig av sin mor.

Senast ändrad:

Varför har den inte åkt förräns nu? Varför inte lasttränat innan?

Jag skulle prova i lugn och ro först, utan stress och tidspress.

Jag skulle inte lasta från stallet om jag vore du... Om hästen blir rädd eller trilskas o kastar sig baklänges alt. stegrar och slår huvudet i dörren så kan lyset lika gärna slockna för gott... Jag skulle göra som "Bill" sa.. Repgrimma och ett rejält rep alt. grimskaft.. Lycka till! :banana:

Jag skulle oxå bli förvånad om den triskades, men som sakt är man osäker så är det bättre att kunna lyfta in hästen med handkraft än riskera skador... Poängen blir det samma, in kommer du oavsett hur mycket du bråkar... Men efter att ha hanterat minst ett 50 tal unghästar och föl som aldrig har blivit lasttränade och bara att leda in så är jag inte särskilit oroad... När vi skulle ta hem ett åringar från sommarbete där de hade gått under minst fyra månader utan någon större hantering så lastade vi på en gamal skogsväg i lastbil, åtta åt gången, en av 20 krånglade och den har varit en krångel pelle från start, med en mamma som är likadan...

Jag har faktiskt knappt hört talas om en travhäst som har behövst lasttränas... Kanske för att man aldrig har funderat på att de ska krångla... Till och med vårat bortskämda lilla sto som hade fått gjort som hon ville med den hon stod uppstallad hos gick på transporten första gången hon åkte utan problem... Ialla fall sen jag fick bort stallägaren med havrehinken som hon mest blev rädd för...

Senast ändrad:

Jag lastade min häst på 8mån härom dan för försat gången och det gick jätte bra.
Jag la fyra morötter på rad in i transporten och han knalla bara rakt in, och jag som tråde det skulle ta några timmar eller så men nej då det tog 3min :) .

Lycka till

:) Hej!
Jag håller med dig till 100 %. Jag har prövat detta och det fungerade alldeles utmärkt.Det tog mig tre dagar att få henne till att knalla in i transporten av sig själv. Då var hon 1½ år ca. Hade transporterat henne tidigare flera ggr. men helt plötsligt får hon för sig att totalvägra lastning.
Ett MÅSTE är att man har gott om tid, första dagen tog det mig 2½ timma.
MÅSTE nr. 2 är att man är helt ensam, ingen som är med och ska "hjälpa" till.
Absolut värt att pröva. :banana:

Bill skrev:
"Det är dags att be till Gud när fan står i farstum!"
Sätt igång att lastträna! Skaffa en repgrimma och ett rep som är c:a 5 meter. Ställ transporten i en inhägnad - om du skulle tappa hästen.
Led hästen mot transporten. Då den börjar konstra, backa den och tala om hur dåligt du tycker den sköter sej. Stanna upp, led den lugnt mot transporten. Då den stannar, lägg på tryck i grimskaftet, beröm och smek den när den går framåt. Om den trilskas - backa den och låt helvetet strömma över den. Låt hästen förstå att himlen väntar om den gör rätt och låt helvetet strömma över den när den trilskas. OBS inga mutor eller medhjälpare! Du skall se att efter en halv, en en och en halv, två eller två och en halv timme så står den i transporten alldeles av egen kraft.
Upprepa detta varje dag tills den inte längre konstrar, och du från baklemmen kan säga : var så god och kliv på!, stänga baklemmen, sedan gå fram och fästa transportgrimskaftet i grimman. Du lastar av i motsatt ordning: Lossa, fäst din långa lina fäll ned baklemman , backa ut hästen
Jösses! :eek: :crazy:
Med den attityden du har, gissar jag att de flesta hästar krånglar för dig vid lastning?

Om det är första gången den åker- Backar jag intill stallet, leder n den, sätter fast den, fäller upp luckan och åker...
varför krångla till det?

moschan skrev:
:) Hej!
Jag håller med dig till 100 %. Jag har prövat detta och det fungerade alldeles utmärkt.Det tog mig tre dagar att få henne till att knalla in i transporten av sig själv. Då var hon 1½ år ca. Hade transporterat henne tidigare flera ggr. men helt plötsligt får hon för sig att totalvägra lastning.
Ett MÅSTE är att man har gott om tid, första dagen tog det mig 2½ timma.
MÅSTE nr. 2 är att man är helt ensam, ingen som är med och ska "hjälpa" till.
Absolut värt att pröva. :banana:
Kan man anta att ni har 1 stycke häst och inte 10 unghästar på väg till frysmärkning? :angel:

Ja, varför krångla till det! Hästen skall tränas så att du kan lasta den ensam, utan stök, var som helst.

Humelibumlan skrev:
Med den attityden du har, gissar jag att de flesta hästar krånglar för dig vid lastning?

Det är precis tvärtom ! De hästar som jag lasttränat behöver man bara säga "Var så god" till, när det är dags och de knallar ombord alldeles själva. Har botat hästar som varit "omöjliga" att lasta, och det har som mest tagit 2,5 timmar, i den tiden har ingått utbildning av hästägaren om att bete sej rätt. Sorry, du hade fel!

Bill skrev:
Ja, varför krångla till det! Hästen skall tränas så att du kan lasta den ensam, utan stök, var som helst.
Ja tänk, men det kan man utan hjärntvätt oxå...
Mina har aldrig varken fått hela helvetet över sig eller behövt backa in och ut i flera dagar... De knallar snällt på ändå! :angel:

Bill skrev:
Humelibumlan skrev:

Det är precis tvärtom ! De hästar som jag lasttränat behöver man bara säga "Var så god" till, när det är dags och de knallar ombord alldeles själva. Har botat hästar som varit "omöjliga" att lasta, och det har som mest tagit 2,5 timmar, i den tiden har ingått utbildning av hästägaren om att bete sej rätt. Sorry, du hade fel!
Ja, det skulle jag oxå som häst, hellre knalla i än få helvetet över sig och få kuta där fram och tillbaka i flera veckor..
Hjärntvätt är ett ord som ploppar upp? :angel:

Varför förutsätta att hästen kommer krångla? Jag har lastat ett antal föl/unghästar för första gången och bara gått på. Jag har alltså lastat HELT själv, nemas problemas. Är hästen bara ledtam och litar på den som leder behöver man inte krångla till det. Att börja bråka med hästen utan att den får tänka själv är ju att be om bråk.

ALLA mina hästar går eller har gått att lasta helt själv. Jag har nämligen ytterst sällan någon som följer med, och dessutom har jag barn som ska med, dvs jag har inte all tid i världen, så hästen bara MÅSTE gå in själv och utan att bråka. Och det gör de.

Jag tror faktiskt det hänger mest på hur man är i sin attityd till hästen. En häst jag tävlade mycket på och har lastat själv jämt är numera klassad som "svårlastad", och jag känner mig som ett stort frågetecken.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 388
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar