Lastproblem

Sv: Lastproblem

Alldeles korrekt iakttagelse.

nu blir vi anklagade för att vara en flock igen- bara för att vi har samma syn på hur hästar fungerar:rofl:

Har haft samma problem som du i 13 år med min häst, men har äntligen kommit till rätta med detta . Nu i veckan har jag lyckats att lasta henne från stall planen och hon har gått in själv! Trodde faktiskt inte att det någonsin skulle hända:banana:! Har provat alla tips som du fått i trådarna och hur man ska hantera problemet beror helt på om hästen är rädd eller bara vet att den kan vägra. På min häst som inte visar någon direkt rädsla för släpet utan stannar precis som din eller vägrade gå fram till transporten har jag provat:

Vänta ut hästen: stog i två dygn med tryck när hon gick bakåt och eftergift sedan osv ( ok då jag var faktiskt inne och åt och sov). Vi komm aldrig in i transporten!

Mat: Har ett matvrak till häst, går in efter ettpar timmar och tränar man så kunde det gå efter 15 min, har man sedan åkt någonstans så fick jag stå och muta ett par timmar igen. (var inte så roligt regnig tävlingsdag)

Linor: går ej på min madame då hon fick panik satte sig på dem.

Tröja över ögonen: Provades när vi skulle från seminstation, matte får panik när hästen håller på att ramla av lämmen då hon vinglar runt! Men hon kom in, men hästen var lite skärrad.

Det som funkade på just min häst med risk för att kanske endel tycker att det är djurplågeri, var att som du lasta från ett utrymme som stallet. Gick in med hästen i logen sedan backas transporten intill så att lämmen kan fällas in och hästen inte kan komma ut på sidorna. En höll hästen och jag stod bakom med ett dressyrspö. När hon backade fick hon en klatch på rumpan och när hon stått stilla och höll på att somna petade jag på henne med spöt. Vi hade en lugn stämning inte massa pådrivande oljud och väsen. Varannan dag åkte vi under denna tid till seminstationen och lastade på samma sätt därifrån. Efter ett tag så behövde jag bara gå bakom med spöt, tog ca5 min att lasta. Sedan en dag så lossnade det för oss och hon bara gick på och när hon gjort det 2 gånger så provade vi på stall planen och det funkade också,är så lycklig just nu!:rofl::rofl:

Kom på några tips som jag fick av min gammla far som funkade på hans hästar (som var ganska lata hästar:grin:)
Backa in hästen och sedan vända den när man stängt (går ej om man kör med mellan vägg)

Longering: trötta ut hästen, bygger på obehaget av att jobba om h*n går in så slipper den jobba mera. Longera hästen så att den börjar bli trött, prova sedan att gå in i transporten. Om den ej vill fortsätt att longera. Pappsen hade en fältävanshäst som detta fungerade på men de första gångerna han provade trodde han att hästen skulle falla i hop. men sedan behövde han bara visa longeringslinan och hästen trippade snällt in i transporten!

Re: Sv: Lastproblem

Att sparka sin häst ingår inte i normalramen för vad som är acceptabelt i meningen 'göra det obehagligt'. Det räknas som onödigt våld och ska INTE användas.
Passa dig så ingen ser dig, du kan bli anmäld.
så mycket håller jag med dig...

Rakt up ditt råd ...
OM knepet med tröjan fungerar som det ska kastar sig inte hästen. Ingen häst vill hålla på och tramsa och slänga sig okontrollerat utan att se någonting.

Man tar in hästen i släpet och tar på bommen, sen av med tröjan snabbt. Ge godis om hästen vill ha sådant. Men prova gärna bomull i öronen, för många hästar förknippar att gå in i släpet med att det låter otäckt och att det är för trångt/taket är för lågt etc. Därav tröjan, som tar bort det otäcka/klaustrofobiska.
:eek:detta är inte långt ifrån en spark i magen tycker jag.:grin:

Ingen häst vill hålla på och tramsa och slänga sig okontrollerat utan att se någonting.
du har så fel:cry:

sen av med tröjan snabbt
:eek:

Orkar inte läsa igenom alla svar men min häst var skitdryg att lasta förut. Provade också allt tyckte jag, vi var flera, linor etc etc. Han gick alltid in till slut men det var en dryg halvtimme varje gång. Trodde att han var ett hopplöst fall.

En dag fick jag för mig att ta tag i det ensam. Hade all tid i värden och ingen brådska alls. Tog på en horsemanship grimma och väntade ut honom. Det tog tjugo minuter så var han inne. Sen stod vi bara där inne några minuter åsså backade vi ut. Den dagen gick vi ut och in sju gånger utan problem efter den första.

Två dagar senare tog jag på grimman igen, körde fram transporten och han gick bara in! Direkt!

Nu lastar jag alltid själv, är det folk som stressar honom på något sätt bakom så går han ej in, när vi är ensamma så är det inga problem alls.

Jag trodde verkligen att han var ett "hopplöst fall", nu har jag lärt mig annat!

Ja!
Många kan börja tänka bakåt om det är för mkt folk.

kommer ihåg när ngn "snäll" människa skulle hålla handen på hästens rumpa vid urlastning- den kastade då sig bakåt.

När man ska lasta med linor ska den som leder absolut inte dra, utan bara se till att den riktad in mot trailern.

Om du menar att du vill tala samma språk till din häst som hon talar med sina kompisar i hagen-menar du rätt, -men gör fel. En bra "hagkung" som uttrycker det, tar plats genom att ta mark från sin kompis i lägre rang. På precis samma sätt gör många hästar mot oss människor, nämligen tar vår plats. De går mot oss tills vi flyttar oss och de har då tagit vår plats och visat oss att de är högre i rang än oss. Det är hela tiden ett rangspel och det är det som är det viktiga att komma över. Visa din häst genom NH-Natural horsemanship, att det är du som tar hans/hennes plats och inte tvärtom. Ta hjälp av någon kunnig person istället för att "öva" på egen hand och kanske förstöra för dig själv och hästen, att i framtiden blir ett samspelt team. Lycka till!

Och du- var rädd om din häst, för den lever endast för dig. :laugh:

Jag har den teorin att jag frågar först snällt engång men sen blir jag arg. men det menas absolut inte att jag är otydlig.
Jag har jobbat åt en lasttränare i tyskland, och jag fick då lära mig att se den dära skillnaden på hästar som "är dum" och hästar som "är rädd". jag var där i 1½ år, så jag skulle tippa på att jag vet hur jag ska lasta mig egen häst. Min häst litar och förtror sig till mig, för att jag har visat att det är jag som bestämmer. då känner hon sig säker med mig. hon vet att jag aldrig skulle be henne gå över en bro som inte var säker. men vi tycker helt enkelt mycket olika om hästhantering :).

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 791
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve