Lastproblem

Sv: Lastproblem

#17 men om han slänger sig bakåt ?

#18 det har jag aldrig testat har hört om det typ , men ska testaa xD tack för tipset ;)

#20 tog det 1½ år att stänga luckan ? :O:O:O

tack för alla tipseen :) men vad ska jag göra om han slänger sig bakåt ? ;o

OM knepet med tröjan fungerar som det ska kastar sig inte hästen. Ingen häst vill hålla på och tramsa och slänga sig okontrollerat utan att se någonting.

Man tar in hästen i släpet och tar på bommen, sen av med tröjan snabbt. Ge godis om hästen vill ha sådant. Men prova gärna bomull i öronen, för många hästar förknippar att gå in i släpet med att det låter otäckt och att det är för trångt/taket är för lågt etc. Därav tröjan, som tar bort det otäcka/klaustrofobiska.

Har provat det på min häst som stannade vid luckan och sedan backade. Hon gick in utan tröja efter typ 15 ggr med tröjan, och nu behövs den inte längre. Hon har dock alltid bomull i öronen (och hoppluva ovanpå så inte bomullen åker ur). Jag lasttränade inte ens utan åkte bara vid 15 tillfällen när jag skulle på träningar.

Provade samma sak med en annan häst som man kunde få upp på luckan (lastades från stall) men som sedan backade/slängde sig bakåt. Tillslut fick vi upp den så den nästan gick in, då sjönk den ihop och hoppade ut igen när den kände sig instängd i släpet. Provade då tröja, hästen gick upp på luckan, backade ner, gick upp och in - vóila.
Hade även bomull på denna häst.

tröjan verkar mkt eftektiv , måste prova det snart (:

brukar ta två linor kryssade bakom sen drar vi åt varefter han går framåt så att han inte kan gå bakåt igen alternativet är att resa sig men det brukar han inte göra utan när han känner att han inte kommer någonvart så går han in...

har provat men det funkar intee , :/ han går typ undeer , ;s

Han hade panisk förskräckelse för att bli instängd, så ingen kunde närma sig luckan.. Var det bara jag och han och jag gick in först så gick han snällt med.. Men annars.. Till slut gjorde vi så att vi lade två linor i kors på luckan, som han gick över när han gick in, och sen fick 6 st personer smyga fram o lyfta linorna och hålla, så att han inte kunde ta sig ut.. Till slut lugnade han sig o stod still. Efter ett tag var han som vilken häst som helst att lasta, men som sagt.. det tog tid..

Flera goda råd om lastning önskas... Detta är vår stora akilleshäl. Har jättesvårt att få vår ena häst att gå in i den hemska lådan, och hon vill gärna backa så fort hon kommer upp på rampen. Svårt att hålla emot och hålla kvar tills man får framåttänk när hästen är stor...:) Tyvärr blir det en stor sak, att ta fram vagnen, lastträna en stund, köra undan vagnen... Lättare att köra strutsfilosofin och vänta tills imorgon...:) Vill gärna ha en lättlastad häst, men det får man ju inte gratis!

Tänk så här, att lasta en häst handlar ju om att hästen inte vill gå in i en j*vla låda. Det strider mot alla lagar ett flyktdjur kan ha.

Så visst kan man lastträna utan transport, hitta ett lagom kymigt utrymme, eller skapa själv av tex tunnor, presenningar och öva hästen att gå där hästen faktiskt inte finner det logiskt att gå.

Vänj hästen att skickas in i detta utrymme, det finns många bra tips i tråden. Skillnaden mellan vilket utrymme som helst, eller en transport det vet ju inte hästen.

Själv har jag riggat ett "transportutrymme" i en lada, och övar att skicka in. Funkar.

Hej

har ni testat om nbi lasdtar på en annan häst först? fungerar med mig..tar på den andra först och sen min sedan bakar vi ut den andre.. Sen e det inga problem för min lille pålle. men dock ska jag träna så han kan gå på utan sällskap oxå men är ju en början:idea:

Jag hade exakt samma problem med min häst. Gjorde exakt likadant och inget hjälpte. Men efter att ha provat nästan allt så provade jag att släppa han helt när han stod precis vid rampen. Samtidigt stod mamma inne med en foderhink. Han gick in helt. Den enda skillnaden jag gjorde var att inte hålla i grimskaftet för det skickade jag upp runt halsen på han. Men så fort han känner att man ska dra in han eller att han ens känner att man håller i grimskaftet totalvägrar han själv. Så mitt tips är att låt han gå in själv, stå jämte han och beröm som tusan och ha en annan att skramla med foder.
Hoppas att du får det till att fungera för jag hade ett himla sjå med hästen. Men dom måste ju vänja sig ifall man måste till djursjukhus eller liknande.
Lycka till!

Precis! Så har jag också börjat prova, eftersom jag tydligt märker att det inte enbart är transporten, utan lite i allmänhet läskiga ställen, typ duschspilta, ny trängre ingång till ridhuset mm. Tänker också så att dessa utrymmen kan hjälpa oss "på vägen" mot transporten såsmåningom. :)

Om du har möjlighet kan du köra in transporten i en hage. Sedan använder du den som "matplats". I början får maten läggas utanför transporten men sedan kan man flytta den längre och längre in i transporten. På 2-3 veckor har hästen vant sig vid transporten. Då vet du iaf att den inte är rädd, problem kan fortfarande dyka upp vid lastning under andra förhållanden, men då vet du ändå vilka krav du kan ställa. I dem flesta fall är resultatet en häst om ser transporten som en "matmaskin" och går in i den med glädje. Kör kortare övningssträckor i början och se till att behålla den glädjen!

Om du har möjlighet kan du köra in transporten i en hage. Sedan använder du den som "matplats". I början får maten läggas utanför transporten men sedan kan man flytta den längre och längre in i transporten. På 2-3 veckor har hästen vant sig vid transporten. Då vet du iaf att den inte är rädd, problem kan fortfarande dyka upp vid lastning under andra förhållanden, men då vet du ändå vilka krav du kan ställa. I dem flesta fall är resultatet en häst om ser transporten som en "matmaskin" och går in i den med glädje. Kör kortare övningssträckor i början och se till att behålla den glädjen!

Bra råd! :bow:

Om han backar så backar du honom ännu längre, och sen provar du igen och precis innan du känner att han tänker stanna och börja backa så backar du upp honom. Gör så, tillslut så märker han att det blir för jobbigt att sträta emot :)

Att sparka sin häst ingår inte i normalramen för vad som är acceptabelt i meningen 'göra det obehagligt'. Det räknas som onödigt våld och ska INTE användas.
Passa dig så ingen ser dig, du kan bli anmäld.

Okej, men att hon ställer sig på bakbenen framför mig det är okej?
då hjälper det knappast att bara säga nej lite skarpt. det är ju brist på respekt så det stänker om det. ska man snacka hästspråk så antingen så smäller det ju eller så är man underlägsen. och hästar är alldeles för stora och starka djur för att bara gulla med. hellre engång rejält och sen aldrig nå mer problem än en massa små gånger. anledningen till varför jag sparkade henne var för att hon ska veta att det är nånting som man absolut inte får göra, hade hon bara backat undan eller nånting så hade jag inte tagit det lika hårt, men nu vart jag förbannad. precis som "hagens kung" hade blivit om hon hade gjort så mot honom.

Det är sånna som du som gör att sånna som vi får ett helvete med svårlastade hästar som blivit livrädda för transporten för att någon sparkat eller slagit dem för att få in dem... :mad:

Har ngt hänt vid lastning- körning.:confused: Låter som det.

Man får aldrig tappa humöret när man tränar.

Linor med starka karlar- som gör rätt- kan lösa om hästen inte vill alls. ett par ggr o fin körning- sen brukar det räcka att visa linorna.

Beröm o ge godis.

Okej, men att hon ställer sig på bakbenen framför mig det är okej?
då hjälper det knappast att bara säga nej lite skarpt. det är ju brist på respekt så det stänker om det. ska man snacka hästspråk så antingen så smäller det ju eller så är man underlägsen. och hästar är alldeles för stora och starka djur för att bara gulla med. hellre engång rejält och sen aldrig nå mer problem än en massa små gånger. anledningen till varför jag sparkade henne var för att hon ska veta att det är nånting som man absolut inte får göra, hade hon bara backat undan eller nånting så hade jag inte tagit det lika hårt, men nu vart jag förbannad. precis som "hagens kung" hade blivit om hon hade gjort så mot honom.

Om du menar att du vill tala samma språk till din häst som hon talar med sina kompisar i hagen-menar du rätt, -men gör fel. En bra "hagkung" som uttrycker det, tar plats genom att ta mark från sin kompis i lägre rang. På precis samma sätt gör många hästar mot oss människor, nämligen tar vår plats. De går mot oss tills vi flyttar oss och de har då tagit vår plats och visat oss att de är högre i rang än oss. Det är hela tiden ett rangspel och det är det som är det viktiga att komma över. Visa din häst genom NH-Natural horsemanship, att det är du som tar hans/hennes plats och inte tvärtom. Ta hjälp av någon kunnig person istället för att "öva" på egen hand och kanske förstöra för dig själv och hästen, att i framtiden blir ett samspelt team. Lycka till!

Och du- var rädd om din häst, för den lever endast för dig. :laugh:

Nja där har du lite fel för en riktigt ranghög häst (Hagkung som du kallar det) behöver inte "ta" utrymme från någon, den som står under har lämnat plats för länge sen, den ranghöge behöver inte bråka med någon öht, om inte någon övermodig häst skulle ifrågasätta vilket är mycket ovanligt att de gör mot verklioga ledarhästar. Kommer den ranghöga gående görs det plats för den.

Det är dem som står lite lägre men inte lägst, som går runt och bufflar och småkivas om plats med andra hästar.

Därför behöver man inte ens tänka på detta om man har rätt relation till sin häst för den skulle aldrig komma på tanken att knuffa eller ta plats från en själv. OM en häst (man inte känner ännu tex) försöker, så ska man självklart markera.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 784
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 791
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?