Lastproblem

S

spiritinthesky

Har en ponny som inte vill gå in i transporten , :/ har provat det mästa , linor , hink med havre och såå ..

och när jag går mot transporten så backar han , och när man väl kommer närmre transporten så kommer men bara till ramper inte ett steg längree :/ har provat att ta in han i stallet (och backa in till stallet ) så kan bara kan gå rakt in och då gör han det :D men nu så har han kommit på att om man inte går in i stallet så behöver man inte åka transport ..
han har gått in nästan hela våren och sen så tog det stopp baraa , : (

någon som har något mer typs till mig ? ;o Tack ,

Sv: Lastproblem

Lägg en tröja över huvudet och knyt fast så hästen inte ser något, gör en volt och sedan upp på släpet.

Prova även gärna att ha s.k. hoppluva på hästen och bomull i öronen. Många hästar ogillar ljudet i släpet när de åker eller kliver på.

Du kan alltid testa att leda honom som vanligt upp och när han sedan tar stopp håller du kvar ett jämnt tryck (OBS! Släpp inte efter förrän han visar minsta tendens på att tänka framåt). Beröm han jätte mkt när han tänker framåt! Börjar han backa, håller du kvar trycket... Kan ta tid de första gångerna men ju oftare ni gör det, desto mer borde han förstå vad han ni vill att han ska göra = Gå in i transporten :D

Flera goda råd om lastning önskas... Detta är vår stora akilleshäl. Har jättesvårt att få vår ena häst att gå in i den hemska lådan, och hon vill gärna backa så fort hon kommer upp på rampen. Svårt att hålla emot och hålla kvar tills man får framåttänk när hästen är stor...:) Tyvärr blir det en stor sak, att ta fram vagnen, lastträna en stund, köra undan vagnen... Lättare att köra strutsfilosofin och vänta tills imorgon...:) Vill gärna ha en lättlastad häst, men det får man ju inte gratis!

jag hade en häst som var OMÖJLIG att lasta, testade också allt som tex linor, havrehink ja, allt möjligt FÖRUTOM en sak som jag aldrig tänkt på tidigare...min häst gick med en liten shettis i hagen så jag gick helt enkelt in med denna shettis i transporten när min häst tittade på, sedan var det inga problem alls med att få in honom i transporten...kanske värt att testa det? kan ju tillägga att lillponnyn fick hänga med var vi än skulle efter den dagen =)

Ett tips jag har är att vänja hästen långsamt. De flesta hästar gillar mat, och därför förknippar man transporten med mat.

Gå mot transporten med en hink med hästens kraftfodergiva med dig. När hästen tvärstannar, så ta ett liitet steg framåt själv och ställ ner hinken. Stå tyst brevid och låt hästen jobba sig fram själv till foderhinken och äta sin kraftfodergiva.

Nästa dag ställer du hinken 10 cm närmare transporten. Vänta ut hästen, inget ryck, inget våld, låt hästen själv gå fram och hitta sin mat.

Det tar tid, men efter några inledande tillfällen förstår hästen vad det handlar om och framstegen blir större. Tillslut ger du fodret först när hästen står på plats i transporten, eller när bommen är på, när luckan är uppe, när transporten rör sig...

Allt för att få hästen att förknippa transporten med något positivt.

Hehe....kladdkaka:D??
Hur kommer det sig att ni testade just kladdkaka?
Det lät så roligt....:p

/J.

Ta en dag som du har mycket tid, för sånt här kan ta mycket tid. och det gäller ju att aldrig ge upp, då kan man inte räkna med att hästen går in igen om den har vunnit engång. min häst haar alltid varit lättlastad, jag ställer mig utanför transporten och skickar in henne. men igår när vi skulle hem ifrån ridhuset så skulle hon väll prova engång om hon slapp.
så hon ställde sig på bakbenen precis innan jag skulle skicka in henne, och då drog jag till en rejäl spark i magen på henne och då sprang hon nästan in i transporten. det gäller ju att göra det så obehagligt som möjligt för dom utanför transporten och sen så behagligt om möjligt inne i transporten. det ska vara mysigt och skönt att stå i transporten. de dom flesta gör fel i är att när dom väl har fått in hästen så klappar dom ihop allting direkt och bara åker. då blir det ju bara stressigt och jobbigt att gå in i transporten. Gör så att när din häst vägrar gå så snurra honom, slå hon med grimskaftet. han ska flytta på sig för dig, och sen provar du igen. gör så, jag lovar dig. att tillslut så kommer han tröttna på det och gå in i transporten :)

Ta en dag som du har mycket tid, för sånt här kan ta mycket tid. och det gäller ju att aldrig ge upp, då kan man inte räkna med att hästen går in igen om den har vunnit engång. min häst haar alltid varit lättlastad, jag ställer mig utanför transporten och skickar in henne. men igår när vi skulle hem ifrån ridhuset så skulle hon väll prova engång om hon slapp.
så hon ställde sig på bakbenen precis innan jag skulle skicka in henne, och då drog jag till en rejäl spark i magen på henne och då sprang hon nästan in i transporten. det gäller ju att göra det så obehagligt som möjligt för dom utanför transporten och sen så behagligt om möjligt inne i transporten. det ska vara mysigt och skönt att stå i transporten. de dom flesta gör fel i är att när dom väl har fått in hästen så klappar dom ihop allting direkt och bara åker. då blir det ju bara stressigt och jobbigt att gå in i transporten. Gör så att när din häst vägrar gå så snurra honom, slå hon med grimskaftet. han ska flytta på sig för dig, och sen provar du igen. gör så, jag lovar dig. att tillslut så kommer han tröttna på det och gå in i transporten

vad ska jag göra när han backar ? ;o tack för tipsen (:

Ett tips som funkade på min häst när hon backade var att det är jag som bestämmer, alltså blir hennes val obekvämare för henne. När hon backade så var det helt okej men hon fick inte heller sluta utan hon fick snällt backa på tills JAG tyckte att det räckte. Ibland backade vi riktigt långt. Idag får jag inte på henne själv men hon backar inte längre utan går på men hon behöver fortfarande stå och ta det lugnt och ta det i egen takt. Helt okej för mig! Har kommit så långt att det tar 2-10 min att lasta ibland går hon bara rakt in.

Fösökte hålla kvar trycket när hon backade i början men en tös på 1,70 är inte lätt att hålla emot:angel: så när vi började med att hennes alternativ alltid var jobbigare än mitt (våra) (tips från en westerntjej) så gick det ganska snabbt.

men igår när vi skulle hem ifrån ridhuset så skulle hon väll prova engång om hon slapp.
så hon ställde sig på bakbenen precis innan jag skulle skicka in henne, och då drog jag till en rejäl spark i magen på henne och då sprang hon nästan in i transporten.
(...)
Gör så att när din häst vägrar gå så snurra honom, slå hon med grimskaftet. han ska flytta på sig för dig, och sen provar du igen. gör så, jag lovar dig. att tillslut så kommer han tröttna på det och gå in i transporten :)
Jag tycker DEFINITIVT inte att man ska uppmuntra andra att sparka och slå sina hästar!!! Det stämmer att "Där orden tar slut tar nävarna vid" - att slå och sparka sin häst tyder på inkompetens, inget annat.

Är man lugn, konsekvent och berömmer framsteg är jag övertygad om att man kommer lyckas. Det kanske tar lite tid, men man får säkerligen ett bättre resultat på sikt.

Att slå och sparka in en häst kanske funkar vid ett tillfälle - men jag tvivlar på att det funkar i längden.

Att sparka sin häst ingår inte i normalramen för vad som är acceptabelt i meningen 'göra det obehagligt'. Det räknas som onödigt våld och ska INTE användas.
Passa dig så ingen ser dig, du kan bli anmäld.

Tänk såhär: Press, eftergift!
Det jag menar är att du drar lätt i grimskaftet, så fort den går ett steg frammåt så lättar du! Så de blir som "beröm" (kanske inte funkar om du lättar, men pröva!). Om du har en lucka i fram på transporten så öppna den! Men stå inte där och locka! För om den är öppen, så ser det inte lika instängt ut i transporten! :) Annars longerlinor, du kanske har prövat det! Men det är de enda tips jag har! Du kan ha en tröja över huvudet på hästen oxå, men de kan bli ganska stressade när du tar av tröjan och hästen står i transporten! Men det behöver inte vara någon fara :)

Jag har också haft samma problem..
Men vi fick ett tips om att; när hästen står utanför så ska man leva om så mkt det går, slå i hinkar, prata högljutt (lalalalallalalala) :rofl:,
sen då hästen går framåt så blir allt tyst.
Går den bakåt igen så fortsätter man tills den är stilla eller går framåt..
Sedan från stillastående så ger man eftergift och sedan drar lite lätt (kom ihåg att kolla framåt!), backar den så är det bara att förtsätta och göra som ja skrev tidigare..
Funkar, efter en liten stund kanske..
Men efter några gånger så lär dom sej.
Nu är båda mina hästar superlättlastade, går in på en gång..
Funkar :D

jag säger bara:eek::eek::eek: Gud vilket dåligt råd.

Jag har haft kontakt med en del svårlastade hästar och min erfarenhet är at de flesta är rädda eller kopplar transporten med någon typ av obehag. Jag är otroligt imponerad av att hästarna överhuvudtaget, någonsin går in i en transport med tanke på hur det är att stå/vara där inne....

Mitt tips är att ta det lugn och ha mkt god tid. Kan man inte ta det lugnt själv så överlåt till någon annan att träna hästen.
Exempel:

* Min egen unghäst för ett antal år sedan stod bara helt still nedanför rampen och vägrade röra sig åt något håll. Kunde ibland backa men inga sparkar eller stegringar. Jag tog en longerlina och fäste den i en halsrem och genom den nedre ringen i grimman, gick in i transporten, tog linan över bommen och gick ut genom framdörren och bak till lemmen sedan stod jag där och höll hästen på rätt kurs. Höll hela tiden linan spänd och tillät inte att han tittar runt eller höll på. När han går framåt lättar trycket och han får verbalt beröm. När han backade höll jag emot (så gått det gick) och sa NEJ. När han ått in och jag hade stängt fick han kraftfoder. Första gångerna tog detta sätt ca 3 h till att på slutet ta ca 30sek. Men om man inte gjorde på det här sättet var man tillbaka till strulet.

Jag har provat ovanstående metod på ett antal hästar och det har fungerat på alla utom på en, även praktiskt att lära dem att lasta så här eftersom när det är befäst bara behövs en person.

men igår när vi skulle hem ifrån ridhuset så skulle hon väll prova engång om hon slapp.
så hon ställde sig på bakbenen precis innan jag skulle skicka in henne, och då drog jag till en rejäl spark i magen på henne och då sprang hon nästan in i transporten. det gäller ju att göra det så obehagligt som möjligt för dom utanför transporten och sen så behagligt om möjligt inne i transporten.

:eek::cry:

Ja, det finns nästan lika många sätt att lasta en häst som det finns hästar.. Alla sätt är inte bra, det förstår vem som helst..
Mkt tid o tålamod krävs, ha alltid ngn annan i närheten som kan ta över när du känner att ditt eget tålamod tryter. Och tänk på säkerheten för er själva också.
Lastträna aldrig under tidspress, och tänk på att lastträna lite även när hästen har börjat att gå in i trailern igen. Står det en öppen transport på gårdsplanen, och du har tid att ta en motgång, eller 100, så testa! Men bara med gott om tid!
Lycka till! Det ordnar sig alltid. Min förra gick in efter en vecka, men det tog 1½ år att stänga luckan bakom honom..
Snacka om frustration..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 791
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve