Lastproblem.

saraljung

Trådstartare
Jag har ett nytt D-ponnysto som är sex år gammal. Hon är under inridning hos mig och min mamma, och vi har otroligt lastproblem med henne.
Hon går på med frambenen och vägrar gå på sedan, hon svänger alltid ut rumpan åt sidan(kanten) och backar ner. Lina bakom rumpan hjälper Inte.

Någon som har bra lastningstips? Åh detta är otroligt jobbigt..:(
 
Sv: Lastproblem.

eftergift och belöning när hästen gör rätt + lätt tryck bakifrån(kan vara i form av att det blir oljud när hästen backar, linor bakom, att ngn helt enkelt går bakom kan räcka ibland, peta med spö osv).

förr eller senare går det, min häst lasttränade jag i ungefär ett år, med en metod innan hon blev trygg med att gå in helt i släpet, vissa modifieringar så som att byta sidan jag lastade, godis/inte godis och ta ner frambommen och öppna frontutlastningens övre lucka gjordes. men jag hade hela tiden samma metod,
visa vägen, peta med spö på rumpan och skicka in hästen. eftergift när hästen går framåt och få fram hästen så fort som möjligt när hon backar så hon får eftergift.

den lilla detaljen så som att ta ner frambommen är det som skiljer mellan att min häst går rakt på och att hon inte ens går på rampen. XD men jag har gått ifrån att endast kunna lasta henne med linor bakom till att skicka in henne :love:. för eller senare så går det:p
 
Sv: Lastproblem.

Här är en video som beskriver väldigt väl hur man lättast lasttränar en häst. Hade problem med våran häst, som är helt borta nu han går in själv. Du står utanför och skickar in hästen, han i filmen vevar med repet så fort hästen backar, men jag använder ett ganska långt spö, står vid sidan av hästen och duttar med spöt vid magen eller längre bak och irriterar hästen, fortsätt med samma tryck hela tiden. Hästen kommer till slut tycka att duttandet är jävligt drygt och tar då kanske ett steg fram, sluta direkt då och låt hästen stå några sekunder börja sedan dutta eller lägg tryck på hästen (om du hellre föredrar att veva ett rep) tills dess att den tar ett steg framåt. Hästen ska alltid ha koncentrationen IN i transporten, så så fort hästen tittar utåt så lägger du tryck i grimskaftet och drar hästens huvud så att blicken riktas in i transporten istället.

om hästen går in ett steg och sedan backar så lägger du på duttandet så fort den backar och fortsätt tills den går framåt.

jag höll på en timme första gången och tränade 3 gånger till i ungefär en timme per gång, och nu behöver vi bara gå fram till transporten jag har mitt spö och duttar en gång, och han går in hela vägen och vill stå där själv utan att man behöver stänga på en gång, för han vet att inne i transporten får han vara ifred från det irriterande duttandet. Gör det bekvämt för hästen att var I transporten och otrevligt att vara utanför. Hästen ska VILJA gå in , för där får den vara ifred.
http://www.youtube.com/watch?v=AJ09NHySTg8&feature=related
 
Sv: Lastproblem.

det är typ så jag gör ^_^ fast står då på rampen och petar med spö istället för att vifta med en longer pisk :/.
 
Sv: Lastproblem.

okej: Ja visst är det en bra metod? ^^ jag tycker också det är bättre med spö och dutta med. vifftandet kan bi lite för stressande , plus att det är mer utröttande för människan att orka stå och veva konsekvent, vilket kan ta tid.
 
Sv: Lastproblem.

Träna med transporten. Ha den i ridhuset eller på volten och kör cirkelträning med honom. Jag köpte en unghäst som veterinären (vid besiktning) fick ge lugnande för att han helt enkelt inte klarade av transporter. Han blev helt tokig, gick på bakben etc. (Något som tidigare ägaren sagt att det inte skulle vara några problem)....
Men, ialla fall. Jag lånade en trasport, självklart en tid efter att jag hade köpt honom så att vi hade lärt känna varandra. Jag hade honom på repgrimma och ett ordentligt långt grimskaft. Sedan började vi träna cirkelträning. Alltså, få honom att cirkulera runt dig (som longering fast med kortare avstånd) och stegvis närma er transporten. Ha ett spö i handen om du vill men bara för att visa vägen. Efter ett tag, då ni hela tiden förflyttar er närmare transporten, kommer han förhoppningsvis börja gå över transporten/rampen. Låt honom göra det några gånger och byt sedan varv och gör om allt igen.

Sedan när det inte är läskigt eller liknande så börjar ni närma er transporten rakt framifrån. Han skall vara precis vid din sida och du ska inte dra i honom utan han skall glatt följa dig. Och sedan backar du... Som att säga *Nej, jag vill inte att du går på transporten riktigt än* detta gör du tills du kommer närmare och närmare. Gå fram lite längre för varje gång och sedan backa. Detta gör du även när han gått upp på rampen. Låt honom gå upp några steg och sedan backar du. Testa detta så ska du se att det löser sig. Sätt op honom benskydd och kanske någonting för huvudet om du är rädd att han kommer bråka (Så att ingen skadar sig i onödan)!

Detta behövdes bara göras en gång med min unghäst, samma dag gick han in själv i transporten och backade ut när jag bad honom att göra det.

// Mvh Camilla
 
Sv: Lastproblem.

Min häst har också varit svår att lasta ibland, men sist när hon inte ville gå på så knäppte vi grimskaftet i ena ringen på bettet, lade grimskaftet över huvudet (bakom öronen) och ner genom den andra ringen. Jag höll sedan ett jämnt tryck (inte hårt, men hela tiden med sträckt grimskaft) när jag skulle leda in henne i transporten. Det funkade varje gång :) Det kan vara något att testa. Dock är min häst inte rädd för transporten eller något, hon tycker bara inte det är roligt ;) Men som andra skrivit här inne, eftergiften är viktig. Så när hästen gör rätt, släpp efter något.

En annan grej som jag vet att en kompis gjorde när hennes häst inte ville gå på transporten var att ställa transporten i hagen och lägga in mat/godis där inne. Sedan var det bara att vänta på att hästen själv skulle vilja gå in. Vet att hon använde en ganska liten hage och att det inte var några andra hästar där. Det kan ju kanske vara värt att testa också. Dock kan det nog ta tid, men det är det kanske värt.
 
Sv: Lastproblem.

Nu ska jag försöka beskriva hur jag gjorde med min häst.

Till att börja med visste jag att han inte var rädd för transporten, utan det var bara en "grej" som vi skulle komma på en gemensam lösning kring. Han hade gått på förra ägarens transport med förra ägaren utan tvekan, nu skulle vi bara finna VÅRT sätt att lasta i MIN transport.

Jag har grimma och longerlina med kedja. Kedjan trär jag genom grimmans nedre ringar och fäster i övre högra ringen. Jag håller linan i vänster hand och ett dressyrspö i höger hand.

Först visar jag transporten. Jag ställer hästen 2-3 meter bakom det öppna släpet och ordnar stilla linan så att vi inte fastnar i den.
Sedan går jag fram och ställer mig brevid rampen, precis där den fäster i släpet. Hästen följer med mig men stannar oftast med framhovarna på rampen.
Med linan riktar jag hans huvud in mot släpet och med höger hand höjer jag spöt i knähöjd - det är framåtdrivningen.
Hela tiden har jag mitt eget fokus och min kropp riktad in mot släpet, jag ser bara på hästen i ögonvrån.
När han går in låter jag linan löpa ut så att han inte möter något motstånd.
Om han backar ut så står jag lugnt kvar på samma position och börjar om, hela tiden med fokus in i transporten.

Första gången kastade han sig åt olika håll och stod på bakbenen. Han gick in och kastade sig sedan ut. Efter ett tag lugnade han sig eftersom jag bara lugnt stod kvar och gav samma kommando utan åthävor, samt snabbt berömde lydnad och ignorerade olydnad.

De sista gångerna har han gått in direkt och lugnt stått kvar tills jag stängt.

Nycklarna till framgång var för oss:
1. Mitt lugn och min fokus.
2. Linan som låter honom gå in utan tryck.
3. Att han inte får något motsånd när han backar ut.

Det sistnämnda har lärt honom att han inte behöver kasta sig ut, när det är dags att backa så säger jag till och då är han trygg med att han inte sitter fast.

Viktigast för mig var att inse att det var JAG som hade lastningsproblem, inte min häst. ;)
 
Sv: Lastproblem.

Det finns många bra sätt att lasta häst på, det ser man här!

Mitt sätt är som följer:

Jag använder linor, men inte på traditionellt sätt.
Ställer hästen framför lämmen, medhjälparen leder hästen i vanligt grimskaft.
Jag ställer mig på långt avstånd bakom hästen och lyfter upp linorna.
Håller dem så att de ramar in hästen men inte rör vid den.

Nu uppmuntrar medhjälparen hästen att gå upp på lämmen. Blicken och fokus in i släpet.
Jag manar på genom att röra linorna upp och ner, eller skaka lite i dem.
Hästen kanske tar ett eller två steg, jag blir genast stilla med linorna.
Manar på igen, så snart hästen tänker framåt slutar jag.

Om hästen inte rör sig framåt alls daskar jag med linorna mot hästen. Slutar så snart den tänker framåt.
Om det blir protester, hästen backar eller går åt sidorna, rör jag linorna mer intensivt, och slutar när hästen slutar. Allt framåttänk belönas med att linorna bara ramar in och är stilla.

Har funkat på alla mina hästar, har också fått hjälpa till många gånger med väldigt svårlastade hästar, och det funkar alltid, även om det tar tid. Tror att hästen känner en trygghet av inramningen.

Om hästen vill kasta sig ut är man beredd med linorna och "stör" all aktivitet bakåt. En mycket rädd häst måste man förstås låta backa ut några gånger, bättre att ta god tid på sig och visa hästen att det inte är farligt och att den får komma ut igen.
 
Sv: Lastproblem.

Jag måste kunna lasta själv, då jag inte har någon med mig då jag åker någonstans, därför var jag tvungen att kunna "skicka in" honom i släpet.

Alla sätt är bra utom de dåliga, farliga eller smärtsamma.
 
Sv: Lastproblem.

Och funkar inte alla NH metoder och man bara måste in fort. (som jag till veterinären) så finns en superbra lasthjälp. Det är en gummiklädd rem bakom rumpan som går i en rem ovanför rumpan också. sen löper två linor som man sätter i nedre ringarna i grimskaftet. Sedan virar man runt bommen i fram och vinschar in hästen. Hästen kan inte stegra då det blir tryck i nacken av grimman, heller inte backa eller gå åt sidan. In är enda alternativet. Det behöver inte vara grymt eller fel bara man gör det lungt och metodiskt och berömmer massor.
 
Sv: Lastproblem.

Och funkar inte alla NH metoder och man bara måste in fort. (som jag till veterinären) så finns en superbra lasthjälp. Det är en gummiklädd rem bakom rumpan som går i en rem ovanför rumpan också. sen löper två linor som man sätter i nedre ringarna i grimskaftet. Sedan virar man runt bommen i fram och vinschar in hästen. Hästen kan inte stegra då det blir tryck i nacken av grimman, heller inte backa eller gå åt sidan. In är enda alternativet. Det behöver inte vara grymt eller fel bara man gör det lungt och metodiskt och berömmer massor.

Eller backa in släpet mot stalldörren och lasta ifrån stallet. Rekommenderas endast om man måste iväg fort, för sen kanske det inte finns nån stalldörr när man ska hem.....:crazy:
 
Sv: Lastproblem.

Träna, träna och träna :D

Inga hästar gillar att gå in i en mörk låda. Så det är ju egentligen en helt naturlig reaktion att dom inte vill gå in.

Ofta har vi människor bråttom. Vi kommer på när vi väl ska iväg att hästen inte var så lättlastad som vi trodde (Talar av egen erfarenhet :angel: ) och därmed blir man själv uppstressad och det känner såklart hästen på sig ;)

Jag brukar börja träna i lugn och ro med rampen. Hästen ska kunna gå över den och stanna på den, för om den tycker rampen är obekväm kommer den aldrig gå helt in i transporten. Sen skickar jag ut hästen lika ofta som jag skickar in den.

Lycka till!
 
Sv: Lastproblem.

Ofta har vi människor bråttom. Vi kommer på när vi väl ska iväg att hästen inte var så lättlastad som vi trodde (Talar av egen erfarenhet ) och därmed blir man själv uppstressad och det känner såklart hästen på sig
:bow:

detta är tyvärr alldeles rätt, jag har tidigare varit tok stressad vid lastning 1, då hästen inte vill gå in, 2, man har oftast en tid att passa.

men har fått lära mig att inte brusa upp när söta hästen väljer att gå över/förbi mig och bara stå med eftergift och driva framåt, lugnt och fint och fortsätta tills hästen går på.

om min häst inte tog mindre än en 20 min att gå in tidigare så blev jag mer och mer stressad och hästen blev mer och mer stressad och motvillig.

sen jag kom på mig själv så har jag istället tagit lastträning som min meditation ^_^, går hästen in så går hon in, går hon inte in så försöker vi lite mer tills hon har rätt framåt anda och är lugn.
är hästen ett J***a as så är det bara att andas lugnt och lugna ner mig själv. så går det efterhand :p.

igår t ex så ville hästen verkligen inte hem, hon snubblade fram och tillbaka på rampen (fick ett sår vid kotan trots skydd :() och tog vääldigt lång tid på sig att gå in, fick tillslut nästan knuffa in henne :rofl:. men hon brunstar så då "får" man vara lite gnällig :p. och hem kom vi så småningom
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 682
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 234
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp