Lastproblem!! *hjälp*

M

montgomery

Har för tillfället ganska stora problem när jag ska iväg med ponnyn.

Om jag är hemmoch bara tränar, alltså inte ska iväg, så går han bara rakt in. Jag kan ställa mig mellan5-10 meter från transporten och skicka in honom lös. Har transporten fastkrokad i väggen så att jag kan träna ofta. Men de går lika lätt om bilen är tillkopplad men vi inte ska åka. Fast jag har inte provat skicka han lös så med transporten då, bara stått vid ingången och skickat in honom! Men då går han iallafall rakt in utan att tveka.

Om vi sen är hemma och ska lasta för att åka iväg så går det lite trögt. Igår så ville han inte komma till mig i hagen vilket är ovanligt för att vara han! Sen bajsade han i stallgången vilket han inte brukar göra, han försökte flera gånger gå in och gömma sig i boxen(han står lös i stallgången) och så brukar han aldrig göra, så då blir jag så osäker på om han bara e larvig med att inte gå in i transporten eller om han faktiskt upplever det obehagligt att åka. Kan ju tilläggas att vi kör snällt med honom så det borde inte vara det. Hemma går det iallafall ganska bra och det brukar inte ta mer än 5 minuter. Jag var på NH-lastkurs förra våren och tycker idag att det var ett hemskt backande med den gubben som var instruktör, min ponny var inte med, men jag tror ändå att den kursen hjälpt oss lite. Jag använder repgrimma när jag ska lasta.

Sen när vi ska lasta honom för hemfärd så går det ännu sämre. Han beter sig mest som om han vore bara envis och koncentrerar sig inte alls på uppgiften utan tittar helst inte på transporten alls. Det finns alltid något gott inne i transporten som han får när han gått in. Sen kan han stå antingen bara still eller så viker han sig runt väggen på transporten eller så reser han sig. Sen efter varierande tid så går han bara rakt in, precis som om han bestämt sig för att nu passar det mig.

Jag har provat väldigt många olika alterbativ med honom:
Linor: Han blir vansinnig och bara sparkar och slår och är totalt missnöjd, jag tycker inte om linor som metod heller.

Vanlig grimma: Tycker att repgrimman funkar bättre.

Hala in honom: Pappa har gjort det och det har gått relativt bra men så vill jag inte ha det och jag tycker inte om det.

Skicka in honom: Funkade ett tag nmen just nu leder jag in honom. När jag gör det så droppar jag pisken på korset på honom och när han går ett litet steg fram så slutar jag en stund och berömmer. Fast oftast går han inte fram så direkt utan jag får stå och droppa och det ökar ju i intensivitet och jag tar i lite mer för varje dropp som han inte går på och sen blir han vansinnig och gör en "caprole", dett sätt känns heller inte riktigt rätt.

Leda in honom: Gör jag för tillfället och det funkar ungefär lika kass som allt annat.

Jag blir olycklig, snälla hjälp mig!! :cry:
 
En tanke som kommer direkt är: HUR vet han när det är bara träning och när det ska åkas någonstans? Det måste vara något du gör annorlunda. Eftersom han går in på träning även när släpet är kopplat på bilen så kan det ju inte vara (bara) det att släpet står mot väggen på träning.
Tänk efter vad som skiljer och försök göra exakt lika på träning och när det är 'allvar'. Det kan kanske vara en så'n liten grej som att du har en speciell person med dig när det är 'allvar' men att den personen inte är med på träning (eller tvärsom förstås).
 
Jag blir annorlunda när vi ska någonstans, typ nervös! Och jag vet inte hur jag ska ta bort det?! Försöker verkligen tänka på det! Känns dock inte som om det hjälper, jag blir nog lite stressad oxå. Inte av anledningen att jag har bråtton, snarare av att jag är nervös. Jag vet inte vad jag är nervös för. Antagligen för att det var ännu större problem förr så det sitter inbyggt i mitt huvud på nåt sätt. :o Har du några förslag på hur jag ska nervösa ner mig? Antar att jag ändrar hela mig, röstläge, kroppshållning, utan att jag tänker på det. Personen(pappa) var med vid träningen oxå, inte alltid men ibland och det går lika bra då! Detta inträffar bara när vi ska åka! :(
 
NÄr du ska iväg brukar du ha på han transportskydd m.m då?? Om du har det är det bra om du har det på träningen också annars märker han skillnaden direkt...
ANg din nervositet; försök att tänk att ni inte ska iväg och stressa absolut inte...detta är svårt JAG vet....
 
Jag tycker att det är uppenbart att du smittar av din nervositet på hästen. Han är antagligen ganska känslig, och litar med all säkerhet på dig, och då brukar det bli ännu jobbigare för hästen om ledaren är nervös. Låt någon annan gå med dig och hästen i i transporten, någon som är lugn ocg förtoendeingivande, mest för din skull. Du får prova dig fram ganska mycket. Prova att luta dig mot hästens hals, lägga kinden mot manen, liksom, andas lugnt och känn att du litar på honom, för det tror jag att du gör! Ni får stötta varandra, du och hästen!
 
Han är nog ganska känslig! När jag hämtade honom så bara darrade han när han gick av! :crazy: Tror ni det skulle kunna vara så att han är rädd men visar det på sitt eget lilla vis? :confused: Förstår ni?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag ska försöka få in en mycket reaktiv häst som jag haft på foder, i en transport. Han är ganska van vid att åka och enligt ägaren går...
2
Svar
27
· Visningar
3 758
Senast: inaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp