Lastproblem bakåt.

U

Ullis gullis

Nu har jag läst en massa om svår lastade hästar som inte vill gå på transporten. Jag har inga problem med på lastning men stora problem med av lastning. Han går bara inte av. Fryser fast med hovarna i golvet och sen kan man putta och rucka bäst man vill. Åker självfallet alltid med fram urlastning men har ingen egen transport och vill inte alltid vara beroende av en sådan.
Det är alltså problem med att backa av bakåt. Jag har övat från marken i nedförs backar och prövat andra ideer som folk har gett mig. Inga problem med det alls. Det är bara från transporten och ut.
Som föl ramlade han tydligen ut på sin första resa när dom skulle lastas av. Sitter nog djupt rotat i honom. Han e 8 år och stor som ett hus och väger därefter.
Han litar på mig men inte hela vägen i detta problem.
Skulle bli glad för råd och intressant att höra om någon annan har liknande problem.

Sv: Lastproblem bakåt.

Skulle oxå vilja ha tips, då jag har samma problem. Hästen är närmre 175 cm, så det är inte bara att "lyfta" ur honom direkt:angel: Min häst är antagligen van med att gå ur fram i transporten/lastbilen...

Jag har i och för sig fått ett tips, som jag tror kan funka; att man tar upp hästen en liten bit på transportrampen & sen backar, alltså tar man inte in hästen i transporten. När det funkar ökar man suggsesivt "sträckan" som man går upp på rampen, & till sist så kan man förhoppningsvis ta in hela hästen i transporten.
//Jonni

Jag har ingen lösning åt dig men jag har samma problem. Ett fullblodssto som vägrar backa av släpet. Varför vet jag inte kanske kan vara att hon har varit galoppör och krånglat i startboxen men det är bara en tanke.

Jag har en egen transport och kan därför lasta av fram.

Dock har jag en liten tanke som jag har märkt på andra hästar som faktiskt backar ut, att ju mindre nivåskillnad det är mellan transport och marken desto bättre.

En del hästar verkar också föredra ramplöst, alltså step up och step out, heter det så?

Min 2 åring hade samma problem, hon åkte en del transport som föl (föl visning, veterinär besök, bete osv) och vägrade att backa ut och när hon var föl så var det ju inga problem att vända henne, även som 1 åring de få gångerna hon åkte så fick vi i början vända henne i transporten (vi har en som är extra bred).

Hon älskar att åka transport och är nästan självlastad. Men när hon var 1 år så började jag träna. Först övade jag back kommando på plan mark, så att hon verkligen förstod vad jag menade. Jag sa ordet "backa", lätta pet på bogen och lätta tryck i grimman. När hon till fullo förståd vad jag ville så gav jag mig på transporten.

Började bara med att låta hästen placera sina framhovar på lämen och sedan backade jag, häll på sedan ett tag och efter hand avencerade längre och längre upp.
Var noga med att det gick lätt att backa henne när frambenen var inne i transporten, men bakbenen fortafarande på lämmen. När det gick lätt så tog jag in hästen. Sedan dess har det inte varit några problem att backa ut henne.

Det min pålle tyckte var jobbigast (när vi försökte backa henne när hon inte ville som yngre) det var där lämmen började och hon kände att det sluttade när hon placerade sina bakfötter där, då ville hon inte backa längre, utan hon tyckte att det var obehagligt.

Under hela hennes utlastningsträning så var det mkt beröm och lung och ro.

Började bara med att låta hästen placera sina framhovar på lämen och sedan backade jag, häll på sedan ett tag och efter hand avencerade längre och längre upp.
Var noga med att det gick lätt att backa henne när frambenen var inne i transporten, men bakbenen fortafarande på lämmen. När det gick lätt så tog jag in hästen. Sedan dess har det inte varit några problem att backa ut henne.

Precis vad jag menade...:smirk:

min stora ville inte backa efter att hon hade halkat- in´gen fara dock.
Numera vill hon att jag följer med ut- väntar.
Har en kompis som har en 3 åring som det tog 2 h. att få ut.
Den är ändå ganska liten o hon kör utan mellanvägg, så den kan vända. Den hade halkat ordentligt. hon åtgärdade inte lemmen.:mad:

Halkrisken MÅSTE elimineras!
Sen kan man försöka få rampen plan.

Vet inte om step-up trailers är bättre.

Jag skulle nog spika ihop plankor o lägga halkskydd på vid stalldörrens tröskel o träna på.

Har inga fler fyndiga idéer.

Min är inte rädd för att backa ut, hon vet bara inte hur hon ska göra.
Så i början så kontrollerade jag vartenda steg hon tog ut ur transporten. Jag gjorde allt för att hon skulle komma rätt.
Sen så lät jag henne se sig för själv lite mer.
Och nu kan hon backa ut själv, oftast utan att skrämma ihjäl mig också när hon klumpar sig. :p

Tack för alla tips.
Jag har prövat med att gå upp en bit på lämmen och backa bak utan problem och sugssesivt gått längre och längre in men så fort hela kroppen är inne går det inte längre.
Är det bara att gilla läget och ge upp? Känns inte som en bra ide men va ska man göra.
Mer ideer tack!

Har en häst som inte heller vill backa ur transporten, men i stället för att frysa fast kastar han sig bakåt i full fart.

Har insett att det inte går att träna bort, får han backa ur så vill han inte gå på igen (även om det tar 3 veckor emellan) så han får gå ut fram i mitt fronturlastnings-släp. Då skuttar han på så glatt igen nästa gång!

Det var bara för mig att inse att det är så han vill ha det...

Jag har inte nån erfarenhet i detta men jag tro att det kan vara bra att öva backning succesivt upp och ned på rampen. Pröva att flytta mellanväggen åt sidan kanske o få hästen att backa ut mitt på baklämmen? Stå själv som "stöd" på utsidan. Sen tror jag på att använda röstkommando för lastning. Om nån hittar en bra lösning på detta problem ni har så vill jag gärna veta.:) / C

Ta bort mellanväggen helt nu i början och träna utan någon mellanvägg (glömde skriva det innan), strunta i att nu i början att gå så långt in så att den inte vågar backa, utan stanna snäppet innan och jobba mkt där i från. Känn att hästen är helt 100% med på notorna och inte tycker att det är jobbigt. När den är mogen så ta in den helt.

Har fått ett förslag en gång om att någon kan hålla i svanroten på hästen och "leda" ut den, vissa hästar känner sig tryggare. Funkade inte på min.
Man kan även pröva att ha personer ståendes på var sin sida om lämen för att få hästen att känna sig tryggare, funkade dock inte heller på min.

Jobba även mkt med att vara tydlig i dina kommando för att backa hästen och uppmuntra den.

Nu tror inte jag att jag har fler ider, jag hoppas att det löser sig för dig!

Tråkit problem, har tyvärr inga tips just nu men hoppas det iallafall löser sig och lycka till :)

Har inte problem med urlastning, men när jag lastar ur själv, alltså lossar honom fram, går bak och slår ner lämmen och sen när jag säger att "nu får du gå", då går han ut mycket lugnare och rakare än när jag står fram vid huvudet och har hjälp att öppna bak!!!

Kan kanske vara värt att testa, verkar ju inte som du har problem med att den slänger sig, så ställ dig bakom och klappa lite uppmuntrande på honom så han vet att du är där som han litar på :)

Vad händer om du bara väntar ut honom?

Det man kan göra är att ställa sig framme vid huvudet, och med lätta tryck få honom att flytta huvudet från sida till sida, gång på gång. Man håller helt enkelt bara på så tills hästen börjar väga bakåt. Mycket beröm då! Och sedan gör man bara så, och kräver mer och mer för varje gång.
Det man får passa sig för, är väl att hästen inte ska se platsen inne i transporten som jobbig, utan man kan ju börja med att ge lite morötter, klappa och klia och snacka en stund. När hästen gör rätt gör man likadant, så att allt går lugnt och trevligt till :)
Tålamod, tålamod krävs det väl :D

En av mina hästar var precis sådan som bla. TS´s häst!

Inga problem att gå på, det gjorde han t o m helt själv.
Men enda sättet att få ut honom var att han själv fick vända inne i transporten och sedan helt lugnt gå ut.
Detta funkade givetvis inte är han blev en stor kille på 800 kg.

Jag testade allt!
Precis allt!
Bl a det här med att vänta ut honom!
Efter 4 timmar gav jag upp, han hade somnat där inne!;)

Fick då det suveräna rådet av en vän till mig att tömköra honom ut!
Han var ju mycket körd och i körningen tvekade han inte en sekund då han tog på sig en ansvarstagande "roll" eller hur man nu ska förklara det!

Jag trodde inte vännens råd skulle fungera men jag tömkörde honom på transporten och sedan av!
Inte en enda tvekan när "Kom back" gavs till honom!

Efter det tömkörde jag alltid av honom!
Det gick inte att ge honom enbart kommandot utan man fick ha tömmarna med för att det skulle funka!

Knepiga hästarna är..:D

Hoppas att ni andra som har samma problem hittar en lika "enkel" lösning!

Hej! hade en kompis som hade samma problem med sin unghäst. h*n vägrade backa bakåt i transporten och blev direkt livsfarlig när man försökte. det dom gjorde var helt enkelt att öva på att backa. inte vid transporten till att börja med, utan var helst dom befann sig. dom backade i stallgången, in i boxen, på stallplan, när dom var ute och gick, ja helt enkelt där dom befann sig för stunden. det räckte med lite grann åt gången var dag. när hästen sen lärt sig backa i tid och otid testade vi lasta för att sen lasta ut. Gick perfekt! inga problem alls. så mitt råd till dig skulle nog vara att börja backa din häst när du hanterar den :)
lycka till!

Jag råkade hamna i samma situation när jag lasttränade åringen jag hade hemma :crazy: han knallade bara på, inte tänkte jag på att han skulle kunna ha problem att backa av :angel:
Efter lite övertalning sprattlade han iaf ut, men han gillade det inte. Vi övade då med att kliva på rampen bara en bit och backa därifrån på kommando, och sedan avancerade vi uppåt.

Jag ser att du redan testat detta utan resultat. Tänk om du skulle testa att backa upp honom på transporten och låta honom gå ur framlänges? Då får han möjlighet att se hur det ser ut när man är inne.

Som Axel skrev så kunde det vara smart att göra en låtsasramp att öva på någon annanstans, gärna med samma lutning som den blir på transporten.

Vi råkade också ut för en liten halkning en gång, och det tog faktiskt lite tid innan hästen började lita på att mina klistersandpapper skulle fixa problemet. Så, se till att den inte upplevs som hal...
Är det samma problem om ni backar emot en backe så att rampen blir plan?

Knapplån

jag har en ponny som vart sådan med. När vi fick honom så var vi (mamma, pappa och jag) väldigt orutinerade och att provlasta innan köp var inget vi tänkte på, han gick ju på trailern utan prblem när vi köpte honom, att han inte skulle gå av var inte något som vi kände till att dte kunde hända faktiskt.
men när vi kom hem och skulle lasta ur växte benen fast ( precis som era hästars gjort) i trailergolvet, vi gav upp och lät honom vända ut. Försökte några gånger men då vi hade en gammal trailer som det var lätt att flytta mellanväggen på såg ci inte detta som ett problem, utan vi vända ut honom.
När vi sedan köpte ny trailer blev det en med fronturlastning, och detta är suveränt allså.

men så kom nya problemet, ponnytidens slut!
Vi hittade en superfamilj som var intresserade av min ponny och köpet var i princip klart när vi berättade att han kund evara lite svår att lasta ur. Detta tyckte inte spekulanterna på ponnyn var så kul när dom stod med en spillans ny tariler med sexsiffrig prislapp, utan fronturlastning!
Vi var helt enkelt tvungna att efter ha haft ponnyn i 4 år å aldrig lyckats att lära han backa ur!

Idag stod jag och pappa och försökte backa ur honom med samma kommando som vi använde på marken, funkade inte. Men sedan lät vi honom stå där med öppen lucka och la spån över lämmen, samt la upp lämmen lite på stenar så att det inte lutade så mycket bakåt. efter 1 ½ timme så lyckades vi backa ut honom, jag lyfte bakhovarna och flyttade på honom medans pappa stod framme vid huvudet, och ut kom han!!!!
Nu ska vi backa ut honom ur trailern lördag och söndag och i nästa vecka, så han liksom lär sig!

Men mitt tips är väl kanske, var lugn, ha tålamod, bli INTE arg, lägg ut spån (eller halm om det är det ni har i trailern) på lämmen, å försök att få lämmen så rak som möjligt så att den inte sluttar så mycket, ha tid på er!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 469
Senast: Thera
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 979
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.