Lastningsträning

ylvalill

Trådstartare
Eftersom jag äntligen har fått köpt mig en egen transport är det nu snart dags att börja lastträna pållen. Han har åkt en hel del tidigare men det är till och från VÄLDIGT jobbigt att få på honom på transporten och på senare tid har det bara blivit värre och värre (två senaste veterinärbesöken har slutat i att de har fått ge honom lugnande och sen har vi mer eller mindre fått lyfta på honom på transporten... :crazy:) Han är inte rädd egentligen, har aldrig varit med om någonting obehagligt under transportering osv utan är mest tjurskallig.

Min plan är denna: Backa upp transporten mot stalldörren (då brukar han gå på rätt så snällt efter en stunds övertalning) lägga in mat i transporten och sen låta honom gå på och stå där en stund och äta (helt lös, han får själv välja om och när han skall gå ut igen) efter att han har varit inne i transporten en gång så räcker det för dagen och sen upprepar man det ett par gånger i veckan tills han tycker att det är helt ok att stå i transporten och äta.

Nästa steg blir att stänga för bommen bakom honom när han står i transporten och när han tycker det är ok stänger man lämmen/luckan. Slutligen blir det en liten kort tur (runt stallet eller så).

Tanken var sen att man kunde övergå till att lasta på andra ställen osv.

Vad tror ni om detta upplägg? Givetvis får jag justera det efterhand som jag ser hur det funkar, men jag vill inte börja helt fel... Har aldrig lasttränat nån häst förut så jag känner mig lite som en novis på området.

Sv: Lastningsträning

Jag tycker det låter som en jättebra plan, det ska ju vara kul att åka! Mat och godis tycker jag är helt rätt. Du kan ju kanske köra in den i hagen också? Såå kan han gå in och ut som han vill där oxå? kom ihåg att ha tålamod och inte skynda på för fort, Ha några veckor på dig med planen.

Nej, köra in den i hagen kan jag inte för jag har ingen bil som jag kan ha den kopplad till i hagen och den är inte stabil nog att stå för sig själv (enkelaxlad utan stödben). Dessutom tror jag inte att pållen skulle bry sig om transporten om den stog i hagen ändå (stor hage med gräs och kompisar i = mycket annat som är trevligare).

Jag hade allt tänkt att låta det ta tid, säkert många veckor (månader?), som sagt så vill jag inte gå vidare till nästa "steg" förrän han verkar trygg med det man håller på med.

Hej!
Jag har jobbat en hel del med just lastträning av olika hästar med olika problem (vissa rädda för transporten, vissa rädda för att åka, vissa förknippar inte transportering med något som helst positivt och vissa vill helt enkelt bara inte).
Du säger att din häst inte är rädd men förmodligen kopplar han inte samman transporten med särskilt roliga saker om han åkt vändor till veterinären och dessutom fått lugnande för att tvingas in. (Ingen kritik elelr så, nöden har ingen lag)

Ditt upplägg är bra, men jag skulle kanske anse att det snarare vänder sig mot en häst som är rädd. Med det upplägget så väljer han själv när han ska gå in och när han ska gå ut och det är en bra grundfilosofi för att få en trygg häst i transporten. Problemet kan bli sedan när du säger att han ska gå in och han inte har någon lust. Så länge han känner att han väljer om han vill gå in eller inte, så gör han det ju inte för att du ber honom, utan för att han har lust. Men den dagen du ber honom gå in och han inte har lust, då har du egentligen inte kommit så mycket längre.

Om jag vore du så skulle jag ta lite merkommando över situationen. Han ska gå in för att du ber honom, inte för att han själv bestämmer sig för att gå in eller inte. Sen skulle jag nog börja från scratch, ställ släpet på en stallplan, inga hjälpande stalldörrar eller liknande. För så länge man måste ha hjälpföremål för att få in hästen, så kan man aldrig vara hundra procent säker på att det ska gå problemfritt den dagen man står där ensam på en tävlingsplats etc etc och ska stoppa in hästen i släpet.

I grund och botten handlar allt om ledarskap, en häst som ser sin människa som ledare, går in i transporten (tex) utan att protestera. Men det är inte så många (läs: mkt få) som verkligen har 100% ledarskap över sina hästar.

Nåja, tillbaka till saken.
När jag tränar en häst som är ungefär som din tar jag det alltid väldigt lugnt, men det är JAG och inte hästen som bestämmer när vi ska vila och när vi ska jobba. Beröm är mycket viktigt likaså att vara konsekvent. Så fort hästen tar intiativ att göra det jag ber om, så får dne beröm, alltså inte bara när hästen utför det jag ber om. Ber jag hästen att komma upp med en hov på rampen och den länge står och funderar på om den ska göra det eller kasta sig tillbaka/eller liknande så vid första ansats att ta ett steg framåt, om det är så lite som att lägga vikten framåt så får den beröm. Det ska vara mycket tacksamt att göra det jag ber om i alla lägen.
I början så tycker jag att man ska avdramatisera hela lastningen, precis som du skriver, låta hästen äta på lemmen/i transporten är bra och att vänta några gånger innan man stänger om hästen.
Sen när du kommer till fasen då du mer ska bestämma hur och när det ska lastas då får du jobba lite annorlunda. På vissa hästar så är det tillexempel en jättebra lösning att tex longera hästen ett par varv bredvid transporten och sedan prova att gå in, inne i transporten blir det alltså vila och godis, men utanför blir dte springa runt och jobba. Inget bråk om häste inte vill gå in/backar ur, det enda som händer är att man då longerar lite till. Det håller man på med ända tills hästen frivilligt väljer att hellre stå och vila inne i transporten än att jobba utanför. Det är en variant.

Men jag tycker att du har rätt inställning och när du väl kommer till den delen av lastningsträningen då vet du ju mer om hur din häst reagerar.

Lycka till och ursäkta ett långt och lite svamligt inlägg!
Ella

Min är också "tjurskallig", ibland går han snällt på, ibland kan vi hålla på i timmar..
Har fått reda på att min häst helt enkelt blir åksjuk.... Det är därför han tvekar med att gå på ibland, för han mår så dåligt av det. Nåt att tänka på kanske?

Jag tycker oxå att han ska ledas in på något sett. Har själv haft en tråkig häst vid lastning.
Det viktigaste i början är att du lastar 1gång / dag, sen kan du ju trappa ner lite, men minst en gång /vecka. Glöm inte berömma, h*n är ju världens duktigaste häst när den står inne i transporten !! Gärna lite hö i transporten.

Lycka till !
/Dimmalimm

Tack för ett tänkvärt svar!

Tror helt klart att det kan vara så att det blir problem om pållen "själv får välja" när han sen bestämmer sig för att han helt enkelt inte vill gå in i transporten. Men jag väljer nog ändå att börja på detta sättet för att, precis som du skriver, avdramatisera det här med lastningen. Men jag skall ha det i tanken att det som skall tränas ju faktiskt är att han skall gå på för att jag säger att han skall göra det och inte för att han själv har lust.

Att börja träna mitt på stallplanen är jag lite tveksam till av den enkla anledningen att jag då inte tror att jag kan vinna över honom (han ger sig inte om han har möjlighet att låta bli). Han är inte en häst som går att trötta ut, han kan springa tills han dör och har han väl gett sig den på att han inte skall in i transporten så gå han inte ens i närheten av den om det är så. Av den anledningen vill jag begränsa hans valmöjligheter lite genom att backa upp mot stalldörren i början. Hoppas att detta inte är ett helt felaktigt beslut... :crazy:

Hur vet du att din häst är åksjuk? Och hur menar du att man skall göra för att ta hänsyn till det?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 850
Senast: super
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.