Lastningstips

T

topsy_turvy

Är det någon som har något bra tips om hur man får sin pålle att gå in i transporten?? Mitt 7-åriga sto totalvägrar att gå in i transporten. Hon tar några steg upp på rampen sen e det tvärstopp. Hon kastar sig vanligtvis inte, men hon bara vägrar att flytta sig framåt. Någon som har tips?? :)

(Inga linor eller spön, tack!:smirk: )

Sv: Lastningstips

Jag har gjort så att jag ber hästen gå fram. (Ha ett delmål hur långt du ska komma varje gång, första gången kanske det räcker att gå upp på rampen ex.). När den går fram något steg, stanna den och beröm. Om hästen vägrar gå fram eller börjar backa/gå åt sidan, så backar jag hästen ett antal steg, kanske 5-10. Sedan ber jag den gå fram igen. Be den alltid att backa när den inte går fram på begäran! Till slut är den så less på att backa, att den förstår att enda vägen är framåt. Det är viktigt (och svårt) att inte bli arg eller aggressiv när du backar den, uatn gör det lugnt men bestämt.

Detta fungerade på min häst, som visserligen inte var rädd utan bara osäker. det tar ett tag, men var konsekvent och ta det steg för steg så kan det funka.

Det låter bra, min är inte heller rädd, snarare envis:D
Ska börja lastträna hnom och då ska jag testa det sättet! Är också emot spö och linor, det hjälper aldrig.

Nej, jag har inte heller bra erfarenhet av det. att vänta ut fungerar inte heller på min, då tar det en evighet innan man kommer nåonstans. det viktiga är att lägga lagom stor press på hästen. Kan tillägga att jag också tillåter att han vänder på huvudet för att se bakåt, men inte att han rör hovarna. Efter en veckas träning på detta sätt kunde jag lasta honom helt själv, från att ha tagit tårar och 4 timmar per gång innan, med medhjälpare...

Se om du kan låna en transport med dörrar.
En del hästar tycker inte om att gå på ramp. Kan vara väldigt enkelt att bara gå in utan. Jag har aldrig haft problem när jag lastat mina med dörrar. men när du lastar ur bör du använda ramp.
Men tid är nog viktigt att man alltid har när man tränar.
Lycka till!

Igår var jag med och lastade en häst som det brukar behövas sex man för att få in honom i transporten. Jag avskyr att behöva tvinga in hästar med linor och spoön, det funkade iten på denna hästen heller..
Han reste sig hoppade på sidan om rampen osv..

Jag sa till dom att sätta något över ögonen på hästen, leda runt honom en stund och sedan ta lite fart och nästan trava in i transporten..
Hon gjorde så och helt plötsligt stod hästeni transporten.
Det är förstås ganska viktigt att hästen litar på människan eftersom den inte ser något!

Lycka till!

Det låter bra, min är inte heller rädd, snarare envis:D
Ska börja lastträna hnom och då ska jag testa det sättet! Är också emot spö och linor, det hjälper aldrig.

Du har fel! Har alltid lastat med hjälp av linor och det funkar jättebra. Nu för tiden behöver min häst bara känna linan mot baken så går hon in.

Ledarskap och en lugn människa kommer du långt med. Alltså att hästen har förtroende för dig och vill följa dig - det är alltid i sånna här situationer som eventuella (mindre) brister avslöjar sig.

Jag tror det är mera vi som sabbar lastningen än hästarna som inte accepterar situationen, det blir liksom en följdverkan (om nu inte nåt specifikt har hänt).

Vi övar aldrig, ska vi åka så åker vi. Även med den som var "omöjlig" att lasta (innan den kom till oss krävdes flera personer + plegg för tanig liten islänning). Och ledarskap, det får man vara medveten om så fort man är inom synhåll för hästen.

Igår var jag med och lastade en häst som det brukar behövas sex man för att få in honom i transporten. Jag avskyr att behöva tvinga in hästar med linor och spoön, det funkade iten på denna hästen heller..
Han reste sig hoppade på sidan om rampen osv..

Jag sa till dom att sätta något över ögonen på hästen, leda runt honom en stund och sedan ta lite fart och nästan trava in i transporten..
Hon gjorde så och helt plötsligt stod hästeni transporten.
Det är förstås ganska viktigt att hästen litar på människan eftersom den inte ser något!

Lycka till!

Det tror jag inte är bra heller, finns stor risk att hästen blir rädd efteråt. Vi var tvungna att göra det på min häst när vi skulle få hem henne från veterinären och sen dess har hon inte gått in. Tror mer på en öppen och ärlig tillit än på att lura hästen in genom att göra den blind!

Se om du kan låna en transport med dörrar.
En del hästar tycker inte om att gå på ramp. Kan vara väldigt enkelt att bara gå in utan. Jag har aldrig haft problem när jag lastat mina med dörrar. men när du lastar ur bör du använda ramp.
Men tid är nog viktigt att man alltid har när man tränar.
Lycka till!

Jag ska prova att lasta henne i en transport med ramp framtill så att man kan gå rakt igenom, har hört att det ska vara lättare. Känner ingen som har en transport med dörrar, men annars e det ju ett bra tips, tackar! :)

Min foderhäst gick inte heller att lasta innan, man kunde stå hela dagen utan att få in henne. Hon kastade sig inte speciellt mkt eller så utan skulle bara inte gå in. Det hade aldrig hänt ngt och hon var inte rädd, hon hade bara bestämt sig en dag för att hon skulle fanimej inte gå in där :devil:

Nu går hon på själv utan problem och tycker att transporten är jättetrevlig (finns ju mat därinne :D) Aldrig några problem, så skönt.
Jag kan berätta hur vi gjorde, sen ärdet inte säkert att denna metod passar dig alls. Det avgör du.

Vi parkerade transporten så att själva rampen stod längs en vägg och såg till att den verkligen stod TÄTT intill utan mellanrum där hästen trampar ned. Detta gjorde vi för att hon skulle ha en utväg mindre. Vi lastade i träns med grimma utanpå. I grimman fäste vi en longerlina som vi lade runt bommen. Detta för att ha ett litet tryck som släpper så fort hon tog ett steg fram. Skulle hon försöka kasta sig höll vi emot så att hon inte kunde komma bakåt. En person stod framför henne och lockade med havre och godis. En person höll i linan och en person pötte på rumpan på henne (med armarna, inget spö alltså).
Detta fungerade jättebra eftersom att hon inte var rädd - transporten hade aldrig vart ngt obehagligt för henne. Hon fick inget godis innan hon stod inne i transporten, men sedan fick hon stå där och mumsa och hon tyckte det va ett jättetrevligt ställe att vara på :D

Första lastningen med denna metod tog 30 minuter ist för 6 timmar. Vi körde inte iväg henne utan hon fick bara stå där och äta en kvart.
Lastningen nästa dag enligt samma metod tog mindre än 10 minuter. Hon försökte dra bakåt ett par gånger för att testa och sedan "nehej, då går jag väl in och käkar då" :D
Sedan gick hon på vid första försöket dagen efter och vi körde runt stallet bara. Nu är det aldrig några problem.

Man måste hålla på och lasta lite då och då så att de håller det i färskt minne. Och det ska vara trevligt för dem att stå i transporten, de ska känna sig trygga där.
Jag vet folk som tagit hjälp av westernryttare och liknande för att få hjälp med gott resultat. Kanske du kan prova?

Är det någon som har något bra tips om hur man får sin pålle att gå in i transporten?? Mitt 7-åriga sto totalvägrar att gå in i transporten. Hon tar några steg upp på rampen sen e det tvärstopp. Hon kastar sig vanligtvis inte, men hon bara vägrar att flytta sig framåt. Någon som har tips?? :)

(Inga linor eller spön, tack!:smirk: )
Pröva att flytta fram benen. Var två stycken en på varje sida av hästen o ta ett fram ben o flytta fram sedan nästa ben osv. Backar hon så gå fram igen o börja om direkt. Lugnt o sansat o beröm varje steg.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: Tack för alla tips igen!!

Vet ni vad?? Hon gick in idag!! :D Vet inte om vi använde nån speciell taktik förutom att vi inte gav oss :D Ska prova igen imorgon!

Du har fel! Har alltid lastat med hjälp av linor och det funkar jättebra. Nu för tiden behöver min häst bara känna linan mot baken så går hon in.

Jag håller inte med alls. DÄR KUNSKAPEN TAR SLUT TAR VÅLDET VID, så är det bara.
Jag skulle aldrig göra så på min häst, men gör du som om du vill, jag föredrar att skaffa mig kunskap om problemet istället...:angel:

Är det våld att använda linor?

Jag anser att det är bättre att ta reda på vad problemet är och lösa det så att hästen känner sig trygg istället för att tvinga in den med linor! :smirk:

Jag använder kjedjegrimmskaft på min häst. Lägger kjedjan under hakan och sen leder jag upp honom mot transporten och när han stannar håller jag imot lite. Första steget fram släpper jag efter och skulle han backa håller jag bara imot lite. Men han bruka bara knalla på efter han kännt att jag inte släpper. Jag drar och sliter absolut inte utan väntar lungt på att han flyttar sig. Tar bara någon minut att få på honom. Ibland går det även utan kjedja men jag vet om han inte vill gå på så är det ett sätt som fungerar på honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V