Sv: Lastningstips
Min foderhäst gick inte heller att lasta innan, man kunde stå hela dagen utan att få in henne. Hon kastade sig inte speciellt mkt eller så utan skulle bara inte gå in. Det hade aldrig hänt ngt och hon var inte rädd, hon hade bara bestämt sig en dag för att hon skulle fanimej inte gå in där
Nu går hon på själv utan problem och tycker att transporten är jättetrevlig (finns ju mat därinne
) Aldrig några problem, så skönt.
Jag kan berätta hur vi gjorde, sen ärdet inte säkert att denna metod passar dig alls. Det avgör du.
Vi parkerade transporten så att själva rampen stod längs en vägg och såg till att den verkligen stod TÄTT intill utan mellanrum där hästen trampar ned. Detta gjorde vi för att hon skulle ha en utväg mindre. Vi lastade i träns med grimma utanpå. I grimman fäste vi en longerlina som vi lade runt bommen. Detta för att ha ett litet tryck som släpper så fort hon tog ett steg fram. Skulle hon försöka kasta sig höll vi emot så att hon inte kunde komma bakåt. En person stod framför henne och lockade med havre och godis. En person höll i linan och en person pötte på rumpan på henne (med armarna, inget spö alltså).
Detta fungerade jättebra eftersom att hon inte var rädd - transporten hade aldrig vart ngt obehagligt för henne. Hon fick inget godis innan hon stod inne i transporten, men sedan fick hon stå där och mumsa och hon tyckte det va ett jättetrevligt ställe att vara på
Första lastningen med denna metod tog 30 minuter ist för 6 timmar. Vi körde inte iväg henne utan hon fick bara stå där och äta en kvart.
Lastningen nästa dag enligt samma metod tog mindre än 10 minuter. Hon försökte dra bakåt ett par gånger för att testa och sedan "nehej, då går jag väl in och käkar då"
Sedan gick hon på vid första försöket dagen efter och vi körde runt stallet bara. Nu är det aldrig några problem.
Man måste hålla på och lasta lite då och då så att de håller det i färskt minne. Och det ska vara trevligt för dem att stå i transporten, de ska känna sig trygga där.
Jag vet folk som tagit hjälp av westernryttare och liknande för att få hjälp med gott resultat. Kanske du kan prova?