Lastningsråd!

Netted

Trådstartare
Jag ska flytta min 3-åring imorron, & behöver lite råd .. han har aldrig varit svårlastad innan, men nu ikväll när jag försökte blåvägrade han :confused: känner mej helt värdelös för jag har försökt med allt.. =( han har inte åkt på hela sommaren & sist han åkte så sparkade han rätt rejält i transporten .. han är liksom inte alls rädd för transporten eller något.. utan han bara är istadig.. råd? :confused:

Sv: Lastningsråd!

Kan kännas riktigt hopplöst när hästen inte vill åka transport..:mad:

Men hur funkar han med linor osv?

På min häst funkar det kanon att locka fram henne till transporten med en "godishink"(kräver matglad häst:D ), och när hon väl är framme så har hon linorna bakom sig och törs inte göra annat än att gå in i transporten.

Har du provat att när hästen väl är inne-backa honom ett par steg till han känner linan bakom sig och går tillbaka in. Gör detta ngra gånger, kanon bra för säkerheten då hästen inte kastar sig ut igen.
Detta kräver iofs att hästen har respekt för linorna..

Du kanske har provat detta oxå, men det enda tips jag kunde komma på för tillfället!

Lycka till! :banana:

Jag har själv haft mycket problem med lastning, hon hade inga problem med lastning som unghäst men sedan blev det inte så mycket åkande och sen var det själva mordförsöket att lasta henne. Stegra, slängde sig och sprang åt sidorna... Men nu går hon på direkt!!! (utan linor)

Ta det lungt och ta god tid på dig. Jag brukar för det första ha framdörren öppen så att hästen ser igenom transporten och inte bara ser en vägg! Sedan var det två personer som höll i linor i korss bakom hästen. Vill den inte gå in mellan linorna så kan man ju använda godis (som föreslogs här ovan, fast är det en häst som bestämt sig så funkar det aldrig) eller gå i volter närmare och närmare transporten (bra för rädda hästar, det jag föreslår). Men hästen skall tycka att det är positivt och kan få lite godis när den kommit in. Vi håller alltid en lina kvar medan den andra personen stänger. Då har hästen ett tryck på baken (som även det föreslogs ovan, men jag trycker aldrig hästen bakåt)
När jag sa positivt hos hästen så menar jag också att inte hästen bara skall åka till veterinären i transporten, jag märkte stor skillnad då jag börjat tävla och träna, något som hon gillar! Tycker hästen det är roligt att åka så blir det lätt.

Jag brukade även ta in de andra hästarna i stallet, de försvårar det hela!

Ett tips när det gäller urlastning om hästen slänger sig av så kan du ta en longerlina och bara stå kvar medan hästen själv tar sig av, vissa hästar blir stressade om man följer med dem ut och slänger sig då!

Lycka till!!! :D

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag vet .. =/ trodde ALDRIG att vi skulle få på honom .. men vi lyckades, efter 1 ½ timme! Linor HATAR han .. han får panik och bara slänger sig, så det funkar inte .. fick tillslut ta och locka in han med mat, vilket jag egentligen vill undvika. Menmen, fast det tog ett tag, ett steg i taget, haha. sen fort som attan upp med lemmen :P har ju somsagt inte varit svårlastad innan, men sist fick han ju lämna stället han föddes upp på, så aa han kanske visste att han skulle försvinna hemifrån =(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar