Sv: Lastningsproblem!
först och främs vill jag grattulera att du har en sån fantastisk korsning! smart som en quater snabb som en arab
jag har en likadan madam min är dock bara 5 år.
Vet inte hur mycket du kan om NH men jag hade nog försökt få henne att gå på lämmen själv med dig som ett stöd vid sidan. har du egen transport? isf Grattis då du kan träna på detta i "babysteps" att slå/tvinga/skrämma eller gud-vet-allt folk gör med sina hästar för att få in dom i transporten gör ingen nytta i längden..
Bättre att ta det lugnt och försöka överlista henne. här är en enkel transportguide på NH-vis
# ställ dig vid sidan om transporten, har du en repgrimma använd gärna den och ett långt grimmskaft eller liknande så du får lite space om hon skulle få för sig att gå över dig eller likn.
# ställ hästen framför transporten och peka in med pekfingret på den främre handen (dvs den mot ingången), i samma hand håller du repet. Den handen baktill (dvs den mot hästen) kan du ta änden på repet så du har en stump på ca 50cm
#få henne att titta in i transporten och när du märker att hon är lugn klappa lite på henne.
#när du kommit så långt kan du börja driva henne in i transporten, smacka lite till att börja med och håll repet ganska sträckt, peka in transporten hela tiden så hon vet var hon ska.
Nu räcker det med att hon bara tänker framåt vilket du ser på hennes kroppsspråk.
När hon gör det ge henne lite lite lina och låt henne tänka efter.
Det är inte ovanligt att hästen börjar tugga vid detta stadiet när de förstår vad du är ute efter.
#lung och focus är det vi jobbar med nu. hon ska behålla lugnet och vara fokuserad på uppgiften
# du kan driva henne framåt igenom att peka in i transprten med din främre hand (nu ska repet vara sträckt igen i den handen som du visar färdriktingen mot) och börja svinga repstumpen du har i den bakre emot hennes rumpa.
först i luften, sedan om inget händer en lätt touch på baken och sista och ganska kraftig dutt.
händer inget gör samma sak igen men intensifiera dutten på rumpan.
DU FÅR INTE ANVÄNDA SPÖ ELLER ANDRA TILLHYGGEN!
Repet är mjukt och gör ingen skada men är endå en bra "skänkel" som får henne att förstå vad du vill att hon ska göra och det är bara att gå RAKT FRAM!
Jobba hela tiden med att hon ska vara lugn, endel hästar kastar sig bakåt, gör då bara om proceduren men var extra noga med att LUGNET bibehålls hos hästen.
Det kan kännas störtfånigt men öva på en kompis först eller utan häst så du får in tekniken
Lycka till och är det något du undrar över skicka gärna ett PM
Kram Kram