Lastningsproblem!

D

Deirdre

Jag behöver hjälp!! har ett 15-årigt korsningssto (arabxquarter)som jag har haft i ca ett år! Hon är underbar att rida! Trygg, lydig, känslig och mycket uppmärksam. MEN från att ha varit mycket lättlastad har hon nu plötsligt börjat trassla :confused: Det började på vårvintern med att hon tvekade lite och började darra och svettas inne i transporten till att hon nu inte går på överhuvudtaget. Hon darrar som ett asplöv och gör i stort sett vad som helst för att undvika att gå in. Ett par gånger har hon gått på med lina bakom men nu går inte det heller. Någon som har en idé???? Jag är tacksam för alla förslag för mina är slut :(. Till saken hör att transporten är densamma som tidigare och jag kan inte erinra mig att något har inträffat som kan orsaka en sådan reaktion.

Sv: Lastningsproblem!

Råkade ut för samma situation med min häst efter en åktur utan lysen.. (batteriet laddade ur i bilen..) Som tur är så behöver man bara isolera sidorna på rampen så ger hon sig..

Har hon snubblat på/från rampen nån gång?
provat att bara ha "stöd" på sidorna om rampen utan att tvinga in henne? Upplever själv att många hästar med transportskräck oftast tycker att rampen är läskigare än själva transporten, eftersom den sviktar och låter illa när man kliver på den.. När det inte heller finns stöd på sidorna så blir ju inte saken bättre.. tänker att det blir som när man själv ska gå över någon rutten gammal träbro :p

Långt rep, tydliga viljor och mycket beröm är väl det som gäller i övrigt, se till att hon står vänd mot rampen hela tiden, fryser hon fast så låt henne stå så tills hon ledsnar, när hon ledsnar så ska det enda alternativet vara att gå framåt, sakta men säkert

lycka till :)

först och främs vill jag grattulera att du har en sån fantastisk korsning! smart som en quater snabb som en arab :) jag har en likadan madam min är dock bara 5 år.

Vet inte hur mycket du kan om NH men jag hade nog försökt få henne att gå på lämmen själv med dig som ett stöd vid sidan. har du egen transport? isf Grattis då du kan träna på detta i "babysteps" att slå/tvinga/skrämma eller gud-vet-allt folk gör med sina hästar för att få in dom i transporten gör ingen nytta i längden..

Bättre att ta det lugnt och försöka överlista henne. här är en enkel transportguide på NH-vis

# ställ dig vid sidan om transporten, har du en repgrimma använd gärna den och ett långt grimmskaft eller liknande så du får lite space om hon skulle få för sig att gå över dig eller likn.

# ställ hästen framför transporten och peka in med pekfingret på den främre handen (dvs den mot ingången), i samma hand håller du repet. Den handen baktill (dvs den mot hästen) kan du ta änden på repet så du har en stump på ca 50cm

#få henne att titta in i transporten och när du märker att hon är lugn klappa lite på henne.

#när du kommit så långt kan du börja driva henne in i transporten, smacka lite till att börja med och håll repet ganska sträckt, peka in transporten hela tiden så hon vet var hon ska.
Nu räcker det med att hon bara tänker framåt vilket du ser på hennes kroppsspråk.
När hon gör det ge henne lite lite lina och låt henne tänka efter.
Det är inte ovanligt att hästen börjar tugga vid detta stadiet när de förstår vad du är ute efter.

#lung och focus är det vi jobbar med nu. hon ska behålla lugnet och vara fokuserad på uppgiften

# du kan driva henne framåt igenom att peka in i transprten med din främre hand (nu ska repet vara sträckt igen i den handen som du visar färdriktingen mot) och börja svinga repstumpen du har i den bakre emot hennes rumpa.
först i luften, sedan om inget händer en lätt touch på baken och sista och ganska kraftig dutt.
händer inget gör samma sak igen men intensifiera dutten på rumpan.
DU FÅR INTE ANVÄNDA SPÖ ELLER ANDRA TILLHYGGEN!
Repet är mjukt och gör ingen skada men är endå en bra "skänkel" som får henne att förstå vad du vill att hon ska göra och det är bara att gå RAKT FRAM!

Jobba hela tiden med att hon ska vara lugn, endel hästar kastar sig bakåt, gör då bara om proceduren men var extra noga med att LUGNET bibehålls hos hästen.

Det kan kännas störtfånigt men öva på en kompis först eller utan häst så du får in tekniken :)
Lycka till och är det något du undrar över skicka gärna ett PM
Kram Kram

OBS du får ALDRIG UNDER NÅGRA SOMHELLST OMSTÄNDIGHETER SLÅ IN HÄSTEN SÅ DEN DRABBAS AV SMÄRTA ELLER TAR SKADA!
(lika bra att få det sagt så ingen misstolkar vad som skrivs i forumet)
Du måste respektera din häst och hans utrymme men den måste också respektera dig och ditt utrymme :)

Kör du med mellanvägg? Om du gör det, prova att ta väck den så hästen får åka brett.

Min förra häst tvärvägrade plötsligt att gå in i transporten och fick panik när hon väl var inne. Vi fick tips att ta väck mellanväggen och efter det va hon en ängel att både lasta och köra.

Lycka till!

Du skriver att du haft hästen i bara ett år och att detta kommit successivt.

Rannsaka dig själv, antagligen har det med körningen att göra. Själva körningen är A och O om man vill ha en lättlastad häst.

Prova ta bort mellanväggen för att ge hästen space (det finns ingen anledning i världen att köra en häst smalt om man har möjlighet att köra den brett. Hur snäll hästen än är) och sedan kör ni som om ni hade en glasstaty i släpet. KRYP över gupp, i kurvor mm! Skit i resten av trafiken. Din häst är det käraste du har, riskera aldrig att den skadas för någon annan idiot som har bråttom i trafiken!

Tack för dina råd Blekingecowgirl :bow: Jag ska börja från början och träna henne som du rekommenderar, jag tycker det låter vettigt. Kanske bäst att starta utan hästen så jag har klart för mig hur det ska vara. Det får ta sin tid, huvudsaken är att jag ser att det i huvudsak går framåt!

Det du har fetmarkerat skriver jag absolut under på!

Jag kör jätte försiktigt, och det märks direkt om jag låtit nån annan köra, för då står inte hästen still i släpet förens hon "känner igen" min körstil.

Efter att ha lasttränat på alla möjliga sätt så har vi konstaterat att på med en "lastningssele" dvs ett långt rep bak rumpan med en gummislang just runt rumppartiet och en rem som går över ryggen och är fäst i det långa repet (börjes har en enklare variant) repet ska vara så långt att det når fram till bommen så man kan slå ett slag runt bommen och hästen ej kan backa. Repet ska träs genom grimman - viktigt - och fram över bommen. När hästen i vanliga fall försöker backa kör den ju upp huvudet och blir starkare när den kastar sig baklänges . Icke när huvudet blir fixerat och ej kommer upp eller till sidorna. Så från att ha en häst som kunde st¨å på lämmen hur länge som helst och backa bak när det behagades, har vi en häst som gör ett kort stoppande och sedan går på lugnt och står stilla.

Be någon filma dig när du föröker lasta vettja, då ärä lättare att ge råd :) Har en stor hbl kille som vägrar gå in i transporten, tog två timmar sist... Har bara kört honom 2 gånger i transport. Första gången för nästan ett år sedan när jag hämtade honom och han var svårlastad redan då och andra gången när vi skulle på NH kurs och vi kom precis i tid! hehe. När vi skulle hem, ja de blir väl 3ggr då, så var de 4 personer som hjälpte mig o lasta o då tog det 15min...

Imitt fall tror jag att han tycker rampen är äcklig. Han vill helst inte sätta någon hov på rampen.. :(

har också problemet med rampen, fattar inte varför teknologin inte går framåt just alls i hästvärlden.. typ som att vi fortfarande mockar med kärra och grep, det är ju väldigt uråldrigt, den bästa uppfinningen som kommit ut senaste åren skulle då vara plast hinderbommar och plastkärror :grin:

Vad vill du ha istället för ramp då? För ramplösa sk step-in/up kan du få på många olika släpmodeller idag!

Lyftkran kanske?

Det finns även lösningar för mockning; en lucka i golvet med ett "rullande band" under. Man fäller upp luckan när man mockar, i med skiten och det rullas ut på gödselplattan!

Andra anställer svart arbetskraft i form av antingen små stalltjejer (vanligt på ridskolor) eller polacker

hej ville bara kolla hur det har gått för dig?
Kramen :D

haha, får väl ta och anställa mig en polack kanske, helst en stark sådan så kanske han helt sonika kan lyfta in hästen i transporten!:idea:
Visste inte att det fanns step in/ups till dagens transporter faktiskt, nu gjorde du min morgon till en bra sådan :bow:

Liknande trådar

F
Träning Fann ingen aktuell tråd i ämnet så jag startar en ny som jag gärna vill att ni delar med er av era erfarenheter, bra som dåliga. Hur...
2
Svar
20
· Visningar
5 286
Senast: Flyleaf
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 944
Senast: Gimlan
·
J
Träning varnar redan nu för detta kommer bli långt.. men hoppas på att någon kommer orka läsa igenom och förhoppningsis hjälpa mig en bit på vår...
Svar
16
· Visningar
1 706
Träning Ja, vad gör man med en häst som inte längre vill gå in i transporten? Jag har ägt min häst i 5 och ett halvt år. Innan jag fick...
Svar
17
· Visningar
1 546
Senast: LillaVita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama