Trasdockan
Trådstartare
Min ponny går upp med frambenen på rampen, men sen slänger han sig åt vänster och så gör han om och om igen. Tillslut ger han sig och går rakt in helt plötsligt. Vad ska jag göra för att träna bort detta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag var tvungen att ta till ganska drastiska metoder för att få mitt sto in i transporten. Hon gillade inte skydd heller så vi tog så små skydd vi kunde, träns, kedjegrimskaft och ett kort spö i handen, höll mitt på för att kunna knacka henne på huvudet, annars gick hon på mig. Tränade först att gå på en volt för att hon skulle lyssna. Vid transporten hade vi två linor och en med longerpisk på den vänstra sidan, dit hon alltid kastade sig, eller stegrade. Hon fick så klart inget slag, men när hon stegrade sig mot någon snärtade vi lite för att markera. Tog lite tid första gången, hon fick självklart massa godis och hö så fort hon gick in. Sen åkte de en kort tur.
Sen gjorde vi det tre gånger efter varandra. Tredje gången och alla gånger efter de gick hon in utan att tveka.
Men alla hästar är ju olika. Mitt sto fick tillbaka sina lastningsproblem när hon var hos fodervärden. De hade tyvärr inte lika bra metoder och hon skadade sig allvarligt när de försökte. Men hon gick rakt in när vi hämtade hem henne.
Mycket handlar nog om ledarskap tror jag. Testa mycket markarbete, där hästen ska lyssna på dig.