Lastningsproblem, ännu en tråd...:/

Sv: Lastningsproblem, ännu en tråd...:/

verkligen :D ang att bryta dödläget.

fast jag hade nog vidhållit, utifrån de flesta att man då inte ens behöver linor och att i okunniga händer blir linorna fel. det räcker väldigt långt att bryta det hela och ta tag i grundproblemet som jag försökt illustrera , tar man linor och inte har koll lär det inte bli bra det heller. i övrigt är vi överrens!

jag har dock tolkat TS som att hästen inte ens går på lämmen utan fryser framför den... ytterligare därav min kommentar.....

Senast ändrad:

Ett litet tillägg angående kompis-metoden.
Om hästen är klaustrofobisk så känns det förståss inte bättre med en stor tjpck kompis redan inne i släpet, då kan man ställa kompisen att titta in genom skötardörren i fram, och stå och käka där :)

Så gjorde vi när vi skulle hämta en typ ohanterad treåring hingst, ställde ett läckert litet sto i dörröppningen. Då var det INGA problem att kliva på ;)

*KL*
Lastträna tar tid med svåra hästar.

Håller med om att aktivera hästen. När de "fryser fast" är de oftast avstängda helt och då är det oerhört svårt att påverka dem. Att få hästen att bli lydig på marken är jätteviktigt. Backa 4 steg, gå framåt 4 steg upprepa, upprepa tills hästen svarar villigt och alert. Lär den flytta sidvärts åt båda hållen för små hjälper (använd t ex ett dressyrspö). När hästen lyssnar ordentligt är den med dig och kommer så småningom att gå ett steg upp, då ger du eftergift och backar ett steg bakåt. Ta upp den två steg till (eller framåt två steg), eftergift och backa 2 steg osv osv. Det låter krångligt men det handlar om att aktivera hästen, få den att svara och lyda (känna förtroende för dig).

Ta det i etapper. Nöj dig med att hästen gått in halvvägs i transporten och backa sedan ut den, men när DU vill. Nästa tillfälle kommer ni ytterligare ett steg längre och backar när DU vill. Vänta med att stänga bakom. Sedan tror jag att det släpper med antalet resor så småningom. När hästen känner sig trygg! Jag skriver av egen erfarenhet, har haft tre mycket svårlastade hästar genom åren. Den sista är nu äntligen lättlastad efter mycket arbete! :)

Eget KL

Idag har vi haft tränare här. Världens bästa!!!:love:

Efter nån timmes arbete stod prinsessan med alla fyra hovarna på lämmen, fortfarande väldigt rädd, men ändå med fullt förtroende för den konstiga människan som höll i grimskaftet... Där bröt vi för idag.

Inget våld, ingen stress, ingen pushning utan att hästen fick hinna med mentalt.

Vi har en lååång väg att vandra pga att hästen är så rädd för att åka i transporten, men vi är absolut på rätt väg och jag känner mig så glad och harmonisk och full av förtröstan inför vårt projekt.

Lycka!!!:)

Härligt att höra att ni hittat en bra tränare och gör framsteg!
Grattis!

roligt med framsteg :D

ett bra tips är att sätta upp en filmkamera när ni lastar så att ni kan se och jämföra hur det ser ut när ni lastar och när tränaren lastar. sen så är det alltid bra att kunna repetera lastningen själv utan att behöva dra ut tränaren och hästen :p

Inte hunnit läsa igenom alla kommentarer så någon kanske redan kommenterat om detta, men men. :) Lisbeth Johnsons film "Lastning" är superbra och det sättet hon lastat på har fungerat toppen för mig och min nordsvensk (Lisbeth själv har hjälpt mig med lastningen). Helt utan våld. :) Om inte du tycker den fungerar så varför inte ta ut en duktig hästcoach? Det har hjälpt mig så himla, himla mycket!!

Eget KL

Idag har vi haft tränare här. Världens bästa!!!:love:

Efter nån timmes arbete stod prinsessan med alla fyra hovarna på lämmen, fortfarande väldigt rädd, men ändå med fullt förtroende för den konstiga människan som höll i grimskaftet... Där bröt vi för idag.

Inget våld, ingen stress, ingen pushning utan att hästen fick hinna med mentalt.

Vi har en lååång väg att vandra pga att hästen är så rädd för att åka i transporten, men vi är absolut på rätt väg och jag känner mig så glad och harmonisk och full av förtröstan inför vårt projekt.

Lycka!!!:)

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 031
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?