Lastningsproblem, ännu en tråd...:/

Sv: Lastningsproblem, ännu en tråd...:/

ok...:)

Kan du utveckla mer hur du tänker att man ska göra?

Jag har absolut haft den tanken... Såg senast idag att det finns en billig klicker på H**ks, ska dit i em och då blir det nog en sån. :)

Bara hästen är ordentligt inklickad, du är noga med timingen och inte ställer för höga krav i början. Kan ju räcka med att hästen tittar på transporten för att få klick och godis. Den måste vilja göra rätt och förstå tydligt vad det är som lönar sig

Tänker väl börja med nåt annat än transporten först. Hästen verkar lättlärd, så tanken har kommit för mig att lära henne lite andra kul grejer...:)

Om det funkar med transporten också så är det ju bara toppen!:)

Ja det är ju ett jättebra sätt att träna andra grejer också, och inte bara saker man har problem med. Min häst ville inte heller gå på transporten, men nu är det bara att skicka in henne. I tid tog det väl runt 3 min att få henne att gå in själv första gången vi tränade, och då var hon inte mycket klickad innan ;)

Du måste aktivera hästen som jag försökte förklara. Och ta bort fokus i första hand att det bara finns en enda grej och det är att den ska in i transporten. som du illustrerat det om jag fattat rätt, så går hästen inte ens upp på rampen innan den stänger av och om du låter den vara står den där avstängd, och börjar du dra i den så backar den eller reser sig.
Du måste ta bort fokus på att det i ett sånt läge handlar om att den ska in i trailern. Sätt hästen i "arbete" som tar bort fokus från ditt mål och glöm det målet just nu. Du ska istället fokusera på att kunna flytta på den, backa bakåt, gå fram ett halvt steg, stanna, gå bakåt, flytta runt den, ta den på en volt, stanna, ge paus, fram igen, back ett steg eller två osv. det är det det handlar om mera i ett sånt läge du har, och ffa: du måste kunna flytta fötterna på hästen utan konflikt.

om den öht inte vill gå på rampen ens ett steg, så kanske behöver du börja med andra saker, kolla vad som händer om hästen utan ngn trailer i sikte, ska gå upp på ngn annan ramp eller ngn upphöjd skiva från backen osv?

vad har hästen för historik ang. lastning och traileråkande? Har den åkt tidigare, lastats mycket osv? det har jag glömt att fråga?

Poängen jag avser är, att folk ofta gör fel i det att lastträning på en ovan/eller dåligt lasttränad häst/ej resvan öht, blir för fokuserat på att hästen ska in i trailern. Om man istället bryter ner träningen i sina beståndsdelar och det det faktiskt mer handlar om i grunden, så når man resultat bättre, som jag försökt illustrera ovan.

folk tittar på Tobbes viftande och petande med spöt osv, men många verkar ha missat exakt VARFÖR han gör så, och det handlar om samma sak som jag försökt skriva, dvs att kunna flytta hästen och aktivera den och påverka den. Inte trailern i sig egentligen. Men jag kan förstå att flera kan tolka det så om man inte riktigt är van och vet vad man ser så att säga. :)

Senast ändrad:

Tack snälla du för ett långt och utförligt svar!:)

Vad gäller historiken kan vi nog inte komma åt något; säljaren är inte så meddelsam av sig, det enda hon sagt är att hästen är lasttränad, och då trodde jag väl inte att det var riktigt såhär vi skulle få det...:( Men absolut att hon kan ha varit med om något eftersom hon är så rädd sen när man åker. Det är därför jag tagit det så oerhört lugnt, för att hon inte ska uppleva något som helst obehag mer av transporten och lastningen.

Du säger också flytta focus, där har vi gjort lite tvärtom faktiskt. Flera har tipsat om att endast låta hästen titta åt det håll dit den ska, om den börjar intressera sig för andra saker runt omkring så ska man försöka återfå hästens focus på transporten för att det ska vara enda vägen s a s.

Vi har nu gjort ett litet "break" hemma, vi har flyttat transporten till ett helt annat ställe och där ska hon få sitt kraftfoder ett tag, med lämmen stängd och inga intentioner alls att gå på transporten. Vi har också bestämt att inte transportera henne innan det blir vår; jag är så rädd att hon ska halka under lastningen att jag förmodligen ger dubbla signaler (någon sa också att det måste vara svart eller vitt, så hästen inte kan missförstå signalerna, antagligen är det detta jag gör när jag är rädd att hon ska halka...)

Jag tror inte hästen varit med om så mycket olika saker under sitt liv, så nu lägger vi focus på att få henne trygg med oss och med olika saker i omgivningarna, att träna henne mycket från marken och låta ridningen vara prio två ett tag. Vi hinner det vi ska ändå med henne, vi har tänkt att ha henne lääänge så vi har inte bråttom egentligen...;)

Oj vilket långt inlägg...:o men tack igen för ditt svar!

tack att du uppskattar min utläggning ;)

alltså jag tror inte jag riktigt kommit fram ang. det jag försökte skriva tydligt.

ang. att flytta fokus så handlar det mest om att du ska flytta fokus från att hästen ska in i detta skede. sen har folk rätt i sig ang. att hästen ska ha fokus om den ska in osv, det är helt rätt, men det var inte det jag avsåg i mitt tips till dig i detta skede utan där blir det fel, om hästen inte ens går på rampen så behöver du av-fokusera för egen del på att den ska in, och träna på annat enligt det jag skrivit. det är inte att avfokusera hästen det är att avleda och skapa grund för grunder som inte sitter i övrigt ang lastning....

har du däremot en häst som snällt går upp och står och velar på transporten och redan har de grunderna och tryggheten så stämmer givetvis till stor del tipsen då fått att då ska inte fokus vara på andra grejer.

jag försöker nog förklara att du måste skilja på skillnaderna i det hela så att säga. det är rätt stora vesäntligheter i fråga om skillnad.

Åååh... Tror dock tyvärr inte att jag känner nån med fronturlastning som lånar ut sina släp...:( Annars verkar det vara ett bra tips. Ska komma ihåg det, det kanske dyker upp nån.

Skulle kunna värt att hyra om hästen fortsätter krångla:idea:
Häromkring finns det iallafall släp med fronturlastning att hyra, jag vet naturligtvis inte om det är detsamma där du bor....

Jo det finns det ju, några mil härifrån. 300 - 500 :- kostar det. Vore ändå det bästa att ha ett en längre tid hemma, tänker jag...

Jag tror jag förstår!:idea: Och då blir det bra med det som vi har tänkt, liksom steg ett; att få hästen att bli trygg med oss och förstå våra hjälper och signaler, dvs avledning från själva lastningen.

Har du någon uppfattning om hur lång tid detta borde kunna ta..? Tre månader, fyra..?

(TACK för ditt engagemang!!!:bow:)

Ett annat tips, som komplement till övriga bra tips du redan fått.
Ta ut en hästfysioterapeut eller liknande (kanske inte "bara" en massör) och be dem gå igenom hästen. Vår fysioterapeut berättade häromdagen om en häst hon behandlat som var så stökig att lasta och köra. Efter behandling blev den hur lugn som helst, den hade haft någon låsning som antagligen gjorde ännu mer ont när man körde.

Så, OM det är så att det gör ont när den åker, så kanske det är därför den inte vill.

Annat tips för olika lastövningar kan vara att man har en snäll och lastvan kompis som kan gå in och ur släpet och få en massa gott käk där inne.

Annars tror jag ni är på rätt väg, och jag tror inte att det ska behöva ta en massa månader om ni typ tränar en liten stund varje dag.

Och om man är rädd att hästen ska halka på rampen så kan man dra på en massa antihalktejp på de släta ytorna. Den är stel och liksom lite som sandpapper, sånt man sätter på kanter på trappor osv. Funkar asbra, satte sånt på vår transport för barfotingarna halkade annars på vintern.

Annat tips för olika lastövningar kan vara att man har en snäll och lastvan kompis som kan gå in och ur släpet och få en massa gott käk där inne.

Det där var lösningen för mig. Jag hade en valack som fick panik och sparkade sig ur släpet med ett fult sår på hasen som följd. Jag trodde aldrig jag skulle kunna åka med honom någonstans.

Men med en hagkompis som gick in och käkade hö i släpet så lärde sig min häst ganska fort att släpet inte alls var farligt. Det tog lite tid mest för att vi inte tränade varje dag men kanske tio gånger, sedan åkte vi på träningar ihop 5-6 gånger och efter det kunde jag både lasta och åka själv kors och tvärs över halva landet faktiskt.

Ja, det är ett ganska oslagbart sätt om hästen faktiskt är rädd för själva finkan.. Är den rädd för att åka behöver det inte räcka, men värt att prova.

Islänningen kunde man aldrig muta till något, men ponnyn springer överallt dit jag slänger mat, särskilt om någon annan skulle kunna hinna äta upp det först ;)

.

Typ så gjorde vi först, tog in trygga gammelstoet i transporten så hon fick stå där som förebild, men det hjälpte inte heller :( Annars är det så jag alltid gör i början när jag lastar hästar som inte är transportvana, och ja, det BRUKAR ju funka...

Till min ponny som kastade sig gjorde vi en sele av linor. Ledde fram hästen till rampen, lindade ändarna runt ffrabommen och stod sedan på ändarna, det gjorde att man blev starkare och orkade hålla emot. Vi tvingade inte in hästen, men han hade två val antingen stå still eller gå framåt, för varje steg framåt så fick han lite eftergift och godis. Tog många timmar och många dagar, men till slut räckte det att ta fram selen och så gick han på.

En annan ponny använde vi linor och efter mycket tålamod och tid så räckte det att man la en vante av samma färg som linorna va på rumpan för att han skulle gå in :p

Min nuvarande har jag tränat själv för att jag vill kunna lasta och åka iväg ensam. Där har jag bara haft godis och tålamod, ville han stå på lemmen 1 timme så fick han göra det, till slut gav han upp och gick in, det tog kortare och kortare tid. Till slit kan jag nu lasta och lasta ur honom själv på ett par minuter utan problem.

Mina hästar har fått bli fastfrusna om dom vill, men ALDRIG ALDRIG gå bakåt! Ska dom gå nånstans är det framåt!

Håller med Mackan.

Få hästen att gå med dig överallt.
Stannar den, vänd bort o gå ett varv o sen på´t igen. klappa så fort den går.

Ser ingen vits i att stå på luckan som ett fån då sällan förbättring sker. Bryt dödläget!

Om den går in med linor- använd det o ganska snart kan man lasta utan.

Rom byggdes inte på EN dag:meh:
Man måste vara lite finurlig o inte bara tänka att den SKA gå in. Tvång gör att hästen låser sig. fösning med linor är annat- såvida man inte drar i grimman.

Är dom goda vänner? Hur många gånger prövade ni?

En stor del i att det funkade för mig var nog att min valack var lite kär i stoet, han gick gärna efter henne i hagen och när hon då klev in i släpet följde han nog efter av bara farten. Det behöver kanske vara rätt häst, vilket inte alltid är möjligt

Senast ändrad:

Ser ingen vits i att stå på luckan som ett fån då sällan förbättring sker. Bryt dödläget!

QUOTE]

*fniss*... Vet inte om du menade mig eller hästen, men precis så kände JAG mig iaf...:o:D

Eget KL

Nu har vi fått tag på en tränare som kommer ut på söndag för att hjälpa oss. Ska bli jätteskönt att få någon kunnig utomståendes ögon som ser vad man gör för fel och hur man ska göra istället.

Nu har vi lagt lastträningen åt sidan fram till dess och ska bara ha mysigt och roligt ihop utan konflikter! I eftermiddags körde vi ett litet löslongeringspass på ridbanan, lilla prinsessan är så söt och lyhörd så det blir nog bra såhär, alltihop!:)

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 031
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?