Sv: Lastningsproblem, ännu en tråd...:/
Du måste aktivera hästen som jag försökte förklara. Och ta bort fokus i första hand att det bara finns en enda grej och det är att den ska in i transporten. som du illustrerat det om jag fattat rätt, så går hästen inte ens upp på rampen innan den stänger av och om du låter den vara står den där avstängd, och börjar du dra i den så backar den eller reser sig.
Du måste ta bort fokus på att det i ett sånt läge handlar om att den ska in i trailern. Sätt hästen i "arbete" som tar bort fokus från ditt mål och glöm det målet just nu. Du ska istället fokusera på att kunna flytta på den, backa bakåt, gå fram ett halvt steg, stanna, gå bakåt, flytta runt den, ta den på en volt, stanna, ge paus, fram igen, back ett steg eller två osv. det är det det handlar om mera i ett sånt läge du har, och ffa: du måste kunna flytta fötterna på hästen utan konflikt.
om den öht inte vill gå på rampen ens ett steg, så kanske behöver du börja med andra saker, kolla vad som händer om hästen utan ngn trailer i sikte, ska gå upp på ngn annan ramp eller ngn upphöjd skiva från backen osv?
vad har hästen för historik ang. lastning och traileråkande? Har den åkt tidigare, lastats mycket osv? det har jag glömt att fråga?
Poängen jag avser är, att folk ofta gör fel i det att lastträning på en ovan/eller dåligt lasttränad häst/ej resvan öht, blir för fokuserat på att hästen ska in i trailern. Om man istället bryter ner träningen i sina beståndsdelar och det det faktiskt mer handlar om i grunden, så når man resultat bättre, som jag försökt illustrera ovan.
folk tittar på Tobbes viftande och petande med spöt osv, men många verkar ha missat exakt VARFÖR han gör så, och det handlar om samma sak som jag försökt skriva, dvs att kunna flytta hästen och aktivera den och påverka den. Inte trailern i sig egentligen. Men jag kan förstå att flera kan tolka det så om man inte riktigt är van och vet vad man ser så att säga.