Lastningsproblem, ännu en tråd...:/

Milene

Trådstartare
Lite spinoff på min egen tidigare tråd om ponnyn vi köpte i höstas som inte tycker om att åka transport.

I över en månad nu har jag med lock och pock och övertalning med silkesvantar försökt få ponnyn på transporten - men det bara GÅR inte! :(

Vill inte "tvinga" henne utan försöker med snälla metoder. Hon kommer fram till lämmen, men där är det stopp :(

Behöver pepp och uppmuntran, hade hoppats på att hon skulle gå på utan tvång, men nu börjar jag misströsta...

Har provat att locka med pellets, har provat att stå framför och använda "pekpinnar" a la Ponnyakuten, provat att stå bredvid och "dutta", nu kommer jag inte på mer, det känns som om det bara går bakåt nu :cry:

Sv: Lastningsproblem, ännu en tråd...:/

Vi löste våra lastningsbekymmer genom att låna en transport med fronturlastning. Det var en fantastisk skillnad:)
Vi hade visserligen problem med att få hästen att gå ända in/stanna i/stänga om. Men det kändes helt kört trots träning.
När vi lånat släpet öppnade vi upp det fram och bak, ställde lillmatte i öppningen fram. Vi blev glatt överraskade när hästen snällt (lite skeptisk första rundorna) gick igenom släpet, runt, runt. Nästa dag samma visa och kort halt inne osv.
Våra kompisar gjorde likadant med sin ponny men behövde draghjälp av annan häst i början.
Idag är vi nöjda ägare till en Ifor Williams med fronturlastning men behöver sällan öppna fronten.:D

Så börjar jag också, med helt öppet släp. Det är så mycket lättare!

Vad gör hon för något?

Hon går fram en bit, sen är det stopp och hon backar. Jag vrålhåller inte emot eftersom jag ser det som omöjligt att hålla emot en häst. Jag är noga med att ge efter direkt hon tar ett steg framåt. Om jag står bredvid henne så gör hon ansatser att resa sig.

Åååh... Tror dock tyvärr inte att jag känner nån med fronturlastning som lånar ut sina släp...:( Annars verkar det vara ett bra tips. Ska komma ihåg det, det kanske dyker upp nån.

Kanske är dax att ta hjälp av tränare? Så att du kan ta ett steg tillbaka och se hur hästen beter sig, få nya tips och trix. Och sen kunna försöka själv.

Ja, vi har diskuterat detta härhemma ikväll, för som det är nu kan vi inte ha det i längden. Blir bara så depp på att jag lagt ner så mycket tid och jobb på att lösa det den lugna vägen och det inte blir nån förbättring :(

Vet att hon går på bra med lite tryck av linor i bak, men vill egentligen inte ha det så. En häst som lastar sig själv när man står bredvid, det BORDE väl gå att träna in, eller är det en utopi..?:(

Ja det går åt träna in, även de mest envisa går in till slut om man tajmar rätt.

Går hon på med linor så kan man ju ta det därifrån, dvs stå bredvid och guida in med linor och sist ge mindre tryck av linorna när hästen väl fått in, att det bara finns en väg så fort ligorna kommer fram. Och sen efterhand behöver man förhoppningsvis bara visa linan för åt hästen ska gå in.

Kan dock gå åt andra hållet också.. med en häst som totalvägear ytterligare

Du tycker inte det är fel att använda linor då? Vi har lastat henne totalt tre gg;
Första gången när vi hämtade henne. Under stormen Simone, regn, blåst, ny transport. Fd ägaren använde linor, lastningen tog 10 - 15 min.
Andra gången hemma, använde lock och pock och mild övertalning, tog en och en halv timma
Tredje gången på väg hem efter ovanstående punkt, använde linor, tog fem minuter.

Kanske problemet ligger hos mig, att jag ser linor som ett nederlag.

Är van vid att minna hästar går på utan problem, linor tycker jag egentligen är fel väg men det kanske får bli så ett tag..?

Men om linor fungerar använd det!

Min äldsta connemara fryser fast tills man knäpper fast linan i släpet, då går han på utan problem och stannar i släpet (utan tryck från linan).

Det går att lasta själv med lina också, man placerar bara hästen på rampen med huvudet åt rätt håll och sen går man runt med linan.

Förutsatt att hästen i övrigt är lugn alltså.

Vi lastar periodvis varje dag och fodrar då kraftfoderransonen i släpet. Ibland öppet i fram, ibland stängt. Det gäller att göra det lika naturligt som att gå in i boxen :)

Du tycker inte det är fel att använda linor då? Vi har lastat henne totalt tre gg;
Första gången när vi hämtade henne. Under stormen Simone, regn, blåst, ny transport. Fd ägaren använde linor, lastningen tog 10 - 15 min.
Andra gången hemma, använde lock och pock och mild övertalning, tog en och en halv timma
Tredje gången på väg hem efter ovanstående punkt, använde linor, tog fem minuter.

Kanske problemet ligger hos mig, att jag ser linor som ett nederlag.

Är van vid att minna hästar går på utan problem, linor tycker jag egentligen är fel väg men det kanske får bli så ett tag..?

Flera av mina hästar har behövt lina när jag köpt dem men med lite träning och mindre och mindre lina så går de med tiden på utan. Men sålänge linan bara används som lite tryck bakom och det är lugnt och stabilt i övrigt så är det ju inget att bekymra sig om. Andra metoder man bevittnat dock med kvastar och skrik brrr :crazy:

Men om linor fungerar använd det!

Min äldsta connemara fryser fast tills man knäpper fast linan i släpet, då går han på utan problem och stannar i släpet (utan tryck från linan).

Det går att lasta själv med lina också, man placerar bara hästen på rampen med huvudet åt rätt håll och sen går man runt med linan.
Förutsatt att hästen i övrigt är lugn alltså.

Vi lastar periodvis varje dag och fodrar då kraftfoderransonen i släpet. Ibland öppet i fram, ibland stängt. Det gäller att göra det lika naturligt som att gå in i boxen :)

Det var min tanke att kunna göra detta, men hon snor runt direkt.

Men det får väl bli linor ett tag då... :crazy: Kanske blir lättare med tiden...

Flera av mina hästar har behövt lina när jag köpt dem men med lite träning och mindre och mindre lina så går de med tiden på utan. Men sålänge linan bara används som lite tryck bakom och det är lugnt och stabilt i övrigt så är det ju inget att bekymra sig om. Andra metoder man bevittnat dock med kvastar och skrik brrr :crazy:

Ja vi kör nog på det ett tag tror jag.
Att det är lugnt och stabilt är ett måste, annars blir det ju kaos! :crazy: Det orkar varken jag eller djuren med...

Ja det blir mest troligt med tiden om du tar det lugnt och sen när i åker, kör försiktigt :)

Jag tror du måste tänka om lite, sålänge ponnyn får "stå där" och frysa fast så kommer den aldrig vara motiverad att göra ngt annat, och då kan du inte komma framåt med lastningen. Försök få henne att röra på sig, flytta på fötterna, ta ett steg bakåt, framåt, åt sidan osv. såfort hon går framåt och tänker in så släpper du på det trycket. börjar hon frysa igen så får hon röra på sig igen.

Har du provat klickerträna henne? Funkar skitbra och är dessutom en väldigt "hållbar" och mjuk metod.

Det var lil-sis ponny som fryser fast, inte min... Hon är väldigt "rörlig" av sig.

Jag har absolut haft den tanken... Såg senast idag att det finns en billig klicker på H**ks, ska dit i em och då blir det nog en sån. :)

Vill inte "tvinga" henne utan försöker med snälla metoder. Hon kommer fram till lämmen, men där är det stopp :(

det är ju precis detta jag menar, det är inte att vara rörlig. DU måste vara den som rör på fötterna på henne . att hon själv backar och småreser sig osv för att sen stanna fast på samma ställe, är INTE vad jag menar med att du ska röra på henne. :D

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 031
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?