S

Silfurfaxi

Har ni några bra tips på hur man kan träna sin isis på att gå in i hästtransporten?
Han är nämligen väldigt svårlastad och de gör att vi inte kan åka och tävla eller på kurser mm så nu behöver jag alla tips jag kan få!

När man ska lasta han så vägrar han gå in i transporten och när man får han nära den så börjar han hoppa och allt för att man inte ska få in han.. när man väl har fått in han så gör han allt för att kunna backa ut igen..

Så de är inte så kul för någon olycka kan juh hända..
Förut så var han lättlastad men sen så hände det en olycka och sen dess så har han vart svårlastad.. Men det beror nog också på att han inte lastades på ett långt tag efter det också..

så skriv alla era bra tips :bump:

Sv: Lastning

Det beror ju med all säkerhet på den "olycka"n som du beskriver. Ofta tycker hästar att det är otäckt att gå in i trnsporten just beroende på storleken. Cellskräck som det kort och gott kallas.
Du kan testa att gå med honom mot transporten och i det ögonblick han inte vill gå in så går du runt, runt några varv med honom (på stället) och försök sedan igen. En väl till mig testade det på hennes lettiska halvblod och det fungerade tíll slut eftersom hon förstod att om hon gick in i transporten fick hon stå stilla.
Du kan också testa att flytta transporten till stalldörren och se om han tycker det är lättare att gå från box/lösdrift.

Lycka till!!!

vi lastar min häst på NH sätt, dvs han går in och ut ut transporten själv. Är ävldigt praktiskt när man är själv, och man behöver inte vara orlolig att man ska få 500 kg häst över sig som springer in i transporten elelr bli utsläap från den. Jag skulle ta hjälp av en NH tränare eller någon som är bra på det som kan hjälpa dej :)

Kallblodet jag har var ovillig att gå på, tog ofta ca 20 minuter att lasta. Ok, inget extremt, men jag vill ha en häst som gå på direkt och inte känner tvekan. Jag inledde "operation åka transport är roligt";) Lasttränar mycket och nu kan jag skicka in honom och han står kvar:love:

Tekniken jag använder är tryck och eftergift, så fort hästen går framåt får den eftergift och går den bakåt håller jag emot. Använder mig aldrig av kraft, vill hästen backa bak kan jag inte stoppa den, men jag bibehåller alltid ett viss tryck. Vid lasträning använder jag alltid långt rep och repgrimma. Gillar även muta, både som beröm om hästen går in men även som en positiv förstärkning. Jag har exempelvis ställt en krubba med gott på lämmen och när hästen ätit klart har den dagens lastträning varit över.

Lycka till med lastträningen!

Hade en häst som var rädd för transporter,fick råd av en sk. problemlösare att använda en transport med fronutlast.Hade även en sk, ´lasthjälp på.Började med att bara gå rakt igenom transporten för att succesivt stå still i den .Så småningom började vi stänga bakom men med fronten uppe.Vitsen var att hon inte skulle få slänga sej bakåt utan då ledde man framåt istället.Nästa steg var att även sätta fast och stänga fronten.Numera går hon rakt in ,står stilla och bara väntar.Lycka till.

Okej tack för tipset ska pröva det idag :D så får jag se hur det går

Olyckan var att han backade ur transporten utan att någon hann att ta bort bommen som sitter bak så han fick brännmärke längs hela manken och de minns han nog väldigt väl än.

Jag har också "lite" lastproblem, det känns svårt att träna när vi inte har transport heller - men har allvarliga planer på att hyra en då och då för så här kan vi inte ha det. De senaste gångerna har han bara gått in efter ett par välriktade rumpslag och det känns inte alls kul.:(
Vi har nyligen provat med att lasta annan häst först men det hjälpte inte alls. Men har någon andra bra råd så tar jag gärna del av dem.

Går säkert bra:)

Lite svårt att förklara lastteknik med ord;) Men oavsett teknik så är det alltid nyttigt att avdramatisera allt runt transporten. Viktigt tror jag även att ha låga krav, är hästen orolig kan en hov på lämmen vara det som räcker den lastträningen.

Min häst går som sagt snällt på men skulle nog hellre slippa. Jämförelse med en kompis häst som blev ivrig när transporten kördes fram:D Det är dit jag vill nå!

Har också haft svårlastade hästar och nyckelordet är att du ska vara lugn!!! Är du inte lugn går det aldrig.
Med häst nummer ett ställde vi ut transporten i hagen i en vecka och hästen fick kraftfodret i den. Fungerade utmärkt.
Med min nuvarande häst köpte jag Monty Roberts film Join up och även hans grimma. Det krävs markarbete innan med grimman. Se till att hästen får förtroende för dig och inga hårda metoder från några medhjälpare utanför! Jag blir helt galen när jag hör om sådana saker (ett inlägg här handlade om sådant!) Se till att du har gott om tid och fryser han fast på rampen så backa honom och gå sedan frammåt igen. Jag tycker att kedjegrimskaft funkar bra. Nu lastar jag min häst själv och när jag köpte honom tog det 2,5 timma, jag trodde inte att jag skulle få med mig någon häst hem. Han slängde sig också på bakbommen så den for dän. Tycker nog inte att det är en så fruktansvärd olycka som du beskriver. Han kommer gå in igen!

Finns flera bra trådar med tips på hur man kan få in svårtlastade hästar i transporten här på buke :)
Kan man sedan inte lösa det själv är det nog bra att be någon duktig person,kanske NH-tränare?, om hjälp istället för att bara traggla själv vilket brukar vara jobbigt för både häst och ryttare.
För även om man till slut får in hästen efter x antal timmar, är problemet löst då?

Lycka Till med din häst iaf, det fixar sig säkert! :)
Mvh
Toker

Har ni några bra tips på hur man kan träna sin isis på att gå in i hästtransporten?
Han är nämligen väldigt svårlastad och de gör att vi inte kan åka och tävla eller på kurser mm så nu behöver jag alla tips jag kan få!

När man ska lasta han så vägrar han gå in i transporten och när man får han nära den så börjar han hoppa och allt för att man inte ska få in han.. när man väl har fått in han så gör han allt för att kunna backa ut igen..

Så de är inte så kul för någon olycka kan juh hända..
Förut så var han lättlastad men sen så hände det en olycka och sen dess så har han vart svårlastad.. Men det beror nog också på att han inte lastades på ett långt tag efter det också..

så skriv alla era bra tips :bump:

Låter som att du har en häst med mycket cellskräck. (alla hästar har ju de, men denna har mer.) Mitt tips är att träna ("leka") dom 7 lekarna som finns i horsmanshipen... då får du ju respekt.. Och hästen börjar lita på dig mer och mer, och litar hästen på dig så vet den ju att det inte är farligt att gå in i transporten... den bästa leken (om du känner att du inte vill leka alla lekar) är ju squeezegame, då har du hästen på lina och och låter den trava mellan dig och staket eller en vägg, eller vad som helst.. ser du att hästen flyr så håller du samma avståd tills den slutar fly.. du börjar ju efter hästens förmåga.. den får INTE fly i början så ha ett stort avstånd först. Hoppas att det går bra för er!! :)

ett tips från mej om man har en svårlastad häst är att använda ett längre band (hållbart) och lägga runt baken på hästen med en person på varje sida som håller i varsin ände och då är det bara att hålla det spänt så hästen inte kan backa...

Det kanske inte är en bra teknik om hästen varit med om en olycka innan men annars är det här en bra teknik

om min svårlasadehäst(hon är bättr enu men har vart hemsk) vägrar att gå in i transporten å ex går till rampen och sen ställer sig där å börjar backa då backar jag dom extra långt tvingar dom att backa sen går vi framåt osv.. så får man hålla på så ett tag. första gångernas tog de lång tid att få henne in men nu räcker de med att säga nej till henne så går hon med in, fast jag kan aldrig lasta henne om någon tittar på henne då går hon aldrig in..:confused:

Har hästen varit med om en olycka så är det kanske från hästens sida sett befogat att vara rädd för att gå in i transporten. Det finns inga direkta genvägar för att åtgärda detta än att lastträna så ofta man kan. Har ni ett släp på gården så ställ upp den med stödbenen nedfällda alternativt palla upp den så att den ej tippar när man försöker lasta utan att fästa den på bilens dragkrok. Sen är det bara att öva på att lasta varje dag.

Är hästen väldigt rädd kanske du får ha låga krav, och acceptera att den dag 1 kanske bara bjuder på att stå med frambenen på rampen, dag 2 att stå med huvudet i transporten och kroppen på rampen o s v. Att träna så lite som 5-10 minuter varje dag kan ge så mycket! Lasta hästen 1 gång per dag, inkludera detta i den dagliga träningen och hanteringen utöver ridningen.

Det tar tid för hästen också att återfå sin självsäkerhet och känna sig trygg med att stå i släpet, men om du t e x lasttränar den varje gång du är ute i stallet så har den till nästa år vid denna tid blivit så less på att stå i transporten och så van med det att lastproblemen inte längre är ett problem.

Att bara utsätta en transporträdd häst för lastning endast då ni verkligen behöver ut och åka är inte en bra ide. Det kommer bara bli bråk och frustration och inte ge någonting varaktigt mer än stress och ytterligare motsättningar.

Min medryttarhäst är också svårlasdad.

Vi skulle byta stall för 1½ månad sedan och då behöva lasta honom.
Då kom vi på en smart idée. Fast det kanske inte fungerar för alla, men han är nämligen rädd för rep och linor.
Så på sidorna av transporten band vi fast två linor.

Sen använder vi en longeringslina istället för grimskaft, så en person står i transporten och "matar" in honom. Han går nästan ända fram till rampen. Då börjar han krångla.
Men då tog vi linorna och gick runt honom.
Då hande stackar inget annat val än att gå in i transporten för annars skulle de hämska linorna attackera :D

Gick på 2 min.

Annars så brukade han ta en evighet att lasta, men inte nu.
Bra tyckte hans ägare, för nu kan vi åka och tävla :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
950
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 800
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar