G

girl_tea

tänkte bara höra med alla, ifall
ni har lätt lastade hästar?:smirk:
eller vill dom inte alls gå in? :)

Sv: Lastning?

Min ena storhäst gillar INTE att åka transport, han kan vara lite "grinig" på att få å gå in i transporten, MEN vi har kommit på en bra metod som funkar för honom.
brevid rampen ställer vi upp spån/höbalar då att det blir som en "mur/infångare", då går han upp direkt utan linor osv. har man inte möjlighet till det tar vi lina och trycker på lite lätt.
Han har hos tidigare ägare varit med om en olycka, han RAMLADE i transporten när hon körde för fort och snävt i en kurva! första gångerna vi åkte med han i transport var han aldeles sjösvettig bara efter en liten bit, numera står han snällt och sparkar bara lite lätt i kurvorna (tidigare när han sparkade hoppade bilen!) fast vi kör megasegt, i kurvor max 50.

Ponnyn vägrar ibland att gå in, och det handlar bara om "trots". andra gånger springer hon in i transporten..
andra ponnyn går snällt upp och snällt ut.
Andra storhästen tycker det är jättelajbans att vara i transport. hon kan stå därinne hur längesomhelst, även om bakluckan är nere..

Båda mina hästar är underbart lätta att lasta och åka med.:love:
Jag går med dem fram till rampen, sen kastar jag grimskaftet över ryggen på dem och de går själva in den sista biten och jag kan stänga bakom dem.
Oslagbart härligt att slippa knöla med linor och vara beroende av andra människor..

Lättlastade:love: .
Gammelstoet vill helst att man går med henne in, ynglingen går att sända in men hittills har vi ledit in honom också, det går fortast:crazy: !
Jaja, jag vet, jag borde lastträna bägge så att de går att sända in *lat*:o !!!

Jag har haft RIKTIGT svårlastade hästar (stora halvblod) och jag säger bara: never ever again! Mitt självförtroende att åka iväg på träning och tävling är sååå i botten efter dessa hästar, får ont i magen bara jag tänker på att åka någonstans :crazy:. Våra nuvarande hästar är dock väldigt lättlastade- väldigt skönt att kunna åka iväg ensam utan hjälp! Men erfarenheten från dom tidigare sitter fortfarande i, tänker varje gång jag öppnar luckan att "nu kommer hästen inte gå in"... Men våra nuvarande pållar är så kloka och snälla (och inga halvblod he he) :love:

Tror inte att det beror på rasen. I vårt stall står det 9 hästar och av dem åker 8 regelbundet transport, 7 av dem är halvblod och min ena får väl räknas som mest svårlastad av dem. Honom måste jag nämligen leda in och ibland kan han gå på sniskan vid första försöket, när han väl är inne står han snällt lös så att jag kan gå bak och stänga. Alla andra skickas i i transporten och tar det över 20 sekunder räknas det som strul (det gäller även min).
I övrigt är jag enig med dig, svårlastade hästar är bland det värsta som finns, man blir så otroligt låst

Tror inte att det beror på rasen.

Nä, säkert inte! Fast jag tror just halvblod många ggr är svårlastade pga STORLEKEN. Hur kul kan det vara att åka transport om man knappt får plats i den liksom :crazy:. Ibland ser man halvblod a´la 175 cm som åker nästan dubbelvikta för att få plats... Få hästar är svårtlastade när man kör dem i lastbil eller buss- finns en anledning till det!

Jag provade att lasta mitt appaloosa sto på 3,5 år för ett tag sedan. Det gick jätte bra att gå in men sen blev hon lite orolig. Därför la jag ner träningen när det gick som bäst och fortsatte nästa dag.
Då gick det bra och vi körde några meter. Bara man tar det lungt brukar det gå bra!:)

Här är alla hästar mer eller mindre lätt lastade!:)
Sen att dom last tränas ett par gånger per år och då varje gång under nån veckas tid är det som gjort susen!
För att få komma in i stallet och få mat måste dom först klampa upp på transporten och stå där en stund, och det ska börjas i tid...:angel:

Min är tyvärr svår, eller svår och svår, men envis. Hon fastnar på rampen och vägrar kliva in i släpet :crazy: Sen står hon där och så ser man hur hon ser ut att tänka typ "eller.. Näää, jag vill nog förresten inte idag" så backar hon ut. Det går INTE att hindra henne även om man försöker precis när man ser att hon "tänker börja tänka bakåt", hon bara manglar på trots.
Inte rädd, inte hetsig, hon bara gör det liksom.. I den situationen är inte den som håller i snöret så viktig.
Enligt förra ägaren går hon ibland rakt på, ibland inte. För mig har hon inte gått på, har lastat tre ggr sedan vi fick henne 1999, nej jag har inte tänkt eller ens behövt åka någonstans tidigare! :p

Hon är rätt självsäker och stark i sitt psyke på det sättet så jag ska ta ut en tränare i vår som får hjälpa mig att få till rätt metod. Jag vill inte att det ska gå fel och jag är inte 100 på hur jag ska göra, så jag överlåter det till någon annan som kan lära MIG hur man gör, så kan jag lära hästen sen när jag kan själv.

lättlastade, de går in helt själv och backar ut när jag tar lite i svansen, smidigt att lasta och åka iväg när man är mol allena, även med två hästar.

Jag har haft svårlastade hästar, de behövdes linor o minst 3 personer, men tillslut gick hästarna upp utan att jag behövde följa med in.
Nuvarande häst vill att jag följer med in, men de spelar ingen roll, är för liten för att köra själv så har alltid mamma med mig som stänger :D:D

unghästen går in självmant,går knappt att hålla han kvar utanför transporten om man har rampen nere..:banana:

min gammeltant vill jag helst inte prata om...:devil: försökte en gång,höll på i 6-8 TIMMAR och hon var fortfarande lika stark och envis,så då gav jag upp....men faktist i sommras så tog det "bara" 45 min en timme,då var vi fyra pers,linor,morötter,och hon var smällfet och orkade igentligen inte protestera så himla mkt,så hon gav väll upp där då...:p

Var hos Monty i göteborg och linköping och tittade en häst som var där ägaren tog 4-6tim att lasta, tog för honom 3 min utan bråk. jag kan bara säga att man var tårögd när man gick därifrån. Helt underbart otroligt. Han sa även att många av araberna är svårlastade för dom är för smarta att åka våra dåliga gamla transporter. Sen handlar det om ledarskap. Inga hysteriska anfall och hugg och slag. TÅLAMOD OCH LEDARSKAP: Kommer han tillbaka till sverige så rekomenderar jag att gå och titta på hans clinic, man behöver ju inte tro på allt men man lär sig alltid nått. Lastningen och inridningen var bäst.:)

Bara ett litet tips, när du ser att din häst tänker backa (eller helst innan!), så backa av henne! På så vis får du kommandot, istället för att ge henne övertaget. Det kan funka och kan vara värt ett försök, gå på en bit och när hon stannar backar du av, utöka tiden att stå stilla innan du backar av. Efter ett tag brukar man kunna gå längre och längre.
Träna hellre lite åt gången och sluta när det går bra, kräv inte att hon ska gå ända in direkt. Tror nog att hon kommer att bli lättlastad tids nog, det är ju alltid värre med rädda hästar, men inte omöjligt!
Det handlar bara om förtroende och ledarskap!

Och om det verkar omöjligt så har jag en av Sveriges i särklass bästa lastningstränare:love: på andra sidan skogen!!!

tänkte bara höra med alla, ifall
ni har lätt lastade hästar?:smirk:
eller vill dom inte alls gå in? :)

Tja, dom små lastar sig själv.. men Damen.. Well, det handlar lite om dagens humör huruvida hon går in efter fem minuter eller fyra timmar. Hon var med om en olycka som ung så det är min ursäkt till varför jag låter henne tjafsa med lastningen :) egentligen handlar det nog bara om ett bestämt sto med mycket åsikter och en matte som är lite mesig... :angel:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka