D

diny

Måste skriva av mig lite. Hur kan man mena att en häst knölar lite ibland när man ska lasta och då antog jag att han valsade runt lite men klev in själv. Knöla lite betyde tydligen 2 stora starka karlar i varsitt rep med ena änden fastsatt i transporten och korsade dom bakom rumpan för att få in honom. Fast det fick jag reda på efteråt vi försökt lasta

Kallar ni det att knöla lite? Är själv så van att ta det lugnt och vänja hästarna innan man ska iväg och ha en tid att passa. Gav förslaget att vi skulle lastträna honom lite istället men det tog bara en väldig tid och hon skulle be några starka att hjälpa till nästa gång.

Visst tar det tid ibörjan att träna lastning men det har man ju igen när man själv kan lasta och skicka in hästen och stänga bommen själv utan att någon kommer bakåt som skjuten ur en kanon. Varför ha en en häst som är sjöblöt av svett innan han är inne i transporten när man kan låta det ta tid ibörjan och har en torr och lugn häst.
 
"They don't take the time is takes, so it takes les time..."

or

"They don't have the time to do it right, but they have all the time in the world to do it wrong or over and over and over again!"

:D

Knöla? Jag vet inte svenska ordet om det är rätt men i usa kalle det för "Green Horns". Det bytder att göra nåt utan att veta vad eller hur man ska göra det. Utan att undersöker och göra ALLA mistager som är gjort utan de rätt kunskaper.

PS. :angel: Det fanns faktis andra ord jag tänkte men jag tycker denna var den snällaste.:devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lastning

Förutom att det är svenska så sättet knöla används lite annorlunda på dialekt. Direkt översatt är det crumple, lump. Hon som sade det menade typ att den kunde bråka lite grann men den var inga problem att lasta.

Har bara träffat hästen några gånger och aldrig sett honom när han ska lastas. Hästen var absolut inte dum utan som utan har nog alltid lastas med styrka. Det är hemsk att se en häst så stressad att han blir sjöblöt av svett. Han är inte heller ett svårlöst fall utan tex CaliforniaSwed skulle det nog MAX ta en timme att få honom att gå ut och in i transporten själv lugnt. Men om ägaren kommer att lyckats med det själv är nog frågan tyvärr.
 
Sv: Lastning

Förutom att det är svenska så sättet knöla används lite annorlunda på dialekt. Direkt översatt är det crumple, lump. Hon som sade det menade typ att den kunde bråka lite grann men den var inga problem att lasta.

Nejmen nu refererar ju du till ordet KNÖL - DET är överatt till lump. Då pratar vi en fysisk knöl alltså.

KnöLA är en synonym till engelska "fuss" dvs orsaka en situation, eller ifrågasätta.

ursäkta att jag lade mig i men kunde inte låta bli :D
 
Sv: Lastning

Tack för hjälpen :bow: . Jag använde tyda.se och skrev knöla och fick crumple, lump som översättning. Hittade inte ordboken
 
Ser vad jag får för svenska/engelska lextioner! Vad ska jag gör utan er:love: :D


Jo det är ingen kul att ser hästarna stressad över lastning. Och som du säger som kan ändras ganska fort för att hästen ska MÅR bättre. Drängt i svet=mår inte så bra. Och att det är helt ok med ägaren också. :cry:

Tack för komplemangen (?stavnig? Har inte min lexikon heller här:angel: ).
 
Sv: Lastning

:D Couldnt resist....:o

fick bara absinens och var tvungen kommentera. Har bott i USA för många år, så rätt-fels-nisse i mig hoppade fram... förlåt trådskaparen! :D
 
Sv: Lastning

Behövs verkligen inget förlåt utan tackar för hjälpen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 015
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 328
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 572
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp