Sv: Lastning

Man går lugnt in i transporten, med sin häst, knäpper fast den, och har någon/några som lägger bommen/kedjan på plats bakom hästen och stänger baklämmen och själv kryper man ut genom sidodörren.

Vet inte ens om det finns några direkta regler för hur man kan/ska/får/bör lasta..?

Ett är dock säkert och det är att våld ska inte förekomma!

jag säger som föregående talare; några direkta regler finns inte.

Jag ställer mig vid sidan av transporten och visar in hästen. Sen sätter jag för bommen och går och knäpper fast hästen. Sist fäller jag upp rampen.

Jag vet inte om det finns några regler..

Båda mina hästar är lättlastade.. men jag försöker att inte göra så stor sak av det hela, är jag lugn är mina hästar lugna.

Leder på hästen på transporten, när vi kommer in brukar jag ge dem en morotsbit eller något. Väntar med att knäppa fast hästen tills bommen är fastsatt. När den sitter på plats knäpper jag fast hästen, hoppar ur och stänger dörren.

Jag gör som Mifellen. Har jag sällskap kan jag unna mig lyxen att följa med hästen upp i släpet och sällskapet stänger...

Det enda som är noga är att man stänger (lucka eller bom) innan hästen sätts fast. Hur man sen får den att gå in är olika. Själv går jag mot släpet, stannar på sidan och hästen går in så jag kan stänga bommen.

Ber hästen att gå in, stänger rampen och kör.

Det finns inga fastställda regler.

LIA

Mifellen skrev:
jag säger som föregående talare; några direkta regler finns inte.

Jag ställer mig vid sidan av transporten och visar in hästen. Sen sätter jag för bommen och går och knäpper fast hästen. Sist fäller jag upp rampen.

:eek: Visar in hästen?! Ja jösses. Hur kommer man så långt med en häst? Jag skulle vilja ha en transport som är öppen i taket, en kranbil och så bara lyfter man in henne. :mad:

Regel nummer ett för mig är att ALDRIG lasta ensam. Det har hänt alldeles för många olyckor på grund av det. Sen är det klart att det kan uppstå nödsituationer och dyl. då det kan vara nödvändigt att lasta själv, men bara då.

Det händer olyckar när man tar ut ur hagen, släpper in i hagen och hanterar till vardags.

Vad man måste göra är att TRÄNA inför att lasta själv, släppa in i hagen, ta ut ur hagen eller vad det nu är, så man klarar det ensam och hästen vet vad den ska göra.

Jag anser att det är betydligt säkrare att kunna lasta sin häst själv, ensam än att så fort man ska iväg ha hjälp och kanske stå där den dagen det är väsentligt att man kommer iväg, fast man är helt själv.

Hur tror du alla som inte står i kollektivstall gör? Ringer en kompis varje gång man ska lasta?

Jag håller med Lovisaelionora.

det finns nog lika många "regler" som hästfolk men ickevåld är bra, mina går in lugnt vissa tar fem minuter på sig vissa går in direkt men de får ta den tid de behöver man får anpassa det efter dem,
det mesta är säkerhetsregler att inte linda grimskaftet runt handen, akta ifall hästen hoppar in om man är tvungen att använda lina, inte stå bakom när man stänger bom o lucka.
Då brukar det gå bra och jag har nog haft de flesta sorter..

Som jag lärt mig...
Man lastar med träns, en går in med hästen i släpet, en annan stänger bomen och bakluckan, därefter binder man fast hästen och går ut genom framdörren.

Själv går jag in med hästen själv, går runt och stänger och därefter så binder jag hästen. Men man ska helst vara minst två stycken.

Har hört att ridsportsförbundet har gett ut regler om hur man lastar har nån sett dom?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Emiro
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 725
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama