Sv: Lastning
Det är en skröna detta med lädergrimma. Inga av de stora försäkringsbolagen har sådana villkor. Inte heller behöver man åka med övre luckan stängd. Du får till och med åka med hästen lös, bakåtvänd, helt utan bakbom eller två hästar utan mellanvägg. Det finns inget hinder hos varken polis, försäkringsbolag eller djurskyddsmyndigheten. Däremot finns rekommendation från djurskyddsmyndigheten att häst ska ha bom fram för din egen säkerhets skull. Väggen där fram håller för lite vid en ev. smäll.
Däremot ersätter väldigt få bolag själva transporten om du inte har den speciellt försäkrad. Den försäkring man har via bilen täcker endast skador på andras fordon och sin egen bil.
Till saken i tråden, jag lastar alltid mina hästar själv och de lär sig ovanligt fort, men jag går in med dem och drar ut repet där fram för att sedan sätta fast bakbommen och gå tillbaka och sätta fast hästen och ta av repgrimman.
Gör du som du beskriver har jag hört att repet bör ligga över av den anledning som några skrivit redan. Får hästen inte plats med huvudet fram (att det tar "stopp") kan den lätt tänka bakåt igen...