G

GD1

Jag lastar min häst själv med rep och repgrimma. Jag själv står utanför transporten (baktill) och sedan har jag virat repet runt frambommen och sedan går min häst in av sig själv. Jag undrar om det är någon större betydelse hur man snurrar repet - ÖVER bommen och sedan UNDER och ut till mig eller först UNDER och sedan ÖVER och sedan ut till mig?????

Sv: Lastning

Tycker också det låter lite farligt om du virat repet runt bommen, eller menar du att du lagt den över bommen endast?

Jag åker inte i repgrimma och inte heller binder jag runt bommen, utan använder endast repgrimman vid själva lastningen och repet lägger jag runt bommen, alltså inte knyter fast.

Det där med att man måste ha lädergrimma i transporten är en skröna. Läs bolagens villkor!

Jag hade trätt linan över och sedan under ut mot dig. Därför att när hästen kommer in så blir det naturligt att lägga nosen över bommen inte försöka att komma under den...

MVH
JS

Drar också från hästen och över bommen. Annars drar ju linan bakåt i grimman igen när hästen sticker huvudet över bommen.

Jag drar den över bommen och ut. Mest logiskt så. Brukar dock använda vanlig grimma pga häst som om hon vill kan spjärna emot ordentligt. Tror att en repgrimma på henne i det läget kan göra skada. Å andra sidan kanske den ist gör att hon inte testar att dra så mkt bakåt.

Kan tillägga att hon inte är rädd och står fint när hon väl har alla hovar inne i släpet. Blev såhär efter att hon en gång inte åkt transport på nåt år och vi inte hade kunskap nog att verkligen få in henne i släpet, bla borde vi haft ett annat släp då hon kröp under bakbommen på det vi då använde.

Lastar med "repis"och drar 2 varv runt bommen för att eliminera allvarliga blåsor i handen:crazy: ett varv är för lite då får du ingen hjälp av repet. Sen när allt är klart o vi ska åka så tag jag på vanliga grimman.

springsten skrev:
:bump: tänk på att många försäkringar inte gäller om du inte haft lädergrimma i transporten. :bump:
mvh

Vid ev. olycka. Ska man vänta tills försäkringsbolagen kommer och kollar vad man har för grimma. :smirk: :rofl:

Cilva skrev:
Jag drar den över bommen och ut. Mest logiskt så. Brukar dock använda vanlig grimma pga häst som om hon vill kan spjärna emot ordentligt. Tror att en repgrimma på henne i det läget kan göra skada. Å andra sidan kanske den ist gör att hon inte testar att dra så mkt bakåt.

Kan tillägga att hon inte är rädd och står fint när hon väl har alla hovar inne i släpet. Blev såhär efter att hon en gång inte åkt transport på nåt år och vi inte hade kunskap nog att verkligen få in henne i släpet, bla borde vi haft ett annat släp då hon kröp under bakbommen på det vi då använde.
Har en "åsnearab" som verkligen kan växa fast vid lastning om hon är på det humöret. Henne lastar jag ALLTID med repgrimma av just den anledningen. Du som människa orkar inte hålla emot tillräckligt mycket för att hästen skulle kunna skada sig. Däremot skulle jag aldrig binda en häst i repgrimma av samma anledning.

Carina på Silver Arabians

Jag tror nog att jag ska testa repgrimman nästa gång. Nu kan jag få hålla emot rejält även fast jag har repet runt bommen. Om jag inte har det runt bommen så kan jag lika gärna släppa hästen i hagen ist.

Det är en skröna detta med lädergrimma. Inga av de stora försäkringsbolagen har sådana villkor. Inte heller behöver man åka med övre luckan stängd. Du får till och med åka med hästen lös, bakåtvänd, helt utan bakbom eller två hästar utan mellanvägg. Det finns inget hinder hos varken polis, försäkringsbolag eller djurskyddsmyndigheten. Däremot finns rekommendation från djurskyddsmyndigheten att häst ska ha bom fram för din egen säkerhets skull. Väggen där fram håller för lite vid en ev. smäll.

Däremot ersätter väldigt få bolag själva transporten om du inte har den speciellt försäkrad. Den försäkring man har via bilen täcker endast skador på andras fordon och sin egen bil.

Till saken i tråden, jag lastar alltid mina hästar själv och de lär sig ovanligt fort, men jag går in med dem och drar ut repet där fram för att sedan sätta fast bakbommen och gå tillbaka och sätta fast hästen och ta av repgrimman.

Gör du som du beskriver har jag hört att repet bör ligga över av den anledning som några skrivit redan. Får hästen inte plats med huvudet fram (att det tar "stopp") kan den lätt tänka bakåt igen...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA