lastning som misslyckades totalt..

P

paulinalind

för 3 månader sen köpte jag ett 4årigt halvblod som då varit i Sverige i 5 dagar. kommer från Lettland. försäljningsstallet erbjöd sig köra ner honom och det tackade vi inte nej till. han kom hit och verkade inte nervös i transporten alls så vi tänkte att han är nog inga problem att lasta.

i söndags när vi skulle köra honom till skolan totalvägrade han att gå nära transporten, det närmaste vi kom var kanske 4 meter från rampen. han var inte nervös eller någonting han hade bara bestämt sig för att jag ska inte in i den transporten.

vi provade med lockande av mat, piska, lina, knuffa fram honom, dra fram honom, lasta in en annan häst till. ingenting fungerade han bara backade och reste sig.

någon som har något tips?

Sv: lastning som misslyckades totalt..

Ja, massor av träning.

Bestäm dig för att lära hästen att transporten inte är farlig för det första, det kan ta ett par veckor. Efter det börjar själva lastningen. Det är bättre att låta det ta lite tid än att det händer något. Förrestän finns här massor av lastträningstrådar så mitt tips är att du söker efter det.

Lycka till!

tack för tipset! men problemet är att vi måste få upp honom till skolan så fort som möjligt och sen börja träna där. för huvudsaken är att han kommer upp dit för där ska han stanna länge sen..

kram:)

Synd att ni har gått på med den hårda metoden o inte ens lyckades med det.

nu har ni skapat problem. Man måste vara lugn o tålmogig- i synnerhet med unga hästar.

det går att slå in hästen en gång, men sen har ni förstört förtroendet.

Det är inte hästen som är dum, utan den vill inte vara med o vad gör ett flyktdjur?
Jo försöker dra därifrån.

Man måste börja med att träna.

Det gör man med en cool kunnig person som hjälp. Inte hej o hå.

Skaffa rutinerat folk som vet vad de gör.

enda gången som en häst måste in- är om den måste tas till djursjukhus.

Backa transporten till en dörr som är ungefär lika bred som luckan stäng alla andra flykt vägar och ha tålamod där, vänta ut honom!

Jag skulle misstänka att hästen sederats innan den kördes till er. Det är inte bra att bråka med hästen om den inte ens går i närheten av transporten - det försvårar bara framtida lastträning. Lasta ur täckt gång eller be vet ge lugnande eftersom ni måste iväg (fattade det som att det var frågan om terminsstart och inte enstaka träning?).

Hur hästen åker är inte alls relaterat till hur den är att lasta, så bilden av hästen vid urlastning säger ingenting.

Paulina: du tolkar fel när du anser att om hästen inte var nervös så "skulle den bara inte in". Problemet är precis lika stort, och det betyder inte att hästen inte "bara vill in" utan den kan vara precis lika stressad även om det inte syns utåt.

du får nog inse att endera är det idog last träning som gäller, eller så tar ni till de starkaste tvångsmetoder som går och satsar på att bara få in hästen rätt och slätt, denna enda gången, med resultat att du nog har ett större problem sen med fortsatt lastning.

jag skulle kanske försöka med lastbil om du måste få in hästen till denna platsen snabbt. ibland funkar lastbil bättre än vanlig transport, men det vet jag inte om så är fallet i din häst fall, då jag ju inte vet ngt om hästen utöver din redogörelse.

skulle också tipsa om att backa intill transporten till en lagom bred stalldörr. Och att inte ge dig.

Har lastat ett par ettåringar och gemensamt för dem har varit att det tagit lång tid att få in dem första gången, det enda som funkat har varit att backa intill stalldörren. Men om man inte ger sig första gången går resterande mer eller mindre galant!

Jag skämmer även bort dem! Klart man vill att de ska tycka det är NÅGOT trevligt att åka transport! Dvs, godis när man gått HELA vägen in i transporten och står kvar.

En del hästar visar inte sin nervositet utan "ser bara dum och envis ut"

Jag hade en valack som inte åkt mycket alls och med hjälp av linor och medhjälpare lastade jag honom tre gånger. Enligt stallägaren såg han inte alls stressad ut utan "gå på med linorna för han är bara dum" Jag hade ingen annan som kunde hjälpa mig just då och kände mig tyvärr manad att följa dennes råd.
Fjärde gången fullkomligt exploderade hästen av panik och sparkade sig ur släpet och skadade sig så veterinären fick sy bakbenet. Hästen fick verkligen panik trots att han då faktiskt åkt tre gånger de senaste tre veckorna. Att tvinga in en häst kan ge ordentliga bakslag.

Jag har ingen aning om hur mycket man brukar lastträna i Lettland men även i Sverige tränas unghästarna ibland alldeles för lite i momentet lastning.

Om hästen absolut måste transporteras så behövs nog lugnande. För jag tror det krävs mycket träning innan hästen kommer följa med dig frivilligt in i släpet. Att begära att flyktdjuret hästen ska stiga in i en mörk, trång, skramlande, ostadig låda är det mest onaturliga vi ber dom om och det är inte så lustigt att hästarna vägrar för det strider oerhört mot deras instinkter att bli instängd på det viset

Jag relaterade inte min misstanke till hur hästen åkte. Snarare tänkte jag på det eftersom säljarna självmant erbjöd sig att köra fram hästen vilket för mig betyder att de inte ville att köparna skulle upptäcka vidden av problemet. Det är inte så svårt att få veterinär att skriva ut lugnande vid transport, åtminstone var det inte det på den tid jag jobbade på ridskola (eller, om vi ska vara noga så var det efter att jag hade slutat som det förekom).

Senast ändrad:

många större stall har kanske till och med en liten dos lugnande över, sparad i kylskåpet

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 908
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Jag har ett lite smärre problem med min häst när det gäller lastning. Han är lite tveksam till det, men går på efter lite övertalan. Vi...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: Boj
·
Hästhantering Nu på söndag så har jag erbjudit mig att hjälpa en kompis att lasta hästarna som hans ex har lämnat på hans gård. Då han själv är...
2
Svar
25
· Visningar
2 833
Senast: Ferrari
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka