Lastning punkt för punkt

acj

Trådstartare
Ja, som rubriken säger - skulle vilja ha hjälp med att punkta upp rutinerna vid lastning av hästen i tranporten. Ska för första gången köra min häst själv och vill vara på den säkra sidan så att jag inte missar/glömmer något. Har - på gott och ont - alltid haft hjälp av mer erfaren kompis vid lastning och då går det ju gärna lite fort för den som är van. Snälla, skicka inte vidare mig till sökfunktionen, har sökt massor men inte riktigt hittat vad jag letar efter.

Nu är jag inte ute efter att träna hästen - hon är ganska van sedan tidigare ägare vid att bli lastad. Är inte heller rädd för att köra e dyl. Koll på transporten i sig har jag också. Så det jag söker är alltså en typ av checklista som jag kan memorera när det är dags.

Typ så här (fast lite mer detaljerat):
1) Förberedelser transport (spån, hönät, rep med panikhake???)
2) Förberedelser häst (grimma (läder?), transportskydd, täcke...)
3) Själva lastningen (självklart leda in hästen först, vilken ordning sedan då?)

(Väl framme allt i omvänd ordning förstås.)

Ja, hoppas ni förstår hur jag menar och att det inte är luddigt förklarat.:angel:

Och så en annan sak också när jag ändå håller på - hur knyter ni en "säkerhetsknut"? Såg en variant häromdagen hos grannen som inte såg likadan ut som den jag brukar göra.

Sv: Lastning punkt för punkt

Jag fyller på med spån och tar ut mellanväggen så långt som möjligt, öppnar luckan fram sedan leder jag in ponnyn pappa stänger bakbommen (dock har han börjat stängt luckan före bakbommen ). Men sedan när det är stängt bakom så sätter jag fast ponnyn i repet på frambommen som har panikhake. belönar alltid mina hästar med morötter eller ngt annat. kollar så allt är korrekt, går ut stänger fram och pappa och jag stänger över luckan.

Jag brukar alltid lasta i lädergrimma dock har jag ingen till min nya så det ska inskaffas.

Förberedelser gör jag inget speciellt, har egen transport så den står alltid i den ordningen jag vill ha det men:

Ner med lemmen (eller ja ibland gör jag det med hästen i andra handen) mellanväggen åtsidan. Har aldrig hö i transporten då jag bara åker 10 min till klubben. Spån eller ej är en smak fråga, jag anäver det inte. Uppbindning finns i men jag brukar använda samma grimskaft som jag har till och från hagen etc

Hästen har läder grimma och skydd på benen och boots när de är broddade. Annars transportskydd men det är lite olika det oxå. Vid längre körning blir det svansskydd oxå. Täcke efter temp.

Går mot transporten. Jag på sidan av lemmen och hästen in. på med bommen, stänger. Går runt och sätter fast hästen. Stänger och åker.

På plast öppnar jag skötar dörren, spänner loss hästen, lägger grimskaftet över halsen. Går runt och öppnar, hakar av bommen och säger back.....färdigt.

Gör inga krussiduller av det utan det är som att gå in i boxen, hagen el liknande.

Åker ALLTID själv.

- Lägg in strö i transporten, häng in hönät, kolla att repet du ska binda i är helt och fint.
- Klä på hästen i det du vill ha. Jag har oftast bara grimma, täcke om det behövs och skydd om det ska åkas långt.
- Fäll ner lämmen och se till att bommar/dörrar är ur vägen och inte kan blåsa igen. Öppna dörren där fram så du kan komma ut.
- Led hästen lätt och ledigt (som om ni skulle till hagen), in i transporten. Medhjälparen stänger innan du sätter fast hästen.

Själv gör jag kanske lite annorlunda... Har jag packat på höger sida leder jag in hästen, går runt, stänger dörren back och binder sedan upp henne. Kan jag ta mellanväggen åt sidan går hon in själv med grimskaftet runt halsen och jag stänger innan jag binder henne.

När du sedan ska ut, var sååå noga med att du tar loss hästen innan du öppnar. Jag gjorde misstaget en gång, för jag var arg på stallägaren och okoncentrerad, så jag öppnade bommen men hästen satt fast. Det gick dock bra den gången.

Hehe övernoggrann lista på väg! Utgår från att ni är två stycken?

Innan man åker

• Koppla transporten
  • Kolla lampor, blinkers och bromsljus
  • Strö transporten
  • Häng in hö om du vill ha det
  • Öppna transporten, ställ mellanväggen åt sidan och öppna skötardörren
  • Om du har en medhjälpare, så låt denna kolla hur låsen på bommarna och lämmen funkar, så att personen inte fumlar med det sen
  • Led in hästen
  • Stäng bommarna, sen lämmen
  • Sätt fast hästen
  • Stäng skötardörren
  • Åk!

När du kommer fram

• Öppna skötardörren, gå in till hästen
  • Ta loss hästen
  • Medhjälparen öppnar lilla luckan, lämmen och sist bommen
  • Backa ut hästen lugnt. Om den vill gå snett kan medhjälparen stå på ena sidan
  • Klart!

Tack snälla för era listor/tips!
Pansi: Precis den typen av lista jag ville ha. OK - som du skriver lite övertydlig men hellre det än tvärtom. Känner mig lite fånig men det är så lätt att stirra till alltihop när man helt plötsligt ska vara den som fixar det när man alltid haft hjälp tidigare. Och betr medhjälpare vet jag inte riktigt hur det blir - ev kan min man hjälpa till men han har noll koll på det här med hästlastning även om han är suveränt duktig på att köra (och framför allt backa med släp).

Elanor: Precis den typen av misstag som jag inte vill göra - alltså typ glömma ta loss hästen eller något sådant.

Cinora/Caradan: Bra tips i allmänhet. Tack!

Flytten går nästa söndag (29/3) så tills dess ska jag se till att ha hela proceduren i huvudet. Och så ska vi så klart träna lite på att gå in och ur transporten också - det är rätt längesedan sist.

Tack igen! :bow:

När du sedan ska ut, var sååå noga med att du tar loss hästen innan du öppnar. Jag gjorde misstaget en gång, för jag var arg på stallägaren och okoncentrerad, så jag öppnade bommen men hästen satt fast. Det gick dock bra den gången.

Det misstaget gjorde jag och mina föräldrar, jag visste inte att Pilo var van att stå lös, de öppnade och fällde ner och jag hade inte hunnit koppla över till grimskaft innan han började backa bakåt, sedan kände han att han var fast så han slängde sig bakåt, grimman gick sönder och han slog huvudet i taket...

Nu får jag in honom,men det går inte att fälla upp lämmen för då slänger han sig :cry: Så numera kör jag honom old school... Han transporterar sig själv. Vilket gör allt något begränsat och krångligt.

Liknande trådar

Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästhantering hej har en häst på snart 8år som jag har kört transport med sen hon va 5. hon har ALDRIG haft problem med transport, alltid gått in...
2
Svar
20
· Visningar
3 500
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar