Ja, som rubriken säger - skulle vilja ha hjälp med att punkta upp rutinerna vid lastning av hästen i tranporten. Ska för första gången köra min häst själv och vill vara på den säkra sidan så att jag inte missar/glömmer något. Har - på gott och ont - alltid haft hjälp av mer erfaren kompis vid lastning och då går det ju gärna lite fort för den som är van. Snälla, skicka inte vidare mig till sökfunktionen, har sökt massor men inte riktigt hittat vad jag letar efter.
Nu är jag inte ute efter att träna hästen - hon är ganska van sedan tidigare ägare vid att bli lastad. Är inte heller rädd för att köra e dyl. Koll på transporten i sig har jag också. Så det jag söker är alltså en typ av checklista som jag kan memorera när det är dags.
Typ så här (fast lite mer detaljerat):
1) Förberedelser transport (spån, hönät, rep med panikhake???)
2) Förberedelser häst (grimma (läder?), transportskydd, täcke...)
3) Själva lastningen (självklart leda in hästen först, vilken ordning sedan då?)
(Väl framme allt i omvänd ordning förstås.)
Ja, hoppas ni förstår hur jag menar och att det inte är luddigt förklarat.
Och så en annan sak också när jag ändå håller på - hur knyter ni en "säkerhetsknut"? Såg en variant häromdagen hos grannen som inte såg likadan ut som den jag brukar göra.
Nu är jag inte ute efter att träna hästen - hon är ganska van sedan tidigare ägare vid att bli lastad. Är inte heller rädd för att köra e dyl. Koll på transporten i sig har jag också. Så det jag söker är alltså en typ av checklista som jag kan memorera när det är dags.
Typ så här (fast lite mer detaljerat):
1) Förberedelser transport (spån, hönät, rep med panikhake???)
2) Förberedelser häst (grimma (läder?), transportskydd, täcke...)
3) Själva lastningen (självklart leda in hästen först, vilken ordning sedan då?)
(Väl framme allt i omvänd ordning förstås.)
Ja, hoppas ni förstår hur jag menar och att det inte är luddigt förklarat.
Och så en annan sak också när jag ändå håller på - hur knyter ni en "säkerhetsknut"? Såg en variant häromdagen hos grannen som inte såg likadan ut som den jag brukar göra.