Lastning på tävlingsplats?!

M

MALINox

Ni som är duktiga på att tyda TR, eller som tävlar mycket.
I TR står det ju att..."på tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande", vilket innebär att man sätter på tränset när man ska lasta ur hästen. Nemas problemas!

Men...när man sen ska lasta hästen igen? Har en pålle som har en tendens att rycka med huvudet när han ska lastas, varför jag lastar honom i en specialgrimma som kniper åt runt nosen på honom när han rycker, men som ger total eftergift automatiskt när han ger efter. Vill ju inte gärna lasta honom med träns och bett, så han rycker sig själv i munnen.

Hur gör jag?! :confused:

Sv: Lastning på tävlingsplats?!

MALINox skrev:
Ni som är duktiga på att tyda TR, eller som tävlar mycket.
I TR står det ju att..."på tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande", vilket innebär att man sätter på tränset när man ska lasta ur hästen. Nemas problemas!

Men...när man sen ska lasta hästen igen? Har en pålle som har en tendens att rycka med huvudet när han ska lastas, varför jag lastar honom i en specialgrimma som kniper åt runt nosen på honom när han rycker, men som ger total eftergift automatiskt när han ger efter. Vill ju inte gärna lasta honom med träns och bett, så han rycker sig själv i munnen.

Hur gör jag?! :confused:

Du har nog inte så mkt val, ska du tävla får du följa reglerna som är lika för oss alla, eller träna din häst att sluta göra så eller likande, annars är väl det enda att sätta grimman över tränset och hålla i både.

Lånar tråden lite. Jag tänkte på om man måste lasta ur hästen med bett? Eftersom jag ska börja tävla distans har jag tänkt på det då det finns kombiträns där man kan ta av bettet. Kanske en dum fråga men ändå.

Daimie skrev:
Lånar tråden lite. Jag tänkte på om man måste lasta ur hästen med bett? Eftersom jag ska börja tävla distans har jag tänkt på det då det finns kombiträns där man kan ta av bettet. Kanske en dum fråga men ändå.

Du ska lasta ur med en betsling som du får rida på tyder jag TR. Dvs får du rida i ditt kombiträns utan nosgrimma så bör du få lasta ur med det oxå.

Ha grimman över tränset. Om inte det går att ha den grimman över så ha en vanlig över o ett grimskaft som du håller hårdare i än vad du håller i tyglarna så slipper han ryck i munnen.

Tack för era svar!

Jo, det går att ha grimman och tränset samtidigt, var mest det att jag inte vill riskera att rycka honom i munnen.
Självklart är jag medveten om att det finns regler som gäller alla, men jag tyckte inte att jag tydligt kunde utläsa vad som gällde vid lastning av hästen?!

Å tro mig, vi har börjat använda denna grimma enbart för att försöka bli av med hans irriterande beteende att rycka med huvudet. Det har blivit mycket bättre, och han har lugnat ner sig, men jag vill inte riskera att om han gör ett ryck så hamnar det rycket i munnen.

Men som Panikie föreslog borde jag väl kunna lasta med både, dvs att jag har ett grimskaft till vardera, för då kan jag ju släppa efter och vara mer följsam i tränset om han gör ett ryck?!

MALINox skrev:
Men som Panikie föreslog borde jag väl kunna lasta med både, dvs att jag har ett grimskaft till vardera, för då kan jag ju släppa efter och vara mer följsam i tränset om han gör ett ryck?!

Låter helt klart bäst o säkrast för alla ;)

Jag lastar alltid med både träns och repgrimma på tävlingsplats, det fungerar alldeles utmärkt, :)

Kanske en dum fråga men varför är reglerna såna det finns ju så många andra bra sätt att lasta sin häst på:confused:

För att folk inte ska stå och byta om till grimma och riskera att tappa hästen innan den kliver ombord på transporten.

När du tävlar distans, behöver du inte ha träns med bett. Hästen får ledas i vilohagen i grimma. Men jag tror att den måste visas för veterinärerna i det huvudlag som den rids i. Men alltså kan du lasta, lasta av, leda innan start, under pauserna, efter målgång i grimma. Får även rida utan bett.

min häst är lättlastad men alla hästarna kan bli skrämda o därfr lastar jag alltid med grimma på tränset för att minemera risken för onödiga ryck i munnen, o jag vet massor som gör så.

Okey, tack! :bow:
Känns skönt att höra att det fungerar för andra som lastar med dubbla huvudlag. Oavsett om man har en lättlastad häst, eller inte, så tycker jag att det är en stor risk att lasta med enbart träns. Vill inte placera rycket i munnen på hästen!

Det är för att det har hänt olyckor på tävlingsplatser som man har infört denna säkerhetsdetalj.
Man får inte ha träns på för syns skull o sen ha grimma utanpå som man faktiskt då leder den i.

Jag tycker inte om att lasta ur min äldre häst med Kandar på, när den är van att backa ut själv. Den yngre vill inte gå ut själv, utan väntar på att matte ska gå med.

jag tycker ju att det ger en större säkerhet att ha repgrimma med långt rep ovanpå tränset, då det är lättare att tappa en häst med enbart träns på än en häst man har i ett långt rep..

gahh det skulle ju aldrig våga :eek: om hästen av nga anledning slänger sig :crazy:

OM hästen kastar sig med träns så är det nacken som utsätts fö tryck, inte munnen.
Om du istället har repgrimma på så blir det betydligt skarpare påfrestning på den känsliga nacken.

Om man har hanterat o tränat hästen, behövs inga ryck i munnen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 673
Senast: Sootie
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491
Tävling TR I mom 136 ändras från "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande." till "se respektive gren TR"...
Svar
2
· Visningar
2 952
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama