Lastning Av EttÅring!

Z

zacke05

Hur lastar ni era ettåringar? Kan dom stå bundna om man har en till häst med i transporten och mellan vägg? eller finns risken att dom studsar över bommen?
När vi hämtade han va han sexmånader, och stod helt fri i hela transporten. Han åkte 50 mil då.

Tänkte börja köra han nu till våren så han får lära sig och åka transport, hur ska ja börja, för att det inte ska sluta i kaos?!

Har en 16 årig gamal man som inte bryr sig att åka transport utan går i och ur utan besvär. ska man ha med han i transporten eller ska man skita i det ?!

Tusen tack för alla svar och ni med spydiga och dumma komentarer behöver inte lämna fotavtrycka här.

Sv: Lastning Av EttÅring!

Är han van vid att stå bunden? Isåfall skulle jag binda upp.

Ta gärna med gamlemannen som sällskap, det lugnar ner och avdramatiserar det hela, och det har du gott utav vid senare tillfällen. Lasta gamlingen först!

Min åring fick åka med en äldre valack första gångerna.
Är jättebra att göra så istället för att de ska åka själva, det finns inget som lugnar en häst så bra som en annan häst.

/M

Mitt bästa knep är att lägga god mat längst fram i transporten, tex nyslaget gräs eller den invanda havrehinken. Sedan låter jag en häst med lägre rang sticka in huvudet genom dörren där framme och äta av maten. Den hästen jag ska lasta ställer jag vid baklämmen, så att han ser att den andre äter. Det tål han då inte, utan rusar på för att få sin mat! :d Det fungerar säkert bra med kompisar också, men knappast om hästen framme är högre i rang.

Självklart ska din yngre häst få åka ihop med en äldre trygg häst i början! Gör så att första gångerna lastar du bara och åker iväg på en liten runda på ca 10 min och hem igen och lasta av. Upprepa och börja efterhand att variera. Vänta med längre turer till senare.

Om han åker ihop med sin kompis och ni bara åker korta turer ibörjan kan jag inte se någon anledning till annat än att ni ska lasta honom på vanligt sätt, dvs mellanvägg, uppbindning och bommar på vanligt sätt.

TACK FÖR ALLA SVAR , nu känns det lite lättare att veta hur ja ska göra!!:love:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 078
Senast: kryckan
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 145
Senast: Masse
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 912
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar