Lasthjälp???

T

Tex

Hej! Jag skulle vara tacksam för lite tips på lastning med en häst som är lite orolig att åka och bli lastad... Gärna med NH-inriktning... Har ni några tips???

Sv: Lasthjälp???

Har du sett Pat Parellis film när han lastar ett ungt sto? Se den om du inte har det!! Den är superbra! Annars några grundregler som jag har är:

Bli ALDRIG arg på hästen under tiden som ni lasttränar, det är tillräckligt jobbig situation för hästen ändå. (om hästen försöker springa över dig elr gör nåt annat som du inte tolererar så gå bort från transporten och befäst vem som bestämmer där. Bestraffa aldrig när hästen är på rampen!

Pressa inte hästen för hårt, var konsekvent och ge den en chans att göra rätt.

Ha tålamod, fixar den inte att gå in när du lasttränar, avsluta när hästen iaf försöker och prova igen en annan dag.

Befäst ledarskapet ordentligt INNAN du lasttränar.

När hästen litar på dig kommer du inte ens att behöva be den att gå upp i transporten, du visar den bara var den står så går hästen upp själv.

Du kan givetvis anlita nån duktig NH tränare men be då att DU får prova lasta oxå. Annars är risken att din Nh tränare kan lasta hästen men inte du. ;)

Lycka till!!

Sv: Lasthjälp???

Hej! Jag hade problem med att min häst var misstänksam mot transporten i början. :smirk: Jag började med att låta honom undersöka den, sedan be honom gå upp på rampen. När han gick upp på rampen fick han lite havre, sedan backade jag ner honom och gick undan från transporten en liten stund. Nästa gång jag bad honom gå på fick han ingen havre, eller backa ur, förrän han var lite högre upp på rampen. Så höll vi på, små steg, i hästens takt. Låt din häst lukta och undersöka så mycket den vill, och låt den backa om den vill, MEN bara om du inte driver då den backar. Backar den när du driver så måste du hålla emot. D viktiga är att man är lugn och inte stirrar på hästen! Gå in i transporten en bit, sedan kan du driva genom tryck i nacken eller genom att " kamma" in hästen. Kom ihåg eftergifter! Sluta när det går bra och fortsätt senare, tex nästa dag. Givetvis kan man ta bort havren om man vill det, och bara berömma med röst, eftergift m.m. När hästen väl står tryggt inne, och har gått in och ur lugnt några gånger, så kan man stänga. Sedan kan man köra korta bitar, och sen åka tillbaka hem, så att hästen inte alltid måste åka bort för att den står i transporten! att bara ta in hästen i transporten och ge den mat ibland kan oxå vara bra, för det är viktigt att den förknippar transporten med något positivt :d Givetvis kan det vara bra att du tar hjälp av någon mer erfaren inom NH, som kan hjälpa dej. D är ju svårt att säga precis hur du ska göra, men använd ditt sunda förnuft och lyssna på hästen, så blir d säkert bra :) Lycka till, och skriv gärna hur d går för dej! :)

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Hundhälsa Hej, min tik har precis fått valpar och 3 av dom har sårskador på ryggen och det börjar ramla av och pälsen följer med, kommer det växa...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: Ewv
·
Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 576
Senast: lingonben
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama