B

Bettan

Hej min häst är svår lastad hon blir livrädd. vi hade en tjej som hjälpte oss i stallet förut det fungerade men vet inte om det var det bästa sättet. som när det är tävlingar i vårat stall och det kommer många transporter. Och vi måste gå förbi dom Hon börjar frusta o backa o hålla på. Jag vill ha bort allt det här. Vi hade tänkt börja tävla lite och då är det ju bra och ha en häst som vill gå in i transporten:crazy: så har ni några bra tips och trix Bara skriv:bow: //tack

hon har stått på ridskola och har inte blivit transporterad så mycket hon är 16 år.
 
Sv: Lasta

Träna, träna och åter träna. Ta det luuugnt och stressa inte!
 
Sv: Lasta

BERÖM mycket när hon gör framstag och ta det lugnt och träna ofta !
 
Sv: Lasta

varför va det inte det bästa sättet ? hur gjorde ni ?
 
Sv: Lasta

Håller med. Träna och åter träna.
Låna en frontutlastad transport sen tar ni helt enkelt och går igenom. Tusentals ggr tills hästen är lugn. Efter det övergår ni till att stanna i transporten ett kort tag och ger beröm/godis. Tänk på att beröm är bra, men bli inte mesiga. Hästen vill också ha en bestämd hand!!

Led i träns. Lägg ett tryck i tränset framåt när hästen ska gå fram mot transporten och lätta så fort hästen tar ett steg.

Har ni bestämt er för att gå igenom ska ni också igenom, trots alla odds. Ge inte upp! Se till att ni har mycket gott med tid, minst tre timmar.
När hästen har lugnat sig och går in utan rädsla eller bråk, stänger framluckan. Går in stänger bakluckan, står stilla några minuter sen lastar ur fram eller bak.

Slut för dagen. Fortsätt likadant någon gång till sen prövar ni att köra.

Kram
 
Sv: Lasta

min häst har också varit väldigt bråkig när det gäller lastning och hon skyggar fortfarande för "stående" transporter. Jag tror att jag kan ge dig några viktiga tips.

Var försiktig med att hjälp av så kallade experter
... Jag visste inte bättre en gång vilket resulterade i att min häst, ledd av en sk mkt van lastexpert, gick omkull över transportbryggan. Fick jobba extra mycket för att få tillbaka förtroendet...

Träna, träna, träna... Gör det till en vana. När du går förbi transporter, gå fram och knacka på väggarna, stå kvar. Gör vardagliga saker brevid transporter, tex rykta. Jag har också hört att det kan funka att ställa in en transport i hagen. Har dock ej provat det själv.

Linor är bra... De stänger av flyktvägen. Kan också vara ett tips att lasta mot en vägg. Se till bara att transporten står mycket nära väggen så hästen inte kommer imellan! Lägg inte på linorna mer än nödvändigt, bilda en gång med dem.

Var alltid fler en en person som lastar... Helst tre -fyra. Gå igenom innan vad varje person skall göra så det inte blir en massa tjafs och skrik. kom ihåg att det är du som bestämmer när andra ska hjälpa dig att lasta din häst.

Allra viktigast= Stressa inte... Det går alldeles utmärkt att träna sin häst om man är lugn...:angel: Ett steg i taget - bra!


Nu har jag en fråga. Tips för att få hästen att gå ut lugnt istället för att kasta sig bakåt?

/Lova och Musse
 
Sv: Lasta

Om du har möjlighet, så ställ ut en transport i hagen och ge all mat där.

Börja med att lägga på bakluckan och sen "jobba er inått" s.a.s

Ge ingen mat någon annanstans utan bara i transporten så hon måste gå dit.
Är hon rädd för transporten eller att åka så är detta jätte bra eftersom det blir så otvunget och hon får göra det helt på egen hand och ta den tid hon behöver.

Om det är så att hon bara är dum och tramsar när du lastar lär du märka det rätt fort för då lär hon ju bara knalla fram o käka på/i transporten utan att bry sig om den.

Tänk på sen att när du väl fått på henne och kör så tar du det extra försiktigt, många jobbar som satans med att få på hästen och sen kör dom som idioter och då vill ju hästen inte gå på nästa gång :)
 
Sv: Lasta

Om hästen är glad för mat som min är så ha en krubba som du hänger fram i transporten, ha transport med frontutlastning. När du lastar in o ur hästen så får den mat i krubban. Min vill inte gå ut ifrån transporten eftersom den har god mat kvar där. Den får alltså inte äta upp maten innan ni går ut.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp