Sv: Lasta Unghäst
Lånar knapp..
Varför krångla till det? Unghästar är av naturen hyfsat nyfikna och framförallt har de inte hunnit skaffa sig en massa åsikter om t ex släp. Alltså ser man till att de aldrig skaffar sig en massa negativa åsikter.
jag lasttränar INTE unghästar. Alls. Det vi brukar göra är att kolla på släpet när de ändå står på gården, de flesta väljer då att efter att ha nosat, tuggat på och stampat på rampen lite gå in och se vad som finns därinne (och då brukar det trollas fram lite godis ur mattes ficka när man är därinne).
Sen när jag ska åka första gången så tar man GOD tid på sig för lastningen. och så tar man det lugnt men säkert (dvs matte ska inte vela och tycka ojoj hur ska det här gå) och så lastar man, stänger, kliar lite och åker. Och inga små minutersturer utan åk dit man ska. (Är det en LÅNG resa som överstiger tre timmar brukar jag köra en halvtimmesurtt innan dock) Jag lastar alltid unga individer utan mellanvägg btw.
Men lugnt men bestämt, med gott om tid, UTAN krångligheter och så beröm när det är på sin plats och sen brukar det inte vara problem.
Unghästen jag köpte från kåne åkte upp hit med en övernattning. Både gångerna hade de haft SJÅ (riktigt rejält, jag behöver inte dra hur de fått göra men det krävdes bra lång tid och många medhjälpare) att få på henne. Jag tyckte 'jaja', och sen så brydde jag inte mig i det. Utan satsade på grundträningen (som inte har ett dugg med transporter att göra). Sen var en kompis här någon månad efter och hennes släp stod öppet på gården. Jag tänkte att vi kan ju kika på det, jodå, vi kikade och jag pratade med kompisen och lät unghästen nosa på rampen. Nästa sak som händer är att stoet lugnt och stilla kliver in i släpet (och jag stod utanför och tyckte 'eh, vänta lite gumman matte hinner inte med'.)
Sen gick det ett år till och så skulle hon på premiering. 3 h resa. Jag lastade, stängde och åkte en 30 minuterstur, fällde sen luckan och åkte 30 min till. Hästen sa 'öppen lucka, tack'. OBSERVERA att jag lastade SJÄLV. På premieringsdagen skickade jag in stoet och så åkte vi. Hon var den enda av tvååringarna som gick rakt på släpet när vi skulle hem.
Hon blev 2 år och aldrig under den tiden krånglade hon vid lastning, jag skickade in henne själv, la på bommen, stängde, satte fast och så åkte vi. Däremot väntade jag på krånglet, de brukar testa förr eller senare.
Nuvarande tvååring lastas också själv (med mig utanför) och har så gjort länge. Åkte med mamma första gångerna, åkte första gången själv 6 månader gammal. Gick rakt på utan problem, och har så gjort hela tiden utom ett tillfälle då hon krånglade järnet just för att testa, vi redde ut det och sen inga problem. Och hon åker minst 2 h/resa, alltid. Även den första.
För närvarande är hon så uttråkad att den dagen släpet stod öppet på gården och hon gick lös från hagen så gick hon in där och vägrade komma ut förrän jag kört runt byn *sucka*
Och den damen har BARA åkt till VETERINÄREN.. Så hon 'borde' inte vara så åkglad.
Men, krångla inte till det, utnyttja det hästen lärt sig i grundhanteringen (ge efter för tryck etc), beröm när de gör rätt och ta det lugnt men bestämt. Skapa inga problem som inte finns där så får man inga problem heller =)
Att LASTTRÄNA unghästar genom att gå på - gå av - gå på - gå av är enligt MIG det bästa sättet som finns att FÅ dem att börja krångla. De är lättuttråkade de små, och att gå av-på-av-på är ganska meningslöst och de börjar snart fundera på annat intressant.