Lasta Unghäst

M

Mullan

Finns det någon "horseman" som skulle vilja ge mig tips att på bästa sätt lära min unghäst att gå in i transporten. Jag kan muta honom in, är det fel? Är jätte tacksam för alla svar! :bow:

Sv: Lasta Unghäst

Jag har ett helt knippe tips som garanterat kommer att få hästen lättlastad. :)

Pm:a mej om du vill ha tips.

Det är många som har Pm:at så jag svarar här:

När man tränar lastning tycker jag att det är vissa saker som är väldigt viktiga:
*Ha alltid gott om tid. Se till att du har ätit, inte har några tider att passa och att du varit på toa (så slipper du avbryta träningen)
*Ha tålamod och låt aldrig ditt humör och otålighet gå ut över hästen. Det finns vissa saker som jag tycker att man kan bli arg på hästen för även när du är mitt i lastningen men oftast är det vid fel tillfällen som folk bestraffar sina hästar.
*Se till att transporten står på en plats med så lite spring som möjligt, att den står stadigt och att rampen ligger stadigt mot marken och inte rör sej när hästen kliver på den
*Jag tycker personligen att man alltid ska vara en person som lastar redan från starten. Ha gärna medhjälpare men mer som moraliskt stöd till dej och inte för att fösa in hästen.Du vill ju kunna lasta din häst helt själv i framtiden!
*Se till att området omkring rampen, transportens golv och rampen är torra och halkfria.

Om man har tillgång till en tranport med urlastning fram så är det bra. Men det fungerar bra även utan. Ha i såfall dörren framme öppen och se till att det inte är för mörkt inne i transporten.

Jag använder mej av ett långt rep som är mjukt, stabilt och som inte bränner i fingrarna.
Först leder jag hästen fram till rampen och låter den kolla in transporten i lugn och ro. Lite mat brukar göra susen. Ta god tid på dej!
När hästen är helt avslappnad går jag in i transporten och lägger repet ett varv runt bommen och går sedan tillbaka till hästen och drar åt mej repet så att det inte hänger ner på golvet men inte så att det stäcks helt. Sedan försöker jag leda, övertala, gulla och locka på hästen tills den tar ett kliv med framhovana upp på rampen. Då berömmer jag den jätte mycke och låter den pausa. Det är helt ok att hästen står stilla i en evighet men inte att den kastar sej bakåt. Gör den det så börjar man om från början igen.
Så fort hästen står stilla, går frammåt eller nosar in i transporten är den JÄTTEDUKTIG! :bow:
Ge den ordentligt med tid och vänta tills den tar ett steg frammåt. Då är den jätteduktig igen! Ev kan du gå i och ur transporten själv några gånger och försöka få den att se spännande ut. :)
Förr eller senare går hästen in i transporten. Det är bara en fråga om tid och tålamod. Då berömmer jag hästen jättemycke och backar sedan ut den (tar ut den igenom urlastningen fram om jag har det) tar ett varv runt gårdsplanen och talar om hur himla duktig hästen var och börjar sedan om från början igen.

När jag har lastat hästen 3-6 gånger och den börjar tycka att det är ofarligt och kanske till och med lite kul att gå in låter jag den stå kvar inne i transporten lite längre innan jag tar ut den igen. Sedan går jag över till att låta hästen gå in ensam och står kvar utanför (har ju repet ett varv runt bommen) berömmer hästen genom att klappa den på rumpan och drar sedan i svansen och säger "back" för att backa ut den.

När du har kommit så långt kan det ha gått TIMMAR och vi vissa fall med extremt svårlastade hästar DAGAR. Då kan du börja sätta för bommarna bakom hästen och stänga luckan.

Första gångerna du faktiskt kör med hästen bak i transporten så ta korta turer. Bara några minuter. Och träna lastning så ofta du har möjlighet. Jag tror att alla hästar går att få lättlastade (har aldrig misslyckats i alla fall) om man gör rätt.
Att dra, slå och skrika in hästen i transporten kanske funkar just den gången men skapar bara fler problem.

Och till sist: KÖR FÖRSIKTIGT!!!!!!! Kryp genom svängarna, bromsa jätteförsiktigt mm

Lycka till

Det klart att det inte är fel att muta in honom! Allt som gör att det blir en positiv upplevelse för honom kommer att göra det lättare för er att få in honom i framtiden! Tänk bara på att inte ge honom godiset när han har backat ut, utan när han gått framåt.

Jag skulle personligen hellre låta en unghäst backa ut flera gånger än försätta den i en position där den sitter fast, pga panikrisken. Jag har en häst som vi lastar genom att använda rep så som du beskriver, men med den jobbar vi parallellt med att hästen ska få nog med förtroende för mig och lastningssituationen för att vi ska kunna lägga bort repet och hästen följer mig av förtroende in i transporten. Två av dem går att skicka in i transporten, de övriga två får man leda in, då de förmodligen går under bommen om man skulle skicka in dem (shettisar) :D .

Senast ändrad:

Att muta hästen kan ge problem i framtiden.
Tycker du fått jättemycket bra svar redan. :)

Dock tycker jag det är otroligt viktigt att uppmana hästens nyfikenhet.
Struntar hästen i transporten så är det kanske lämpligt att på ett milt sätt "chocka" fram nyfikenheten, så hästen verkligen uppmärksammar transporten och VILL utforka den.

Att hästen har en vilja att frivilligt undersöka utrymmet betyder dock inte att det går snabbt, men det blir betydligt mycket lättare.
Uppmana nyfikenhet och hästen kommer snart att vilja se vad som verkligen finns därinne.

sen för alla som tror på den här myten om att "man ska köra en jättekort stund i början" kan jag berätta lite här.
Jag vet en nh-tränare, han köpte en häst, som var otroligt svårkörd. Han hade nämligen aldrig fått lära sig att kissa i transporten! Så han blev ju helt tokig.
Kör man hästen tillräckligt länge första gången så måste han till slut kissa, och först då kan man sluta.
Annars är det mycket möjligt att det slutar som denna hästen.

Lycka till!

Sanna

. Första gångerna du faktiskt kör med hästen bak i transporten så ta korta turer. Bara några minuter. Och träna lastning så ofta du har möjlighet. Jag tror att alla hästar går att få lättlastade (har aldrig misslyckats i alla fall) om man gör rätt. Lycka till[/QUOTE skrev:
Här håller inte jag med. et tar nämligen ett antal minuter innan unghästen hittar sin balans i släpet. att lasta ur innan, när det är jobbigt, tycker jag är fel.

Själva krånglar vi aldrig till det.
Fölungar, märrar, hingstar och unghästar går på utan problem.

Jag håller i hästen och gubben går med bakom för att stänga.
ALLA backas ut utom fölungar som går lösa.

Vi kan då även gå in på avdelning "ston".
Som är ofta smartare och kan slå ner fötterna i backen och stänga av båda hjärnhalvorna.
En sådan kan behövas lyftas in för att förstå att det lönar sig INTE att jäklas.
Ett lyft en gång och så är hon botad.

Nu under sensommaren så lastar vi i stort sett dagligen unghingstar och ungston.
Jag tar två i taget och går på släpet utan tjafs.
Och då står vi med transporten ute på ett stort bete.

Däremot håller jag med dig lite här och var annars.
Man ska aldrig slå en häst, aldrig tappa tålamodet, aldrig vara stressad, aldrig förvänta sig att hästen INTE ska gå in.

Den som håller i repet ska tänka bort hela transporten.
Ha samma attityd som när ni tar in hästen i box.

Dom allra flesta transport"krångliga" hästarna har inte själva problem med släpet, utan problem med den som håller i repet.

AM

Och jag har lasttränat två olika hästar som åkt väldigt långt sin första resa. Den ena från Danmark till Dalarna och den andra från Göteborg till Stockholm. Dom var väldigt ovilliga att lastas igen. En av hästarna hade stenvägrat att gå nära en transport i närmare 10 år efter den resan. :(

Jag tycker man ska köra korta turer första gången och sedan längre. Hästen måste ju vänja sej vid båda delarna.

"Dom allra flesta transport"krångliga" hästarna har inte själva problem med släpet, utan problem med den som håller i repet."

Så rätt! :bow:

Jag kan verkligen lovorda det som "Toriryttaren" beskriver! :bow:

Har lärt många hästar gå in själv på det sättet och det är så skönt att man kan åka iväg och hantera allt detta själv.
Det var flera som såg VÄLDIGT snopna ut då jag sist var hos veterinären med våran 2-åring och släppte henne i "gluggen" så hon gick in själv och sedan stängde. :D
Där stod folk med sina linor och slet och drog...

Min unghäst tog nästan 3 timmar att lasta när jag hämtade honom vid 7 månaders ålder (hade åkt 1 gång innan) sen lastade jag honom efter 1 månad o då tog jag lite godis, lät han nosa lite på rampen o sen gick vi bit för bit o det tog ca 5 min så var han helt inne så jag tycker inte det är fel att "muta" in dom i början. Nästa gång jag skulle lasta (2 månader senare, till hingstbete) knatade han snällt på, skulle ha min valack som sällskap i släpet men unhingsten gick på snällt när valacken inte ville gå på.. Så lite godis, gott om tid o ett gott humör är det bästa!
Lycka till!

Min häst gick in som unghäst men vill nu inte alls efter ett antal resor då vi var tvungna att få in henne då vi skulle till veterinären... :( Då fick vi lasta från stallet osv. samt med lugnande och dylikt.
Hon går fram och upp på luckan med frambenen och sen är det stopp. Kan ha huvudet inne i släpet, men aldrig upp såpass att bakbenen är på luckan.

Vad gör man?

Álin skrev:
Jättebra tips det där med repet runt bommen :idea:

Ja, visst var det! Men en dum fråga: Var gör man av repet när man har fått in hästen, står där utanför och vill stänga luckan? Då har man ju ett rep/lina som sitter i grimman på hästen, löper runt bommen och jag står där med änden i händerna.

Du lyfter upp den när du stänger luckan. Så att den petar ut igenom överluckan (eller vad den heter på fackspråk)
:idea:

Enligt den metod jag kör har jag ett svar på det( vet att det är ett sätt JAG gillar och som funkar för MEJ men som många är tveksamma till)
Då backar jag några steg (har ju redan repet runt bommen) så när jag backar hamnar jag närmare hästens svans så att jag kan mana hästen frammåt. Kanske tom. lägga repet runt hästens bakkärra och övertala den på det sättet.
Men det beror ju helt på vad det är för häst, hur den reagerar och varför!

Och som en annan klok människa sa så är det ju upp till den som håller i repet. Du måste veta när du ska backa, driva på , förmana, berömma mm. :idea:
Allt beror ju på hur hästen beter sej och vad den protesterar mot/för

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 316
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 748
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama