M
Mullan
Finns det någon "horseman" som skulle vilja ge mig tips att på bästa sätt lära min unghäst att gå in i transporten. Jag kan muta honom in, är det fel? Är jätte tacksam för alla svar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
. Första gångerna du faktiskt kör med hästen bak i transporten så ta korta turer. Bara några minuter. Och träna lastning så ofta du har möjlighet. Jag tror att alla hästar går att få lättlastade (har aldrig misslyckats i alla fall) om man gör rätt. Lycka till[/QUOTE skrev:Här håller inte jag med. et tar nämligen ett antal minuter innan unghästen hittar sin balans i släpet. att lasta ur innan, när det är jobbigt, tycker jag är fel.
Själva krånglar vi aldrig till det.
Fölungar, märrar, hingstar och unghästar går på utan problem.
Jag håller i hästen och gubben går med bakom för att stänga.
ALLA backas ut utom fölungar som går lösa.
Vi kan då även gå in på avdelning "ston".
Som är ofta smartare och kan slå ner fötterna i backen och stänga av båda hjärnhalvorna.
En sådan kan behövas lyftas in för att förstå att det lönar sig INTE att jäklas.
Ett lyft en gång och så är hon botad.
Nu under sensommaren så lastar vi i stort sett dagligen unghingstar och ungston.
Jag tar två i taget och går på släpet utan tjafs.
Och då står vi med transporten ute på ett stort bete.
Däremot håller jag med dig lite här och var annars.
Man ska aldrig slå en häst, aldrig tappa tålamodet, aldrig vara stressad, aldrig förvänta sig att hästen INTE ska gå in.
Den som håller i repet ska tänka bort hela transporten.
Ha samma attityd som när ni tar in hästen i box.
Dom allra flesta transport"krångliga" hästarna har inte själva problem med släpet, utan problem med den som håller i repet.
AM
Nafayette skrev:Dom allra flesta transport"krångliga" hästarna har inte själva problem med släpet, utan problem med den som håller i repet.
AM
Helt sant!Dom allra flesta transport"krångliga" hästarna har inte själva problem med släpet, utan problem med den som håller i repet.
Álin skrev:Jättebra tips det där med repet runt bommen