Lasta svårlastad häst

När jag lärde min häst att åka transport så var jag själv så var tvungen att finna ett lugnt sätt som funkade ensam.

Så jag tog honom i longerlina,ställde honom nedanför rampen och sen satte jag mig på huk inne i transporten med en hink med mat och lät honom ta ett steg i taget, så länge han inte backade så väntade jag bara ut honom. Tog ca 30 minuter första gången innan han var inne, sen hängde jag maten där fram så han stod och åt medans jag gick ut genom dörren med linan och gick bak och stängde. Väldigt odramatiskt och efter det åkte jag och han iväg ensamma varje gång.

Urlastningen knäppte jag loss honom innan jag gick bak och öppnade och höll handen på rumpan hela tiden, tog inte bort bommen förrän han slutade försöka backa och sen fick han backa när jag släppte trycket på rumpan.

Lugn och metodisk träning som får ta tid i början är det absolut bästa i längden :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
685
Senast: Amha
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 375
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka