Lasta själv!

Amelia

Trådstartare
Jag har en häst som oftast kan lastas utan problem själv. Okey tänker ni.. vad är det då?

Jo.. Idag uppstod en ganska makaber och helt oväntad situation, nämligen då jag skulle lasta ur henne. Själv.

Tänkte "ut kommer man ju alltid" och brydde mig inte om att be om hjälp med avlastningen eftersom "det brukar ju aldrig vara det som är bekymret".. visst...:eek:

Efter att ha lossat henne, öppnat lemmen och skulle till att lyfta av bommen så började hon backa. Hon stannade när jag bad henne men i samma ögonblick som jag skulle återgå till detta så VÄNDE hästen sig om (DET ÄR EN STOR LÅNG HÄST) vilket jag aldrig tidigare varit med om. Inget i världen fick henne att tänka om, nej då, utan det var att raskt slita väck bommen och därefter fånga den panikslagna hästen i dess utbrytning. (Paniken kom väl av förnimmelsen av att det var så TRÅNGT att vända sig om..)

Hur förhindrar jag att detta upprepas? Det är ju inte så ofta som jag har hjälp?? TIPS!!
 
Sv: Lasta själv!

Vände hon sig med nosen mot mellanväggen menar du?

Beroende på vad ni har för kommunikation och hur hästen är så kan du ju tex (förutom det uppenbara att ha hjälp framme att styra huvudet) ha en lina i grimman runt bommen som du själv till viss del kan påverka huvudet med, ha ett spö och stå på mellanväggens sida och peka huvudet rätt med (eller utan spö om det räcker) eller öva liknande scenarion men utanför transporten (tex backa henne mellan smala passager där du står bakom för att förbättra din påverkan i liknande situationer).

Var befann du dig när hon började fundera på att vända sig om och vad gjorde du?
 
Sv: Lasta själv!

Hej! Det där med lina verkar intressant! Kanske något att prova när man skall lasta på henne också!
Nej jag kör aldrig med mellanvägg längre, tog bort den för hon funkar inte alls med den. Jag skulle just börja lyfta av bommen bakom baken när hon vände sig om. Skall se om ditt tips funkar.. vill inte vara med om det igen..:(
 
Sv: Lasta själv!

Jag brukar hänga en krubba med godsaker i framtill och låta hästen äta medan jag går bak och lossar. Det gör jag alltid - även om vi är två - när jag har en ung häst eller en häst som har bråttom ut. I ditt fall hade jag hängt krubban fram, lossat bak och sedan gått fram och bett hästen backa ut så att jag kan hindra den från att vända.
 
Sv: Lasta själv!

Du kan inte ha mellanväggen fast i framkant och helt ställd åt sidan i bakkant?

Linan vet jag flera här på buke som använder när de både lastar o lastar ur själva, just för att inte riskera att tappa hästen :)
 
Sv: Lasta själv!

Ha ha

Ursäkta den muntra tonen!

Lukas vänder sig som han vill, både med och utan mellanvägg, även med en annan häst brevid! Nu är han i och för sig en smidig nordsvensk på bortåt 800 kg. Hela transporten tycks svälla på mitten när han pressar sig runt!

Misstänker att den största rädslan får kära hästen din av din rädsla.

Det finns så många välmenta ska ooch inte ska runt detta. Hur som hälst så gör jag som foljer:

Halsrem och repet i äenom ringen i grimman. sen runt bommen och så ut över baklämmen. Dv set är så långt att man kan hålla i det från marken redan innan baklämmen fälls ner. Och så ner med lämmen och bort med bommen, går hästen skälv så är det stopp och så länge det går städat så släpper jag ut den. Brukar ta i svansen och styra och dra lite så vet hästarna vilken det är som får gå ut.

Ptr
 
Sv: Lasta själv!

är det ingen mellanvägg i alls och hästen är lös och smidig så är det ju inga "stora" problem att hästen vänder sig om, värre om det är mellanvägg i och hästen vänder sig om.
lite svårare att lösa problemet att hästen vänder sig om dock när det inte är en mellanvägg(mer spelrum för hästen), kan hända att hästen försöker vända sig om medans du går runt för att öppna rampen och trasslar in sig i linan(då linan är i samma fack som hästen). alternativt kastar sig bakåt när linan tar emot för att hästen försöker vända sig om.

kanske ska lasta ut träna lite? träna på att hästen står kvar när du går upp och ner bredvid hästen och rampen är nere, då kan du börja med linan runt bommen framme och reglera hästen med, men att du då är inne i transporten och står bredvid hästen och ngn annan öppnar rampen. när det går bra kan du ta av bakbommen själv, och när det går super bra och hästen står lugnt kan du ta ner rampen och göra så som the connemara beskrev.
dvs ta det i etapper så du vet hur hästen reagerar.
 
Sv: Lasta själv!

Håhå!!
Provade trixet med longerlinan och det funkade!!
Tack alla!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar. På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 068
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
9 119
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp