Sv: Lasta själv - vad tänka på?
Hade försökt lasta själv ett antal gånger när jag köpte henne och *skäms* fått på henne med diverse mindre trevliga metoder. Insåg att jag behövde HJÄLP. Det kändes inte bra på något plan.
Fick hjälp av en här på buke som kom till mig och gjorde så här. Första gången hon hjälpte mig tog det 30min innan hon var inne i transporten, detta helt stressfritt, andra gången 10 min, sen lastade jag själv på henne tre ggr på tio min. Några gånger i början när jag var ute fick jag lite bakslag och det tog 30-60 min, det var mest tidsödande, men då jag visste att hon skulle gå på förr eller senare stod jag bara lugnt och parerade ev bakåtryck och väntade ut henne. Har aldrig fått tillbaks den där frustrationen/paniken när hon ev strular efter att jag började med denna metoden då jag VET att på går hon, förr eller senare, utan bråk, något jag inte kände tidigare. Tilläggas ska att hon AVSKYR att åka transport, trots idogt åkande det senaste åren, hon skakar som ett asplöv så fort hon kommer in så att hon går på så snällt beundrar jag henne för varje gång.
De senaste åren har jag åkt mer frekvent och nu går hon snällt på inom någon minut, oftast hinner jag knappt ur transporten när jag varit inne och lagt runt longerlinan. Nu står hon även kvar lugnt därinne. I början kunde hon gärna backa ut igen om jag inte var snabb nog med bommen, nu går allt lugnt och fint till, backar även lugnt ut när vi är framme.
Varför skulle de bli förvirrade? Ffa om man inte har något sätt som funkar från början. Om man hela tiden lett in hästen och det funkar och helt plötsligt gör så här kanske de blir förvirrade.
Kan inte i ord uttrycka min tacksamhet till den här bukemänniskan, att hon tog sig tid för mig och min häst och löste lastningsproblemet. Du vet vem du är om du läser detta!