Lasta själv - vad tänka på?

C

cerrox

Tyvärr måste jag lasta och köra hästen min själv imorgon, har aldrig gjort det förr så är lite orolig att det ska hända något... Hästen är dock (peppar peppar) jätte snäll och lättlastad och står fint i släpet...men det är det jag har aldrig lastat honom helt själv innan, dock har jag provat att själv leda in honom och fälla upp rampen där bak utan problem...har även gjort likadant när jag ska lastat av, släppt lös honom och gått bak och fällt ner rampen för att sedan gå in och backa av honom och även det utan problem..så egentligen borde det gå utan problem... Hur gör ni som åker med era hästar själva? Någon speciellt jag bör tänka på? osv...

Sv: Lasta själv - vad tänka på?

Jag lastar ju mina själv, helt enkelt för jag inte har hjälp. Alla stackars hästar som kommer hit får finna sig i att bli lastade själv med.

Jag har två hopkopplade longerlinor just för ändamålet, så de blir en jättelång lina. Har två alt beroende på vad den aktuella hästen föredrar.

Alt 1:
Tager hästen som ska lastas, och knallar in med den. Jag kryper under bommen där framme, och så kopplar jag på den långa linan, som går genom mittringen på bommen (alt genom mittringen under fönstret om det finns sådan). Sedan tar jag med mig linan och går ut genom lilla dörre. Linan i ena handen, lägger på bommen med den andra. Stänger rampen, går in och sätter fast.

Alt 2
Jag står kvar utanför släpet och hästen går på själv. Då är linan kopplad till hästen hela vägen och jag 'halar in' den i takt med att hästen kliver in. När hästen är inne så linan i ena handen och stänger bom + ramp.

Vid urlastning så går jag in och tar lös, knäpper på linan, tar den med mig ut, går bak och fäller ramp + fäller bom. Ber hästen komma ut (och släpper då linan). När hästen backat ut sätter jag på grimskaft och knäpper av linan.

Jag har ALLTID linan, oavsett hur snäll hästen är osv. För OM något skulle hända (de kan ju bli skrämda eller vad som helst) riskerar jag aldrig att tappa hästen. Lärde mig den läxan efter att valacken blev rädd av snöras, kastade sig ut (var bara inskickad med grimskaftet över halsen), och kom lös och skenade runt farligt nära en trafikerad väg. Så även om långlinan inte behövs har jag den alltid, som säkerhet.

Har heller aldrig lasthjälp så jag lastar alltid själv. Lastar alltid själv ändå iofs. :)

Jag har en longerlina som jag sätter i grimman, in i transporten, runt bommen och så ut till mig (inte ut genom framdörren som Alexandra alltså). Jag står alltså på utsidan hela tiden när hästen går in, halar in linan, sätter på bom och upp med luckan. Går sen runt och in genom framdörren ochs sätter fast hästen samt kopplar bort longerlinan. Lasta ur gör jag tvärtom, på med longerlinan, runt bommen och så slänger jag ut den över luckan. Går ut, tar longerlinan, öppnar luckan, tar bort bommen och ber hästen komma ut, kopplar om till grimskaft.

Skulle INTE lämna hästen utan att den är fastsatt fram och utan bom bak och skulle inte sätta fast den fram utan bom bak.
Så jag antar att är hästen van vid att du leder in den så är det Alexandras alternativ som är säkrast.

Lycka till!

:bow: Tack tack...det har jag inte tänkt på, men mycket bra tips med longerlinan, ska göra som när jag provlastade själv + att jag har linan, känns bra att ha den som säkerhet!!

Tack för ditt svar också...bra det där med longerlinan, har faktiskt inte tänkt på det att man kan ha det som säkerhet! :p :)

Kirre - har du mellanvägg i? *nyfiken* Jag provade nämligen först så som du beskriver, men jag har ingen mellanvägg, och linan hamnade 'mitt på' bommen, och hästen vek undan från linan och det slutade oftast med att de promenerade på sidan av rampen. Med linan kommandes på utsidan av transporten och på utsidan av rampen gick de ju mitt på rampen.

Dock sett flera som har mellanvägg i lasta så, och då verkar det fungera bättre?

Förresten, när man inte har mellanvägg finns en fördel till med linan, man tar bort risken att hästen vänder sig/försöker vända sig i transporten. Jag tyckte förra året att jag kunde ju skita i linan när jag skulle lasta ur hemma på gården (drygt ta fram den och linda ihop och linda upp hela tiden), och knäppte bara lös valacken, gick bak och fällde luckan och skulle fälla bommen. Då stod jag öga mot öga mer herrn som hade vänt sig helt sonika.. Inte riktigt som planerat, och då jag INTE vill att de ens tänker 'vänd' i släpet så har det varit lina på ändå sen dess, även fast den mer får ses som dekoration vid det här laget ;)

Men ovana hästar, de som inte är vana att backa ut (unga hästar etc) är oftast än mer vändningsbenägna och där blir linan extra bra. Oavsett om man har den som mig eller som dig =)

Har heller aldrig lasthjälp så jag lastar alltid själv. Lastar alltid själv ändå iofs. :)

Haha, så är jag med. När någon erbjuder sig tycker jag 'nej tack, vi är van, det går bra'. Just för att det helt enkelt fungerar bäst att göra det själv, det är ju det som är rutinen, och de blir oftast bara fundersamma och skeptiska om man blandar in någon mer, även om de gör exakt som de ska =)

Ja, jag har mellanväggen i. Min hamnar vid sidan av rampen emellanåt också när vi ska lasta men vill hon kliva in från sidan får hon väl göra det, bara hon går in. Kan dock tänka mig att det blir än tydligare om man inte har mellanväggen som "stopp". Men du kan ju trä longerlinan genom ringen på bommen om du har en sådan så stannar den ju där den ska. Nu har du ju ett sätt som funkar redan så det spelar ingen roll men en idé annars.

När jag skulle åka hem efter betäckningen stod stationsägarna och tittade (de väntade på att gå förbi med en häst) då gick hon upp på rampen och ställde sig med all fyra benen på rampen men med sidan in mot transporten, hon är ju lite längre än transporten är bred liksom :D men jag lirkade lite med longerlinan och vände in huvudet och då gick hon på. Kommentaren löd "ja, mycket har man sett men inte den där varianten" och så skrattade hon.

Vi har ju haft rätt mycket lastproblem därför har jag alltid fokuserat på att hon ska fokusera rätt, HUR hon väljer att gå in det är hennes sak, så länge hon gör det. Klart att man fått korrigera när hon hamnat helt tokigt men det är väldigt sällan faktiskt.
Tycker detta är en metod som funkar när man har problem med lastning också då man är "med" hästen hela tiden och själv inte blir rubbad ur balans vilket man lätt blir om man leder hästen och den sen bestämmer sig för att backa, man har ju inte en chans. Som nämnt, hade svåra lastproblem förut men har tränat såhär ända från början och nu har jag både en lättlastad häst OCH det på ett inövat sätt som jag kan klara mig själv med. Vill absolut inte ha någon annan med vid lastningen, visst kan någon få sätta fast henne när hon väl är inne men själva ilastningen fixar jag bäst själv. :D

Hur har du börjat vänja henne från början vid det sättet, blir det inte förvirrande för hästen innan hon fattar? Annars tycker jag att både ditt och Alexandra_Ws sätt verkar assmart. :)

Hej jag har lastat alla mina hästar själv med longerlina mellanväggen på plats, sätter INTE fast någon häst skyndar mig runt på utsidan och om jag har någon häst på väg ut bakåt har jag hunnit få tillbaka den stänger sen bommen upp med luckan sen fram och sätter fast hästen, jag har alltid hästen stående på den sidan jag har dörren fram och stänger den sidan på luckan bak först, tycker det är väldigt obehagligt med hästar som reser sig eller kastar sig ut,har fronturlastning som när jag är själv tar ut en av mina unghästar, knäpper alltid lös dem innan jag öppnar och använder longerlinan

Jag tycker att det säkraste sättet är att skicka in hästen o sen stänga för bak direkt. Om hästen får för sig att backa ut om man gör som du, är det viktigt att inte ge ngt motstånd i linan.

Att lära hästen "STANNA!" i andra situationer, är även bra att kunna utnyttja vid denna.

När jag ska ta ut dem gör jag olika. Val. som har hoppat ut som en känguru, släpper jag loss, lägger grimmskaftet under bommen, går bak o öppnar o säger- Backa sakta!

Den andra törs inte gå ut själv o väntar på att jag backar ut henne.

Hade försökt lasta själv ett antal gånger när jag köpte henne och *skäms* fått på henne med diverse mindre trevliga metoder. Insåg att jag behövde HJÄLP. Det kändes inte bra på något plan.

Fick hjälp av en här på buke som kom till mig och gjorde så här. Första gången hon hjälpte mig tog det 30min innan hon var inne i transporten, detta helt stressfritt, andra gången 10 min, sen lastade jag själv på henne tre ggr på tio min. Några gånger i början när jag var ute fick jag lite bakslag och det tog 30-60 min, det var mest tidsödande, men då jag visste att hon skulle gå på förr eller senare stod jag bara lugnt och parerade ev bakåtryck och väntade ut henne. Har aldrig fått tillbaks den där frustrationen/paniken när hon ev strular efter att jag började med denna metoden då jag VET att på går hon, förr eller senare, utan bråk, något jag inte kände tidigare. Tilläggas ska att hon AVSKYR att åka transport, trots idogt åkande det senaste åren, hon skakar som ett asplöv så fort hon kommer in så att hon går på så snällt beundrar jag henne för varje gång.

De senaste åren har jag åkt mer frekvent och nu går hon snällt på inom någon minut, oftast hinner jag knappt ur transporten när jag varit inne och lagt runt longerlinan. Nu står hon även kvar lugnt därinne. I början kunde hon gärna backa ut igen om jag inte var snabb nog med bommen, nu går allt lugnt och fint till, backar även lugnt ut när vi är framme.

Varför skulle de bli förvirrade? Ffa om man inte har något sätt som funkar från början. Om man hela tiden lett in hästen och det funkar och helt plötsligt gör så här kanske de blir förvirrade.

Kan inte i ord uttrycka min tacksamhet till den här bukemänniskan, att hon tog sig tid för mig och min häst och löste lastningsproblemet. Du vet vem du är om du läser detta! :bow:

Två pålastningar och två avlastningar idag helt själv gick super super bra!!!! :) Är sååå stolt över Prinsen min...han är verkligen super duktig och lyssnar på en till 110%!!! :love:

Tack alla för era svar!! :bow: Nu vet jag precis hur jag ska göra i fortsättning....

Grattis! Vad härligt. Visst känner man sig stolt och självständig när man fixat en sån grej? :) Tycker det är så otroligt skönt att inte känna mig beroende av någon annan när man ska iväg.

Ja, det känns verkligen toppen att det gick så bra!! Känner mej verkligen stolt!! :love: ;) Det känns jätte bra att man klarar sej själv, eftersom jag inte har kört släp själv så länge så kände man ju sej osäker att åka och last själv, men är sååå glad!! :)

Varför skulle de bli förvirrade? Ffa om man inte har något sätt som funkar från början. Om man hela tiden lett in hästen och det funkar och helt plötsligt gör så här kanske de blir förvirrade.

Alltså det var ju det liksom, min medryttarhäst funkar bra att lasta när man leder in, ett litet test bara och sen går han rakt in. Fast då har ju vi alltid varit minst jag, "min hästägare" + min pappa som kör och som har varit med ett par gånger och vet hur man gör med luckor o sånt. Då har vi ju gjort så att en leder in, och de andra två stänger bommen och fäller upp luckan, men jag tänkte att det vore bra att veta nån metod för att lasta själv, för det lär ju hända nån gång i framtiden. Tack för förklaringen! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur