Lasta ponny för första gången

J

JennyIngvarsson

Hej

Om två veckor ska jag hämta en liten ponny som jag har hyrt i två veckortill min dotter. Är inte orolig för omvårdnaden av ponnyn när han väl är på plats i stallet utan problemet är hur sjutton jag på ett säkert sätt ska lasta honom i trailern! Ska enl den info vi fått vara lättlastad men jag har aldrig lastat en ponny förut. På gården där ponnyn står idag finns tyvärr ingen hjälp att få när vi hämtar.

Vad ska jag tänka på för att på ett säkert sätt lasta denna lilla kille? Hur ska man binda upp, hur långt ska grimskaftet vara, bättre med liten eller stor plats i trailern, tillgång till hö under resan, ska han dricka precis innan eller inte osv.

Resan är ca 13 mil på större landsvägar med en avslutning på lite grusväg så jag tippar på en restid på ca 9-120 min.

Hur ska han hanteras efter det att jag lastat av? Lugn stund i boxen eller en promenad med grimskaft för att "gå av sig resan"?

Mycket tacksam för hjälp!

MVH Jenny

Sv: Lasta ponny för första gången

Här är ganska bra råd om hur man lastar häst på ett säkert sätt
http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/2946

Du behöver naturligtvis inget täcke nu när det är varmt, och transportskydd är ju bra (jag har det alltid på min häst) men det kan du ju höra med ägaren om ponnyn är van vid att ha.

Hö? Inte nödvändigtvis för en så pass kort resa.

Efter hade jag nog g¨tt lite grann med ponnyn så den får sträcka på benen och se sig om lite, om den verkar lugn.

Har du kört häst tidigare? Annars är det viktigt att tänka på att köra väldigt lugnt, speciellt i svängar och inbromsningar.

Du har väl kollat så det är ett godkänt ekipage (viktmässigt) du ska köra?

Lycka till, och hoppas ni får skoj med ponnyn!

Vad skoj med en ponny!
Även om det inte finns någon på gården som kan hjälpa dig, så ta med någon bekant som kan hjälpa dig att stänga luckan bakom hästen när den väl är inne.

Är den lättlastad så tänk att du ska lasta en cykel. Då är du avspänd och ponnyn kommer säkert bara knalla på. Tvekar den lite är det ingen fara, låt den nosa lite och knata sedan bara på. Låt någon stänga bommen bakom och lyfta luckan lite försiktigt när den stänger. När det är stängt bakom binder du fast hästen. Den ska bindas så den kan röra sig bekvämt, men inte så långt så att den får huvudet under grimskaftet. 40-50 cm långt grimskaft mellan knut och huvud kanske kan vara lagom?
Jag skulle höra mig för om den hade åkt med transportskydd innan. Har den inte gjort det skulle jag skippa dem. Vissa hästar åker dåligt just bara för att de står och irriteras av stora, klumpiga, varma skydd. (Själv åker mina aldrig med transportskydd). Den behöver inte ha mat under resan, det är bara riskabelt att ha hönät som den kan fastna i. Vill du absolut att den ska ha hönät så ska det hängas högt så att hästen inte kan fastna i det.
Kör försiktigt i acceleration, sväng och inbromsningar.
Vid urlastningen så knyter du loss hästen INNAN ni börjar öppna bakom. Du står kvar framme med hästen med grimskaftet i näven. Låt din medhjälpare lugnt och fint ta ner luckan och lossa bommen. Sen backar ni ut.
En promenad efteråt är säkert uppskattat!
Lycka till!

Senast ändrad:

Tack för hjäpen, känns fortfarande lite nervöst men jag får bita ihop och dölja nervositeten!

Bra att veta att man ska ta loss grimskaftet från bommen innan man öppnar luckan.

Nu ska det bara letas ett hyrsläp också, detta visade sig vara svårare än jag trodde, svårare än att få ta i en läplig häst faktiskt!

//JEN

Du har fått många bra tips, slänger in några om själva körningen.

Vid kurvtagning, accelerera när släpet är rakt bakom dig, så blir det mjukare körning.
Samma växel nedför som uppför, annars får du hänga på bromsen nedför= ryckigt.
Väggrenskörning avgör du, inte bilarna bakom!

Hej!
Ser att det finns några "stora tjejer" på gården där ponnyn ska vara + hästvana personer. Är det ingen av dem som kan följa med och hjälpa till? Även om det går bra med dig & dotter tror jag det skulle vara skönt för dig att ha med ngn som är van.

Du fick mycket bra råd från blandrastik ang körning!

Ha det bra!

Transport skydd brukar jag alltid använda. Har man inga så funkar det bra med vanliga benskydd eller benlindor.

Är ni två som lastar så går in med hästen, och låt den andra stänga bommen och transporten innan du binder upp hästen. Om hästen får panik och bommen inte är stängd men hästen är fastspänd så kan det hända många olyckor och risken är då väldigt stor att hästen sedan blir väldigt svårlastad.

När du går in med hästen så var lugn och gör ingen stor sak av det, stannar hästen och är osäker så låt den stå en stund och fundera lite, sen mana på den lite igen, går hästen då fram så ge beröm, gärna en liten godis bit, även inne i transporten så kan man ge lite godis, -så hästen tycker att det är trevligt i transporten.

Jag brukar ha lite hö i transporten när jag åker.. även om det är en kort bit, vattna gärna höt lite så blir det inte så torrt och dammigt.

När jag lastar ut hästen så låter jag en person stå bredvid transporten, för om hästen backar snett och hamnar utanför rampen kan den göra illa sig, men står någon där kan den personen styra baken åt sidan genom att flytta lite. Tänk på att hästen inte ser rakt bakåt och att backa ut ifrån en tranpsort kan vara livsfarligt (enligt hästens tänk)! (pga. den ser inget). Sen brukar jag ta av transportskydden och promendera en liten sväng. Hästen kan bli lite stel utav resan.

Måste ju säga att dina frågor bekymrar mig lite :p är nog för att det lätt skulle kunna hända olycka inom lastning.

antar att ägaren till hästen kommer att vara med dig när du hämtar den, så då finns nog den till hjälp.
Viktigaste när du är så ovan är att du har någon till hjälp som kan stänga bakom dig.
Lädergrimma på i transporten, led hästen lugnt och fint rakt in. (om den nu var lättlastad).
Eftersom både hästen och du är nya för varandra skulle jag iallafall ge den någonting att tugga på under tiden, Hö!
Med tanke på att du kanske inte kört hästtransport är det också bra för hästen att "tänka på annat" .. om det kanske går
lite knackigt. Det är svårare att köra än vad man tror. Viktigt bara att inte ta kurvorna för snabbt, som många gör.
Kolla om fram (och bakbommen) är i rätt höjd för ponnyn, så den inte tar sig under (eller över) på något sätt.
Det du sätter fast hästen med grimskaft eller liknande bör vara en halvmeter kanske? beror på hur stor ponnyn är, och vart
du fäster grimskaftet. Bara att se till att det på något sätt inte skulle kunna hända något.
Eftersom det inte är under så lång tid hästen ska åka transport så är det inte jätteviktigt att "gå av honom".. men jag leder
alltid runt mina hästar som jag får hem några varv, för att kolla läget lite, se omgivningen.. Låt den kanske äta lite gräs,
så den är avslappnad när du sen ställer in den i boxen. Låt den ställa sig i boxen och spana in sitt nya hem och kompisar ;):bump:

KL.

Som flera nämnt försök hitta någon erfaren som kan följa med. Det är direkt olämpligt att köra själv första gången/gångerna.

Om du trots allt kör själv lägger jag till lite råd:

Hö är bra. Det ska stoppas i hönät och hängas upp så att ponnyn når det men inte kan fastna med benen i det.

Skydd är också bra men som jag ser det bara om de sitter rätt annars är det bättre utan, dvs finns det ingen hjälp för att avgöra storlek och om de sitter rätt är det bättre att låta bli. (Min förra häst tog av sig dem i tranporten för att hon inte gillade dem så där var det säkrare att köra utan)

Om ni hyr ponny i 2 veckor skickar de väl med den utrustning som den behöver och de borde även tillhandahålla skydd om de anser att den ska ha det (låter galet att köpa massa saker för den tiden).

När man binder upp så finns det oftast en ring på väggen i transporten som är lämpligast att sätta fast i, det finns även ibland ringar på främre bommen men då är det större risk för att den får huvudet under bommen och fastnar.

Det kan vara värt att köpa ett transport grimskaft som du lätt knäpper fast så slipper du fundera på hur du ska binda och det kan du ju spara till eventuella framtida hästar :angel:.

Som Pajazzo91 nämner är höjdjusteringen av bommarna viktig. De ska sitta ungefär mitt på bogen och rumpan.

Lycka till

Du ska se att det går okej.
Tänk inte så mkt. En ponny som är lätt lastad (shettis??) Brukar snällt knata in i transporten.
Det viktigaste är att binda så att hästen inte får huvudet under bommen. ( de brukar vara experter på det)
Är ponnyn oskodd så behvs inte skydd (om inte ägaren villd et, men då står väll de för det) Ananrs brukar stallbandage vara bättre än transport skydd på små ponnyben, eller boots)

Kör du så mjukt du kan. en ponny kan fara runt lite mera än en stor häst, då de inte brukar kunna backa rumpan mot luckan i bak å få stöd där, samma så kan en storhäst luta sig mot väggarna för att få stöd, det kan inte en ponny på samma sätt. Så mjuka svängar och inbromsningar. Inte så svårt egentligen. Bromsa lite mera i god tid, och öka faarten lite långsammare bara. Alla är vi nybörjare i början och man måste ju träna för att bli bättre.

Tänk på att lossa grimmskaftet före luckan fälls ner, och att den som lastar ur är beredd på att följa med under bommen, om ponnyn har brått av.

Ta det lungt och se till att inte vara stressad så går det nog så bra så. De flesta fel man gör är att måla fan på väggen.
Men jag förstår dig, är man inte van att transportera så kan dt säkert bli nervöst med en häst man inte känner.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästhantering ska hämta en ponny på lördag. Ponnyn har åkt trailer 3 ggr i sitt 10 åriga liv Sist förra hösten och då tog det timmar innan han gick...
Svar
9
· Visningar
977
Senast: MaRomer
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka