Lasta på vänster sida i transporten?

A

ad_hoc_80

Jag har fått för mig att man ska lasta på vänster sida av transporten om man bara kör en häst. (Sett bakifrån alltså)
Men nu börjar jag fundera på varför.

Största risken (en av dem i alla fall) för olycka måste väl vara att man hamnar för långt ut på vägkanten och släpet välter ner i diket , och då hamnar ju hästen hängandes på inredningen. Ur den synvinkeln måste det ju vara bäst att lasta hästen på höger sida, så att den blir liggandes på ytterväggen, eller?

Hm, lite funderingar som bara ploppade upp ...
Någon som har ett klokt svar?

Sv: Lasta på vänster sida i transporten?

Det är ju som du skriver en risk att hamna för långt ut i vägrenen så att släpet välter åt höger ner i diket. Om hästen då står på höger sida gör det ju att risken för att få över för mycket vikt åt höger ökar, alltså välter släpet mycket lättare om tyngden i släpet ligger på höger sida.

Anledningen så som jag har fått höra det (bla av körskolelärare när jag tog BE kort) är att alla väger lutar något ut mot dikena. De är alltså högre på mitten och lutar sedan utåt för att vatten ska rinna av vägbanan. Om man då lastar tungt på höger sida och kommer ut i kanten (vid ev undanmanöver eller liknande) så ökar risken för att transporten välter därav rekommenderas vänster sida vid transport av en häst.
Även om man lastar två hästar så rekommenderas det att man lastar den tyngsta på vänster sida.

Annars ska man ju generellt ha all last så jämt fördelat som möjligt över axlarna.

Läste i någon av de nyaste numren av någon hästtidning (Hästen kanske, eller Stallmagasinet, minns inte vilken) att de skulle åka på vänster sida. Det var ett jättereportage om transporter och hur och vad och varför.

jag upplever att ekipaget blir stabilare med hästen på vänster sida....

Jag har också tagit för givet att det beror på att vikten skall vara på "rätt sida" om du kommer för långt ner i dikesrenen.

Lastar alltid på vänster sida...

Och på bilbesiktningen tyckte de att man skulle variera sida eftersom det var något med axlarna och fjädringen som mådde mycket bättre av att inte belasta samma sida hela tiden. Han tyckte det var snick-snack om det här med vältrisken. Men varför chansa?

Själv lastar jag alltid ensam häst på vänster sida eller den största hästen till vänster. Vill man belasta högersidan mer någon gång kan man göra det när man kör "dött" matrial i kärran.

Jo, det låter ju rimligt - det här med vikten på "insidan".

Men hur kul är det om hästen hänger på inredningen? Blir det inte världens elände av det?

(Jag kommer hädanefter att köra mitt i vägen för att undvika dikena ... :angel:)

Risken är väl dels det som redan är nämnt i tråden, att vägarna sluttar åt dikeshållet för nederbördens skull. Dessutom om man spånar vidare tror jag att om du skulle komma ut för långt ut i vägkanten med endast en häst lastad på högra sidan att - om väglaget kanske inte är den bästa - marken kanske släpper lite grann (alternativt att diket sluttar nerför) och så följer transporten med ner och ekipaget välter. För hade du haft två hästar i så hade vikten varit parallellt fördelad.
Men å andra sidan så är ju deflesta nyare transporter stabilare vad det gäller vikter och hästens placering att det egentligen inte borde spela någon roll.

Men jag kör alltid med hästen till vänster :D

Jag har alltid min häst på vänster sida!, har varit med så många gånger att hästen börjat gå runt i transporten och det har aldrig hänt nått med mina hästar, men med min grannens hästar vet jag inte hur många som har fått avlivas på plats när dem har kört iväg, fast detta är inte riktat mot dem för dem kör bra och som alla andra. Det är bara att risken är mkt stor hos dem eftersom dem har 400-500 hästar och kör varje dag.. :crazy:

Har i alla år alltid haft hästen på vä. sida- av ovanstående skrivna orsaker.

Hade jag haft hästen på hö- när jag blev påkörd framifrån i hjulhuset- hade det utan tvivel vält:eek:

Jag lastar alltid hästen på höger sida just av denna anledning. Är man påväg ner i diket så välter ekipaget oavsett vilken sida hästen står på... Vill inte ha min häst liggandes på en ev kraschad mellanvägg (eller sönderskrapad i "ramen" kanske man ska säga) hängandes i grimmskaftet!

Jag har alltid lastat höger, antagligen eftersom jag faktiskt aldrig sett någon lasta vänster och därför är lite "programmerad" så. Har aldrig känt att jag kommit för nära vägkanten men så kör jag oxå väldigt sakta med min guldklimp i. Men men, behöver man väja för något så behöver man...

Jag har en hög mellanvägg med stolpe.

O nej. släpet välter inte alls lika lätt.

Har du den på hö. kan det räcka med att du kommer ut på nylagt grus- som inte bär för att det ska välta.

Tycker att du ska fråga Räddningstjänsten.

Vad tycker du om att köra i 2-hästars utan mellanvägg med lång bom då? Där kan ju hästen flytta sig fram och tillbaka från höger till vänster så de borde ligga som skalbaggar i dikena och vobbla på vägen. Det borde vara olagligt isf... Enligt dem jag pratat med (ej räddningstjänst visseligen men erfarna att köra med tung mc på släp) så spelar det ingen roll vilken sida man ställer hästen på för balansens skull. Sedan handlar det nog endel om vem som sitter bakom ratten också. Jag skulle inte sätta nån som nyss tagit körkort bakom ratten när jag kör min häst, oavsett vilken sida den stod på, men det är en annan historia...

Jg lastar alltid på höger sida, om transporten välter får den hällre välta i dikeet än ut i trafiken, eftersom andra bilar kan köra på och skapa seriekrock, desutom lär inte hästen vara vi livet efter en krasch på asfaltsväg och sedan påkörd.

Instämmer! Men nu antar jag att någon kommer skriva "men på vänstersidan finns ingen vägren så dit kan man inte välta" eller liknande men det kan lika gärna vara ojämn väg åt vänster som åt höger. Tror inte att det spelar någon roll var man lastar för släpets jämnviktsskull, i mina ögon är det lämpligast att lasta till höger just för hästens skull OM olyckan skulle vara framme...

Vägarna är doserade med lutning ut mot dikena för att vattnet ska rinna av vägen. Det är inte så mkt ojämnheten som att diket de facto ÄR på höger sida samt att vägkanten kan ge efter där och då VILL du ha hästen på vänster, jag lovar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Utrustning Jag har idag äntligen köpt mig ett släp och det blev en Star Safir med fronturlastning. Min normalt sett lättlastade häst som är van att...
Svar
12
· Visningar
4 821
Senast: Rifer
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar