Lasta på vänster sida i transporten?

Sv: Lasta på vänster sida i transporten?

För din info har jag kört hästar i ca 10 år och lastat till höger (om jag inte kört 2). Än så länge har jag inte trillat i diket *peppar peppar* och jag har inte bara kört på "perfekta" vägar.

Min fd tränare fick sladd på släpet (på en isfläck) i en nerförsbacke och dundrade ner i diket. Hon hade lastat på vänster sida och hästen blev liggande på mellanväggen som kraschade innan brandkåren hann fram. Hästen blev mer eller mindre hängande i grimskaftet på en trasig mellanvägg (eller "ramen" rättare sagt). Om olyckan är framme tror jag inte det spelar jättestor roll vilken sida man lastat på.

Ni får fortsätta lasta på vänster sida hur mycket ni vill och jag kommer fortsätta lasta på höger. Det är lite intressant bara att det enda argumentet är att man inte vill välta i diket. Som det påpekades här ovan blir det större skada OM ekipaget skulle välta ut i vägen av nån anledning. Och vad ni tycker om lång bakbom och häst som vandrar höger-vänster har ingen kommenterat...

Har mellanväggen snett i stället, så hon kan bredda men inte "promenera". Det räcker med att hon skrapar ibland.

Min gamla ponny har vält och och "hängt" på mellanvägg, inga problem och inga men. Den väggen jag har nu är bra mkt högre än ponnyn så troligen blir hon liggande på den. Eller åker ut genom taket som är ett vanligt scenario.

*kl*

nått jag tnkt på är att skötardörren oftast sitter på hö sida.. om man iten hr front urlastning. om man nu käör ner i diket så transporten ställer sig snett men itne välter. då finns väl stor risk att man in kommer in i släpet??

Det finns ju alltid två vägar in i ett släp. Men går det inte så är det räddningstjänsten man får vända sig till.

Jag lastar på vänster sida men om olyckan är framme så finns det ju för och nackdelar med båda sidorna.
Vi som lastar på vänster tänker mer på att undvika själva olyckan medan dom som lastar på höger sida tänker på den säkraste lösningen om det händer något.
Hur man än vänder och vrider på det så kan det ju bli både fel och rätt.
Lastar man till höger så förutsätter man ju att släpet kommer att välta åt höger (enligt många här inne) och att det då är säkrare för hästen, men om man som nån sa ändå välter till vänster så har det ju ändå blivit fel.
Det är nog bara att lasta som man själv vill och hoppas att det inte händer något!

Jag uppskattar inte en häst lastad utan mellanvägg som rör sig fram och tillbaka!
Jag har kört hästar på det viset också för det var ägarens önskemål men dom stod snällt stilla. Börjar dom svaja runt så är det inte så kul.

Jodå.:cool:
Att ha hästen vinglandes i ett 2-hästar utan mellanvägg är lika illa.

På de mindre- svenska släpen är skötardörren på vä. sida.
den borde rimligtvis sitta på hö- om man måste stanna på trafikerad väg o titta till hästen.
Har man dessutom urlastning fram på hö.- har man heller ingen nytta av den när de flesta välter åt just det hållet.

Har alltid lastat på vänstersidan om jag har mellanvägg i.

För din info har jag kört hästar i ca 10 år och lastat till höger ...
delvis *kl*

Ja om man har kört häst i 10 år så är man ju erfaren. Varför ska man då lyssna på någon annan? :angel:

Har också kört häst till höger då just den hästen vägrats lastas till vänster då den alltid stått till höger innan. Har då inte orkat ta tag i problemet utan kört så. Fast då vet jag om risken.

Några kommentarer:
- NÄR olyckan händer spelar det kanske ingen roll. MEN om olyckan händer mindre sällan om man lastar till vänster så spelar det roll. :grin:
- Vägar ÄR doserade. det finns en anledning till att de är det. Att då ta hänsyn til doseringen känns ganska självklart.
- Lastbilar ska köra med surrad last enligt lag. Det finns en anledning.
att då jmfr med vana att köra med last som är surrad. Känns inte så vettigt. Har deltagit i otaliga diskussioner med vana lastbilschaufförer som inte förstår varför hästfolk ska köra så sakta i rondeller. Oftast inser de inte att lasten är rörlig och jhr det kan vara för lasten. :crazy:
- Lastbilar och traktorer går sällan ut nära diken. Det finns en anledning. Och ändå flyttar inte deras last sej ,om de inte fuskat eller ngt gått fel.
- det är stor skillnad på att köra lastbil på x ton med 4x600 kg häst i jmfrt med att köra en släp med 600 kg häst i. En häst som rör sej i lastbilen känns inte medan det såklart märks i ett släp.

Jag kör både med släp och lastbil.. och har kört traktor...

Vettig hastighet och vettig körning. Ta det lugnt i kurvor och rondeller. Håll avstånden. :idea:

håller med du:bow:

De enda som kan få känna på lastförskjutning är de med halvfulla tankbilar. Har sett de som har vält:eek:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Utrustning Jag har idag äntligen köpt mig ett släp och det blev en Star Safir med fronturlastning. Min normalt sett lättlastade häst som är van att...
Svar
12
· Visningar
4 821
Senast: Rifer
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar