Lasta med linor

_Eulalia_

Trådstartare
Har haft någon tidigare lastnings-tråd men har lite andra funderingar nu.

Har haft min kuse i snart 4år, lasttränat flitigt men mest på hemmaplan då vi inte har varit iväg så mycket.
Nu har vi varit i väg på några aktiviteter och det slutar alltid likadant...

Jag vill inte höra nått om "träna ledarskap så försvinner problemet", jag har marktränat den här hästen sen första dagen, jag får honom vart jag vill, han följer mig alltid, hamnar vi i en knivig situation reder vi alltid ut det utan större problem, han söker sig till mig i alla lägen, kan gå/rida med honom löst i skogen om det så är. Jag har gjort allt som står i min makt där, finns inte så mycket mer jag kan göra på det planet. Man blir ju självklart aldrig fulllärd kommer fortsätta snappa åt mig allt jag kan där, menar bara att jag inte tror att det är där problemet ligger, behöver in på ett annat spår.

I alla fall så går lastningen här hemma kanon, jag kan skicka in honom i transporten och han går in med väldigt positiv inställning. Problemet är när vi är någon annanstans och ska åka hem. Då är det tvärstopp. Har försökt lasta i timtals utan resultat. Sist vi var i väg blev jag desperat, vi hade försökt lasta jätte länge och mina krafter började ta slut..
Då tog vi fram två linor och satte på var sin sida av transporten. På 2 sekunder var han inne....
Jag är absolut inget för att "tvinga" in hästen i transporten, jag vill att han ska göra det av egen vilja(det är mitt mål i all hästhantering)... Men nu har jag verkligen provat allt annat och det här är det enda som har funkat.
Ska jag fortsätta med det eller inte?
Jag tar absolut ingen fight, skulle han börja gå emot linorna nästa gång eller nått sånt så lägger jag ner det. Men så länge han bara går rakt in med ett lätt tryck av linorna, ska jag fortsätta med det då?
Han visar ju tydligt att han inte gillar dom, men han gör inget motstånd.

Blir deppig av den här lastningen när vi har en så himla bra relation för övrigt:(

Jag har en gissning om att det är väldigt mycket som rör sig i hans huvud när vi är iväg, känns lite som att han "stänger av" och blir lite uppsnurrad av allt runt omkring(men han följer mig fortfarande som en hund), kan det kanske vara så att det blir bättre när han bli mer van vid att vara på andra ställen? Han har inte varit det alls många gånger i sitt liv och då har det varit med långa mellanrum.
Ska jag fortsätta använda linorna fram tills att han blir mer van att vara ute, och problemet kanske löser sig av sig självt?
 
Sv: Lasta med linor

Jag har inget svar att ge men vet flera hästar som trilskas vid lastning och att det sedan räcker med att bara ta fram linorna o visa dem så vips, går hästen in lugnt o fint som om inget har hänt.

Om man bara kunde begripa lite bättre hur de tänker....

Jag hade nog börjat utan linor och när/om tålamodet tryter, ta fram linorna. Kan ju vara en sista kontroll från hästens sida om vem det egentligen är i familjen som bestämmer.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta med linor

Fortsätt med linorna!

Ta fram dem och lägg dem på marken bredvid släpet, det är bättre än att hålla på och tramsa först och sen ta fram dem när man själv och/eller hästen är uppe i varv.

Linor är ett milt hjälpmedel och man ska inte vara rädd för att utnyttja. Hästar fungerar som de gör och man ska inte tro att det har att göra med att de inte tycker om en. Hästar som levt några år har hunnit få erfarenheter och kan associera situationen till något man själv inte kan fantisera om.
 
Sv: Lasta med linor

Jag håller med Görel, använd linorna när det nu fungerar. Så mycket enklare för både dig och häst än att stressa upp er över lastning som går dåligt.

Jag hade börjat direkt med linorna när ni är ute, så att han lär sig att man går på även om man är borta. Sen kan du kanske avveckla dem längre fram.
 
Sv: Lasta med linor

Tack för era svar! Då fortsätter jag med linorna med gott samvete. För när han väl kommer in i transporten är han lugn och fin. Man märker aldrig att man har honom i bak. Har jag tur så kanske det går att sluta med linorna längre fram när han har blivit mer van.:laugh:
 
Sv: Lasta med linor

"Aldrig utan mina linor" är min devis vid lastning, och jag gör som de andra skrev här; tar fram linorna direkt och lägger dem på marken. Oftast går de på direkt då, om det ska strulas lite så räcker det med att lyfta upp dem och rama in hästen.
Sedan jag började med linor har jag inte en enda svårlastad häst. Och det är som du säger; efter ett tag, om du lastar ofta, behöver du nog inte ens ta fram dem.

Vill också säga att jag aldrig är hårdhänt med linorna utan ramar in hästen med dem och manar på bakifrån. Det är aldrig fråga om någon slags dragkamp, som man ser ibland.
 
Sv: Lasta med linor

Håller med övriga.
Går allt lugnt och smidigt med linorna så är det kanon.
Hade själv en sån förut och till slut räckte det med att nån bara höll ut armarna som "lina" så gick han in. Helt ljudlöst och utan strul.

Bli inte ledsen för detta. Njut av er relation i övrigt istället.
 
Sv: Lasta med linor

Hej.

Fortsätt med linorna du så länge det funkar :)

Min dam som är fd tävlingstravare och har åkt mycket transport fram och tillbaka i landet, småkrånglar vid lastning.
Men så fort man tar fram linorna(räcker med en och den behöver bara synas) så går hon snällt på, och där står hon i lugn och ro tills man säger åt henne att backa ut.
För tillfället behöver man vara två för att lasta henne, men visst hade jag hellre sett att jag kunde lasta henne själv :)
 
Sv: Lasta med linor

Jag började lasta min häst med linor och nu kan jag lasta henne själv (skickar in henne) utan några hjälpmedel alls. Ett tips är att alltid ha en transportkrubba full med godis inne i transporten ;)
 
Sv: Lasta med linor

Skönt att se att det är så många som använder linor, då kan jag fortsätta med gott samvete.:laugh:

Och självklart är det alltid uppbunkrat med godis inne i transporten:p
 
Sv: Lasta med linor

Jag är värre än så, jag har en lastningssele på mitt sto.
Hon är inte ett dugg rädd, bara en envis kärring som testar om det går att komma undan. När hon väl är inne står hon still. Jag har stått i timtal förut och varit gråtfärdig över att hästen inte gått in, men de senaste fem åren har jag använt selen och med den på går hon in på tio minuter. Först försöker hon backa en gång, sen försöker hon resa sig. När hon inser att hon sitter fast den här gången också går hon in.

Och de två senaste gångerna, efter att hon fyllde 20 år, har hon gått in på en gång!
 
Sv: Lasta med linor

Eftersom du kan lasta hemma så bra så tror jag det löser sig med tiden. Det är väl inte fel att ta fram linorna när ni ska lasta någon annan stans ett tag tycker jag. Du tar ingen strid och hästen väljer ju uppenbart att gå in bara linorna är där. Jag skulle fortsatt så och försökt ha lite is i magen.
 
Sv: Lasta med linor

Nä som sagt, jag tar ingen strid. Jag vill inte göra något som kan bli obehagligt, vill få allt runt transporten så positivt som möjligt för honom.:)

Så det får bli att fortsätta med mina linor, kände det först som att jag "fuskade", vilket jag inte vill göra. Men nu när jag ser hur många som tar hjälp av linor känns det bättre.:laugh:
 
Sv: Lasta med linor

Tänk på att köra försiktigt också! En del kör som biltjuvar och sedan förstår de inte varför hästen är svårlastad :crazy:
 
Sv: Lasta med linor

Tänk på att köra försiktigt också! En del kör som biltjuvar och sedan förstår de inte varför hästen är svårlastad :crazy:
:bow::bow:
Kan inte nog poängteras!

Det räcker med de som släpper gasen, sitter o vickar på ratten för att det ska kännas av rejält därbak.
Ovana hästar måste få en chans att lära sig att balansera upp sig o man får inte glömma att de INTE ser att nu blir det en S-kurva.
Jag som åker mkt vet precis i vilken hastighet som de klarar av vissa kurvor. rondeller... ja där är det MAX 30- ja max o ibland är det för mkt.
Prova att ställa er på alla fyra o åk- på en enskild väg:angel:
 
Sv: Lasta med linor

Tänk på att köra försiktigt också! En del kör som biltjuvar och sedan förstår de inte varför hästen är svårlastad :crazy:

Ja det är jag väldigt noga med!:laugh: kör aldrig själv utan lämnar i stället över den biten till min far som är en mycket bra bilförare och som dessutom är väldigt mån om hästen.:laugh: han kör alltid väldigt mjukt och försiktigt och planerar körningen.:laugh:
 
Sv: Lasta med linor

Fortsätt som du har gjort. Oftast så "växer" det bort ju mer van hästen blir att vara ute på andra ställen. Har han gått in utan bråk med lina så anväd det och mycket beröm när han väl är i transporten!
 
Sv: Lasta med linor

*KL*

En kompis hade en ponny som plötsligt fick för sig att hon inte skulle in i transporten. Vanligtvis var hon lättlastad - men lite tjurig. Vi tog linorna och satte bakom rumpan och höll ett fast men inte hårt tryck.
Det passade inte ponnydamen så hon stod på stället och slog - och slog sig trött. Vi höll bara fast det lätta trycket. Till sist gick hon in.
Därefter var hon enkel att lasta. Stannade hon och tjurade så tog man bara fram den långa linan och visade den för henne så gick hon in. Den behövde aldrig användas mer....bara den fanns där - tex liggande ihoprullad på marken.
Har även senare använt två linor på andra hästar. Vi sätter dem i kors så är det lätt att rikta upp hästen om den skull vrida på sig.
 
Sv: Lasta med linor

Ett lite trick så du kan lästa "SJÄLV":
Stå vid hans bog, hål grimskaft kort,
Ta ett grimskaft till bakom rumpan,
Och säj, "nu gå vi in"

Du kan oxå ta din lång linja på grimen, slå ett Dally runt bommen och lirka in han med rump linja som drivkraft om det är för tytt att gå in med han.
Rump Grimmskaft är ditt huvud verktygg.
 
Sv: Lasta med linor

Nu ska vi inte alls deppa:D

Ditt problem är i mina ögon ett "icke problem"
Hästen stövlar ju på snällt med linorna, så bara kör den linjen.

Som andra skrivit är det mycket möjligt att det kommer fungera lasta utan också så småningom (men ha för all del alltid med ett par linor för de kan snabbt lära sig när de är med eller ej;))
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: SiZo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp