Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Poisonous

Trådstartare
En liten fröken som är 8år.
Hon går fram till transporten och står lugnt, kan stå på lämmen osv. Men så fort man gör ansats att lasta så reser hon sig. Rakt upp, vrider sig och tittar på en ungefär som "Vad ska du göra åt det här?"
En dam med mycket humör men hon är lite osäker också det syns.
Träna ja naturligtvis, men hur ska jag hantera stegrandet?
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Vad innebär "en ansats att lasta"? Motsätter hon sig att du ber henne gå fram?

Stegrande är aldrig tillåtet, själv använder jag gärna stigbett på stegrande, de får inte vända och inte komma iväg (vända, sticka etc).
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Ja alltså, Lillasyster tog henne och gick fram till transporten för att vänta på oss. Inga problem, ponnyn stod på lämmen och var lugn.
Så fort mamma tar grimskaftänden och vänder sig mot transporten så reste hon sig.

Mackan: Har dig på ignore så ser inte vad du skriver
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Gör hon någonting mera än stegrar? Alltså kastar sig eller stegrar så högt att hon håller på att gå omkull eller liknande?

Jag hade nog försökt igorera det och inte svara på utbrottet. Bara lugnt fortsätta när hästen får för sig att ha alla fyra benen på marken igen.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Hon reser sig såpass att hon håller på att gå över ja. Går sedan något steg bakåt och står helt lugnt.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Mitt sto var likadan. Hon har också kastat sig, rest sig i osäkerhet och ren trots. Få henne att tänka FRAMÅT och ge beröm när hon går fram. Det ska vara en "öppen" väg framåt och drivningen ska komma bakifrån. Man får ha tålamod och vara konsekvent. När min häst backar ut och är envis så tar jag spöet på bakbenen en gång, vilket hon verkligen inte gillar, då brukar hon ge upp och bara gå in. I början fick jag ta spöet många gånger på bakbenen. Den som leder får absolut inte dra i grimskaftet. Drar du/håller hårt så rycker hon bara tillbaka huvudet och backar. Den som leder ska visa framåt med sin kropprörelse. Precis som när man leder till hagen eller ridbanan. Näsan åt den riktning man ska åt. Gasen kommer bakifrån OM hon backar. Övning ger verkligen färdighet. Nu för tiden går lastningen fort och hon brukar oftast gå att bara leda in. Godis ges endast när hon är inne som belöning. Jag ger aldrig det som lockelse. Det var lite hur vi gör! Lycka till!

.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Då jag har samma fråga som mackan och verkligen vill ha svar:
Hur gör du bedömningen 30/70 ?

Skulle vilja se hur själva lastningen går till innan jag ger tips. Min erfarenhet är att det ofta sitter hos den som håller i linan.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

För att hon är inte lastad så mycket hos oss = en viss osäkerhet som jag kan läsa av, men resten är exakt samma beteende som när man ber om något jobbigt i ridningen.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

hur är det om lillasyster går in med hästen också? antar att hon gick fram till släpet och väntade, inga tvekande tankar utan de skulle bara gå fram och stå där. och sen när mamma kom och tog hästen så var det en ny sinnesstämning, då var det lastning, krav på hästen och ev en viss stress från mamman om att hästen skulle in och hon inte litade på att hästen skulle gå in. då tog ponnyn sin chans och sa "nehe, nu blev det ngt jobbigt nu vill inte jag". istället för att den bestämda avslappnade "nu går vi helt enkelt fram och ställer oss här" feelingen fick vara kvar. dvs hålla det okomplicerat och gå rätt på, om hästen tvekar då en milli sekund så får ledaren vara före och peta fram hästen och fortsätta inåt.

antingen så lastar man genom att gå rätt på, människan bestämmer och är 100% säker på sin sak och genom sin energi plöjer en väg framåt och hästen automatiskt hakar på utan att tveka. (vissa människor har detta naturligt, och kan ta vilken svårlastad häst som helst och bara gå rätt på. även om ägarna har kämpat i 2 timmar utan att få hästen upp på rampen :p, då hästen blir så förvånad att den bara kan sugas med strömmen)

eller så stannar man upp och frågar hästen om den vill gå på, mutar med lite godis och söta ord. hästen bestämmer då om den vill eller inte. är hästen tillräckligt söker på ledaren eller tillräckligt godis sugen så går den in, annars så går det aldrig.

eller så tar man det steg för steg och blockerar alla vägar bakåt och åt sidorna. då gäller det för ledaren att vara neutral och bara hålla hästen rak, och låta framåt kommandon komma bakifrån.

jag lastar min svåring som steg 3, jag har inte pondusen att gå rätt på med en häst som jag inte vet lastar sig själv. hästen väljer att inte låta sig mutas på transporten, så jag håller mig neutral och blockerar vägen bakåt. typ som ponny akuten metoden :p med pekpinne men jag skickar in hästen.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Lillasyster tappar henne när hon reser sig. Jo hon reser sig med henne också om hon försöker.
:/
*skriver från mobilen så ursäkta kort svar*
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

aha så det är varje gång ni lastar som hon beter sig sådär, hur gör ni för att få in henne? antar att ni ngn gång lyckats.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Typ sådär gjorde min valack efter att han körts av en dålig förare ett antal gånger(hastiga ökningar/bromsningar). Han var fin at lasta och alls inte RÄDD för transporten i sig, men han tänkte INTE bli lastad mer.

Vi fick faktiskt ta till lite tjyvtricks för att tvinga in honom, sedan körde vi som om finkan varit full med fulla champagneglas, och alltid till ett roligt ställe, i vårt fall ridhuset.

Ganska snart ville han gärna lastas igen, men har han blivit illa körd en gång nuförtiden så är han KLART tveksam till att gå in.

Det kanske kan vara något sånt?
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Tre pers med longerlina bakom rumpan, jag är dock rädd att hon slår över bakåt om man råkar dra samtidigt som hon ställer sig :/
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

testa att stå framför hästen och peta med spö på rumpan, huvudet inåt och peta tills den tar ett steg framåt då du berömmer och pausar med petandet. grimskaftet/longerlinan ska absolut inte vara spänd, och du ska vara följsam och så fort hästen tänker framåt så ska du vara med och följa med in. ha kedja över nosryggen, brukar fungera på hästar som reser sig. kedja under hakan triggar mer att den reser sig ibland..

annars så kan du stå bredvidspiltan och ha hästen i lång lina, ha ett ton morots bitar och lägg på rampen och i spiltan, hästen ska inte få ngt av dig utan du ska bara stå där, låt hästen slappna av och undersöka transporten och mumsa på. tar godiset slut så kan du slänga in lite mer så den får gå in och ta.
nackdelen med denna tekniken är att den inte är en effektiv last metod, men det är bra tärning för tålamodet hos lastaren(stå bredvid hästen och kasta in godis så hästen måste gå längre och längre in i 2 timmar medans man säker saker som "apport ^_^, gå och ta godiset" osv med socker söt positiv röst och försöka få hästen att inte ge upp jakten på godiset). genom detta så blir transporten ngt positivare och hästen får nosa och ta det i sin takt. blir ju lite början till att skicka in hästen och det var såhär jag började med min som också vägrade gå in, stegrade och sparkades, och fick linas in. skickar henne in nu och efter godis träningarna så har vi en helt annat positiv inställning till släpet.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Hej!

När min var sån testade jag med huvudlag med skygglappar. Hon tyckte det var otäckare att resa sig när man inte såg och gick snällt på, utan linor runt rumpan.

Efter den gången har vi lastat i grimma och longerlina, med en pekpinne som Tobbe Larsson lastar. Funkar superbra! Vårt senaste påhitt är att se om vi kan klicka in henne i transporten:-)

/Lavinia, som tror på träna, träna, träna och små steg, alternativt Tobbe-varianten :-)
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Mitt sto var likadan. Hon har också kastat sig, rest sig i osäkerhet och ren trots. Få henne att tänka FRAMÅT och ge beröm när hon går fram. Det ska vara en "öppen" väg framåt och drivningen ska komma bakifrån. Man får ha tålamod och vara konsekvent. När min häst backar ut och är envis så tar jag spöet på bakbenen en gång, vilket hon verkligen inte gillar, då brukar hon ge upp och bara gå in. I början fick jag ta spöet många gånger på bakbenen. Den som leder får absolut inte dra i grimskaftet. Drar du/håller hårt så rycker hon bara tillbaka huvudet och backar. Den som leder ska visa framåt med sin kropprörelse. Precis som när man leder till hagen eller ridbanan. Näsan åt den riktning man ska åt. Gasen kommer bakifrån OM hon backar. Övning ger verkligen färdighet. Nu för tiden går lastningen fort och hon brukar oftast gå att bara leda in. Godis ges endast när hon är inne som belöning. Jag ger aldrig det som lockelse. Det var lite hur vi gör! Lycka till!

.

TACK!!!! För tipset!
Jag lånar tråden lite...
Jag har aldrig tidigare haft problem med lastning av min häst, tills NU när jag äntligen köpt en EGEN transport!!! Tidigare har jag lånat värmlandsvagn, cheval, något annat importerat och billigt på B, enaxlad gammal kylinge, skramlig Trane, inga problem. Han kollar lite, sen går han in. That´s it!
Men nu, när jag köpt min Boj med sadelkammare, den är alltså ganska stor och luftig ändå. Då har jag en häst i protest. Det handlar om de där dörrarna där bak, det tar lite längre tid att stänga dem än ett par bommar, och vips så är han ute. Det går inte att stoppa honom när han börjat backa. Och det går inte att stoppa honom innan han börjat heller för den delen....
Men jag ska jädrar i mig stå med spöt där bak, och be honom gå fram bakifrån så som du beskriver, för tar man i grimskaftet, ja då backar han ännu mer... Min valack är som ett brunstigt, tjurigt sto och honom kan man minsann inte tvinga. Gör man det blir han förbannad! Men samtidigt måste han nån gång få reda på vad som är ok och inte ok.
Idag lyckade jag inte ens köra honom till slakt, som jag just då kände för att göra :devil:

Så här står man med sin "nya" fina transport som hästen vägrar att åka i och än så länge har vi inte kommit iväg på premiärturen :mad:
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Jo vi tränar men träningen måste ju ge ett resultat också, jag kan ta ut henne varje dag och ta henne fram till lämmen, men sen kommer vi inte längre.
:p
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Spö är INTE lösningen.

Det går att slå in hästen EN gång o sen har den tappat allt förtroende!

Spö kan man ha för att den inte följer med en o då inte specifikt in i släpet, utan just för att den inte går med.

Hellre linor, men den som håller i hästen får ALDRIG DRA!!!! utan bara se till att den står i rätt riktning.

Den allra bästa metoden är att göra släpet till en trevlig lunchrestaurang.

Sen är körstilen A o 0. Kör man så att ett glas vatten skvimpar i släpet har det påverkat hästens psyke. De måste få lära sig hur man hanterar kurvor, svaga inbromsningar mm. Provåk på en kurvig grusväg o inse hur mkt man måste hålla i sig. ställ dig sedan på alla fyra o kom till insikt att det är ett under att de går in alls.
De blir som man gör dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 557
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp