Lasta häst -projekt arbete

xet

Trådstartare
Nu är det så att jag tagit på mig en uppgift som är mig övermäktig. JAg ska nämligen visa hur man lastar en häst på ett bra och säkert sätt och sedan ställa det mot den klassiska hästhanteringen. :confused:
Vad ska jag peka på i NH hanteringen som skulle vara säkrare än den klassiska metoden. Jag tänkte gå in på att vad gör du den dagen du inte har linorna osv. Och peka på att tränar du din häst att bli lastad enligt "NH"-filosofin så kommer det att löna sig i längden.

Jag vill nu ha lite olika tips på ideer och synpunkter från både NH människor och de som hanterar sina hästar efter den klassiska "svenska" sättet... :angel:
 
Jag tycker du ska prata med Rosa Woxlin, hon är superbra på sånt!! Sök på google efter henne så hittar du namn och adress!
 
Ja hur skall du visa detta om uppgiften är dig övermäktig?
Är linor en nackdel? Håller inte med.(bara bökigare)
Vad är klassisk hästhantering? Menar du dålig lastning eller?
Den enda skillnaden mellan bra o dålig lastning är större säkerhet men framförallt en lyckligare häst :)
 
Om jag ska spåna så är det klassiska och vanligaste sättet att lasta en häst att en person leder in hästen i transporten och en står bakom och motar på, alternativt använder linor och sen stänger luckan.

NH-sättet skulle vara att en person ensam skickar in hästen som går på själv!

Det skulle kunna gå att illustrera praktiskt.
 
Lasta 20 olika hästar så får man se......
Jag kan skicka in mina hästar in i finkan om jag vill, och då är det väl klassiskt om det är JAG som gör det...får jag hästar som bara är vana att åka buss, kan en del krångla när dom skall på...beroende på vad det är för individ, så lastar jag den efter detta....det jag inte gör är att om jag skall ara på kliniken kl 1 ...så tar det inte ett halvår att få hästen att gå på.... en del hästar har inte lust,är rädda, är vrånga, är osäkra, skall inte detta räknas in i att lasta hästen??????
Är det NH om "ni" skickar in en häst...är det klassiskt om JAG skickar in en häst...vad är skillnaden???????
 
Berätta hur du lastar på "NH" viset! (det finns olika metoder) Kan ge dig lite tips om varför man ska nhlasta om du Pmar mig för just nu har jag inte tid, ska iväg strax...
 
När man lastar en häst på "nh-viset" så tränar man tills hästen är trygg med det...så att den själv har viljan att gå in i transporten..
En del...nu säger jag inte alla...men en del som gör på det "vanliga" sättet tvingar in hästen i transporten för att dom tycker att hästen bråkar när den inte går in direkt...
då blir hästen rädd..
nh är bättre på det sättet...man ger hästen ordentligt med tid..så att man sen vet att hästen gör det av förtroende till människan..att den litar på en.
 
Ja på NH-vis tränas hästen in med longering över baklämmen.
Kan varken vara bra för vare sig hästben och transport.
 
på nh-viset behandlas hästen med mer respekt ändå...
det är ju ändå ett djur och man får väl tänka på att det inte är naturligt för hästen att stå i en transport,så den förtjänar allt det jobb som man lägger ner när man lasttränar på det sättet!
 
Lasta 20 olika hästar så får man se......
Jag kan skicka in mina hästar in i finkan om jag vill, och då är det väl klassiskt om det är JAG som gör det...får jag hästar som bara är vana att åka buss, kan en del krångla när dom skall på...beroende på vad det är för individ, så lastar jag den efter detta....det jag inte gör är att om jag skall ara på kliniken kl 1 ...så tar det inte ett halvår att få hästen att gå på.... en del hästar har inte lust,är rädda, är vrånga, är osäkra, skall inte detta räknas in i att lasta hästen??????
Är det NH om "ni" skickar in en häst...är det klassiskt om JAG skickar in en häst...vad är skillnaden???????

Läs vad Caprice skriver!
 
Eller så blir det värre av att hålla på och träna och sen inte göra något vettigt när man väl lastat hästen...
 
vad är skillnaden? NH-lastning är det när hästen går på finkan själv, och människan står bradvid och tittar på? visst är det skönt att kunna lasta själv, men jag vill nog ha en till med mig "utifall att". tycker det går bra på det gamla hederliga sättet - en leder och en stänger bommen. har varit med om allt för många lösa hästar på stallbacken i sammband med lastning, en häst kan ju få försig att backa ut... ( som min )
 
det är ju det som är grejen!!
har du tränat nh-lastning försöker hästen inte backa ut eller slänga sig ut just för att du har bett den stå där!
det är alltså ett säkrare sätt att hantera hästar på...
 
Tack för alla tips och inlägg!!
Jag har ju haft problem med att lasta min häst sedan februari då hästen var med om en olycka i transporten. (bulten som håller fast hjulet gick av och då lossnade ju så klart däcket). :crazy:
Det känns som att jag vill då inte dra på honom utan lära honom att det är OK att åka å kliva in i transporten. Han är NHlastad förut så det är därför jag är inne på den linjen.
Och dessutom har jag ju en duktig NH människa i mitt stall.

Praktiskt så ska jag vissa detta på det sätt att eftersom att jag läser hästskötarexamen genom skolan så ska jag ta och redovisa det därigenom. Alltså tar vi in en transport i ridhuset och så berättar jag och NHtjejen från mitt stall hur man går till väga när man lastar på NH sättet och varför jag valt bort linor och dyligt.

Dessutom kommer han att lastas under jullovet då det kommer att knäppas foton som ska föras in i projekt rapporten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
S
Hästhantering Jag satt och funderade lite om ett par grejer och nu undrar jag hur ni tycker och tänker angående hästhanteringen här nere.Jag skriver...
Svar
13
· Visningar
1 910
Senast: Safira63
·
Träning Såg nyss något som inspirerade mig att skapa denna tråden, en hyllning till alla som kan tänka utanför ramarna. Det är nämligen så...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp