Lasta 1 åringen

Sv: Lasta 1 åringen

westernway skrev:
Ja men det förutsätter att du har ett bra ledarskap i grunden. Med att last träna menar ja just att kolla in transporten lasta. lasta ur. åka en sväng. prova lasta när man är på "borta plan" osv. Utan DRAMATIK. Det är jätte lätt att få hästar "svårlastade" inga problem. Men om man lastar lite nu och då så kommer hästen aldrig se att den har något annat alternativ än att gå in i transporten sen häller. då kommer det bara vara så självklart att man knatar rätt på.

Om man lastränar under lugn och utan tidspress så minskar man skaderisken drastiskt och på så vis kan gör det hela till en trevlig upplevelse.

Glömde, håller helt med dig ang ledarskapet. Men då tycker jag man kan träna DET istället, och inte blanda in en transport ;)

ja tänk om alla skulle se så på det..........

då skulle inte jag ha något jobb kvar! ;)
nedå ja jobbar ju främst med just ledarskap så jobb finns de alltid. därimot är det väldigt få som har ett bra ledarskap över sina hästar i dag. Dom flästa behandlar sina hästar som bebisar under många år och sen så en dag när "bebisen" är tre år och 550kg stor och har en stark egen vilja är livet inte så roligt längre. Det finns det varianten som inte vågar säga ifrån eller sätta gränser till hästen, samt berom ursäkt om häster kommer och springer om kull människan. Dom är rätt vanliga också.

Dvs vi måste lära oss att behandla våra hästar som hästar på ett sätt som dom förstår. Vi måste även lära oss vara "förebilder" för våra hästar och vi ska vara någon dom vill se upp till och sammarbeta med.

Om alla skulle jobba för "Respektera, Sammarbeta, Acceptera" så hade det nog inte funnits speciellt måga "problem hästar". =)

westernway skrev:
ja tänk om alla skulle se så på det..........

då skulle inte jag ha något jobb kvar! ;)
nedå ja jobbar ju främst med just ledarskap så jobb finns de alltid. därimot är det väldigt få som har ett bra ledarskap över sina hästar i dag. Dom flästa behandlar sina hästar som bebisar under många år och sen så en dag när "bebisen" är tre år och 550kg stor och har en stark egen vilja är livet inte så roligt längre. Det finns det varianten som inte vågar säga ifrån eller sätta gränser till hästen, samt berom ursäkt om häster kommer och springer om kull människan. Dom är rätt vanliga också.

Dvs vi måste lära oss att behandla våra hästar som hästar på ett sätt som dom förstår. Vi måste även lära oss vara "förebilder" för våra hästar och vi ska vara någon dom vill se upp till och sammarbeta med.

Det där håller jag med om, men jag tycker det också är intressant ur ett annat perspektiv.

Nu och då dyker det upp trådar här med 'hur långt har ni kommit med era X-åringar?'. Där folk jämför hur mycket de gjort och hur långt de kommit med sina unghästar. Fram till 6 månaders ålder ligger jag oftast 'först' med mina, men sen 'halkar jag efter'. det händer nämligen inte mycket mellan 6 månader och 2 år. På pappret. I verkligheten läggs grunden som föl och sen finslipas den, men jag har inte så bråttom med att få på dem sadel och träns och tömkörningsgjordar osv. Helt enkelt för det spelar ingen roll om jag gör det när de är 1 år eller 3 år - resultatet blir detsamma. Alltså när jag nu fick för mig att 'tja, idag kan vi ju lägga pås adel på unghästen första gången' så var det bara att lägga på sadeln, med schabrak och gjord med fårskinnstunnel, stigbyglar osv, spänna den som på en vanlig häst och knata iväg med unghästen i andra änden av grimskaftet. Helt odramatiskt. Lika odramatiskt som då hon 6 månader gammal skadade benen och jag (utan att tänka ska erkännas) satte mig på knä och lindade alla fyra benen med etts tycke fölis lös på stallgången. När jag var klar och sa 'kom då' gick hon lugnt och fint efter, inte ens ett vift med benen.

SÅ, sitter bara grunden ORDENTLIGT så kan man i princip lyfta dem i öronen och vända uppochner på dem sen :devil: (och min dam är inte av typen 'snäll som en ko' så det är därför det går bra, det är en devil in disguise det där och ett dam med MYCKET bestämda åsikter och faktiskt en aning för skarpt temperament.

Och var fuskas det mest? jo grunden. Det finns för mig INGEN aniledning som är godtagbar varför ett 6 månaders föl som är hanterat sen födseln INTE ska ha EXAKT samma krav på sig vid ledning (dvs håll positionen, håll grimskaftet slakt och följ i alla lägen, inkl stopp, back och vändningar) som en vuxen häst. Ellerha samma krav på sig att stå still, lös eller bunden, på stallgången.
Men hur ofta hör man inte 'ja men h*n är så ung?' som ett försvar för en ostyrig häst som släpar runt på matte, endera på hemmaplan elelr på klinik ('ja men h*n blev så uppspelt av ny miljö'). Och fungerar inte ens ledningen, så tja, varför skulle något annat fungera?

(och nej, det går inte alltid som tåget med mind am, vi har haft våra strider och våra diskussioner)

Och så ska vi inte glömma min valack (som jag haft sen han var fyra och är uppfostrad a la NH - på gott och ont om man frågar mig), som är ett mönsterexemplar i all hantering inkl ridning (numera) och inte skulle drömma om att ifrågasätta mitt ledarskap eller utmana det eller ignorera det i NÅGON situation men som vid lastning får horn i pannan, tveuddssvans och bockhov och glömmer ALLT han lärt sig och inte drar sig för att gå emot tryck, ramma matte och rent allmänt bete sig som en stor skit. Av ren vrånghet.

DÄr går jag (och alla som försökt förstå) totalt bet på vad som händer i hjärnkontoret..

Håller helt med dig. Jag har också läst trådar med "hur långt har ni kommit" med förundran. Mitt eget svar brukar vara "lika långt som med mina vuxna" (ja, förutom ridningen då). Jag har samma inställning som du till det här med träning för träningens egen skull (i alla fall som jag uppfattar dig). Jag tränar diverse hantering första veckan och sedan får det bara ramla på. Det som behöver göras det ska göras.

Jag har också lindat ben på skadade småttingar och när jag har känt behov av att binda upp så har jag gjort det. Och har fölis lerkokor eller ispansar i pälsen så måste den borstas bort. Fast visst har man fått idka avancerad övertalning ibland. Typ hängt runt halsen i vild galopp varv efter varv i boxen för att fölis inte vill sätta på grimman. Envishet är en dygd. :devil:

Ledträning har jag fått göra med vuxna också (dvs gå bakom, slack i grimskaft, backa, stanna mm) när de första gången kommit hem till mig, men jag har inte märkt någon skillnad mellan en liten fölis och en gammal russvalack som behöver upplysas om var skåpet ska stå. Snarare så går det mycket smidigare med fölisarna. En blick och de fattar galoppen direkt.

Och för mig känns det självklart att när min 10-åring (tvåbent) är ute och leder en 4-månaders (4-bent), så ska den fyrbenta titta först var den två-benta står innan hon skuttar framåt för att hon blev rädd för katten som kastade sig fram ur busken. Fast jag kanske är bortskämd? Jag har ju araber... :love: :angel: ;)

Carina på Silver Arabians

Tack för alla svar och för god information.

Jag tror det kommer att gå hur bra som helst när dagen då han ska på bete kommer. Han får ta sin tid och vi ser det som första träningen :). Lite hö uppbunden och med väggen åt sidan får han åka dom 6 milen till hingsbetet. Det kommer förhoppningsvis bli en positiv träning för honom också vilket är bra.

Etan är är väldigt klok och senast idag chockade han mig genom att stå aldeles stilla på gången trots att han och jag var helt ensammma i stallet. Han gnäggade inte en endå gång. Han fick en tuss hö och sen gjorde jag i ordning honom och sen fick han komma ut i hagen igen. Det känns som att han litar på mig och det är positivt.

carinaso skrev:
Fast jag kanske är bortskämd? Jag har ju araber... :love: :angel: ;)

Hehe, liiite försprång har vi nog iom araberna ;) Fast det funkar på halvblod, nordsvenskar och diverse envisa ponnyraser med. Men det tar lite längre tid *vissel*

Jag vet! Det är därför jag har en 22-årig russvalack. För att jag ska behålla min ödmjuka inställning. :) Fast efter vår första dust när jag skulle lasta honom för hemfärd, så har han ALDRIG krånglat vid lastning, det måste jag ge honom kredit för. Men han har en helt annan självtillräcklighet än araberna som gör att vi har inrättat vapenvila. Han gör det jag kräver utan bråk mot att jag inte kräver mer än normalt "hästhyfs" av honom. I vissa strider ger han sig inte, han dör hellre. Egentligen är det emot mina principer, men jag vill inte provocera fram en strid jag kanske förlorar. Araberna däremot säger alltid "vad vill du att jag ska göra" så fort jag ställer krav på något. Ponnyn blundar och håller för öronen... ;) Men han är världens bästa barnvakt!

Senast ändrad:

Ja den viktigaste tiden i hästens "utbildnings-liv" är från föl till 2år. Fixar man det bra och grundligt så får man en trygg, trogen och sammarbetsvillig häst.
Tyvärr håller inte alla med oss utan många glömmer det.
Det är likadant innom ridningen sen... sätter man bara en riktigt bra grund hos hästen så kan den gå vad du vill och håller i många år! Samt att den kan gå högt upp i klasserna mycke mycke lättare!

Javisst, och jag fördrar att de fostras i första hand av andra hästar under den åldern. Visst skall de kunna lastas, ledas, vara uppbundna etc, men jag har sällan sätt att problemet kommit med hästen utan med människan som försöker lägga sig i för mycket. Gör man fel med en unghäst så får man etter värre problem när den skall börja jobbas "på riktigt"

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.