Last Liberty

Veronika

Trådstartare
Skulle vilja veta ALLT om denna hingst; hur han förärver sig- exteriört, lynne, storlek, gångarter/hoppförmåga/ridbarhet osv. Hittar inget info förutom på Heliotrops hemsida. Är det nån som har avkommor efter honom o vill lägga in bilder samt stam-info så hade det varit roligt! Tycker att han är en riktig snygging :love: men tveksam om jag vågar använda honom då jag inte vill ha nån gigant till avkomma, smärtgränsen går vid 165 annars får jag använda lyftkran :D då jag är rätt kort o planerar att behålla avkomman..
Stoet i fråga är e. Stanford-Brabant-Verdi, lågställd o väldigt grov, 159 i mkh.

Sv: Last Liberty

En i mitt förra stall har ett föl efter honom... Stoet som hon oxå har är ca 1,65 och jag tror att fölisen skulle bli ungefär samma... Jag kan ju kolla om jag hittar en bild på fölisen... :)
Hon ska betäcka med samma hingst igen för hon är jättenöjd med fölet hon fick sist :)

Oh ja, hittar du en bild så hade det varit jättekul o få se den lilla krabaten!! :bump: Vet du även nåt om stammen på mamman??

Inte på rak arm men jag kan kolla med henne om du vill :)
Hon har säkert en bra bild på honom och även henne...

Vi har en tvååring e. LL. Hon är ganska fin tycker vi själva, kanske lite kortlinjerad, med väldigt fint huvud/hals. Hon blir inte så stor, är väl lite drygt 1.60 nu. Hon har hyfsade gångarter, men inget utöver det vanliga (mer än skritten, den är jättebra). Har inte löshoppat så mycket än, så det kan jag itne riktigt uttala mig om ännu. Hon är väldigt orädd och tvekar aldrig för nya saker.

Bilder finns på www.frisegarden.cjb.net

En granne har också en tvååring efter samma hingst. Han är större och grövre än vår, men ser ganska trevlig ut, om än något grov (för att vara två år), men det kan nog komma från mamman.

Hon såg ju verkligen jättetrevlig ut! Men frågan är om man vågar använda LL till mitt grova sto med tanke på din grannes häst.. :confused: Har fått för mig att LL är lite av en förädlare men jag kan ha fel..

Fler som har avkommor??

En kompis till mig har ett hingstföl(f04) efter honom, stoet är efter Robbin Z och är väll lite grövre modell men fölet blev jätte ädelt ser nästan ut som ett fullblod.
Jätte fin, fick 49 poäng på fölvisningen :)
Långbent med ädelkropp och jätte fint huvud. bra gångarter.

Tja Leyla!
Ja, du vet ju hur mitt sto ser ut, är Robin Z stoet i samma "grovlek" eller?

Hur går det förresten med allt? Det är bra med dig eller?

Jag föll för LL när jag såg honom på bruksprovet för några år sedan. Men sen såg jag inte några direkta tävlingsresultat från honom och började fundera. Träffade vid ett tillfälle den ryttare som var meningen skulle ha tävlat honom när han nyss kommit till Sverige och passade på att fråga varför resultaten uteblivit. Enligt ryttaren ifråga så fungerar LL inte att tävla samtidigt som han betäcker, varför ryttaren ifråga dragit sig ur samarbetet så han inte vill ha en tävlingshäst bara halva tävlingssäongerna. Ryttaren såg detta som en brist i hans temperament.

I övrigt så har LL samma pappa som Le Patron som i flera år tävlat i världscupen.

Fast enligt hans ägare så är det pga en skada som unghäst som gör att han inte längre håller för tävlingsridning och därför inte tävlas - alltså inget med temperamentet? Och enda anledningen till att han finns i Sverige idag och inte är kvar i Tyskland som tävlingshäst som jag förstått det hela?

Till trådskaparen: Det var två *mycket* fina LL-avkommor med på avelschampionatet på Flyinge nu i år - två 3-åringar, en i vardera gren. Blev särskilt förtjust i den som gick gångartschampionatet - helt sagolik. Den var ädel och högställd och hade Cortez som morfar, hopphästens mamma var e. Maximus om jag inte minns fel och mycket trevlig den med - dock gillade jag personligen den andra bättre.

Senast ändrad:

Kul att du gillade henne. :) Tror inte att du behöver oroa dig för att han skulle ge grova avkommor. "Grannhästen" jag skrev om är åtminstone klart ädlare än sin bror som har en annan pappa och de flesta här verkar ju bara sett ädla avkommor e. LL.

Lycka till!

belize skrev:
Fast enligt hans ägare så är det pga en skada som unghäst som gör att han inte längre håller för tävlingsridning och därför inte tävlas - alltså inget med temperamentet? Och enda anledningen till att han finns i Sverige idag och inte är kvar i Tyskland som tävlingshäst som jag förstått det hela?
Tja, jag satt bredvid importören när han som nyimporterad gjorde sitt bruksprov och enligt honom var det meningen att han skulle tävlas. (minns inte om jag bara tjuvlyssnade eller om jag verkligen konverserade med honom :p) Och ryttaren ifråga hade ju hästen hos sig för träning inför tävling tills ryttaren upptäckte att det inte funkade att kombinera det med betäckningarna. Men detta är ju garanterat inget som det pratas högt om, man kan alltid hitta undanflykter som hingstägare om man inte vill säja hela sanningen...

Ärligt talat, jag gillade hingsten, men med detta i bakhuvudet så är han inte aktuell för mina ston...

Ja visst är det ofta (för ofta?) som inte hela sanningen kommer fram tyvärr, i alla olika avelssammanhang, även om jag efter att läst ditt sista inlägg tror att vi båda kan hört riktiga uppgifter även om de inte riktigt är synkroniserade. Som jag förstått det skulle LL vara i Sverige ett år till att börja med (och då tävlas av den ryttare du pratat med?) och sedan återvända till Tyskland. Hur vida han under detta år hade svårt att kombinera avel och tävling har jag ingen aning om för det har jag inte frågat ägaren om - mycket möjligt att det stämmer så som du säger! (dock finns det ju ett flertal hingstar som inte klarar av det men det är ju en annan femma)

Hur som, om jag förstått det rätt, så konstaterades sedan att hans skada gör honom obrukbar som hållbar tävlingshäst och därför blev det också möjligt ekonomiskt att behålla hingsten i Sverige? För utom allt tvivel, oavsett vad man väljer att tro på, så är det ju tyvärr enbart under dessa premisser som det är möjligt att köpa sådana kvalitetshingstar som LL till Sverige.

Håller f.ö med om att det är en mycket fin hingst (och otroligt trevlig i den vanliga hanteringen det jag sett) även om han just nu inte är aktuell för mig heller och kanske aldrig kommer att bli.

Jag såg honom dock i Örebrotrakterna vid några tillfällen då han inte kom till första hindret p.g.a. att han stod på bakbenen vid in/utgången.....
Jag var intresserad av honom till mina ston innan jag såg detta men eftersom detta upprepades vid flera tillfällen så tilltalade inte den ridbarheten mig. Han imponerade inte heller de gånger han kom runt banorna.
Några skador pratade aldrig den ryttaren om att det skulle finnas.

/Rafaella

Hmm, kanske berodde på skador då oxå att han inte gick runt...alla är inte så noga med att kolla upp sina hästar tyvärr. :devil:

Han togs hårt i Tyskland i sin ungdom (som de flesta tyska) och har fått skadan redan då, kanske var det inte en så seriös ryttare som tog över honom i sverige först? Hade han klarat svår hoppning hade väl knappast lilla sverige haft råd att köpa honom? :confused:

bästa är väl att ringa och prata med fam hugosson som äger honom nu, de svarar säkert på alla era frågor om LL, istället för att spekulera en massa här... :mad:

Ja nu är han svenskägd men var inte det under sitt första år i Sverige - enbart stationerad här.

Liknande trådar

Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 683
Senast: Equestra
·
Avel Det är inte alls aktuellt nu, men leker lite med tanken vilken hingst jag skulle använda om jag skulle betäcka detta sto. I framtiden...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: maria_b
·
Avel Skulle vilja ha förslag på hingstar som skulle passa detta sto: E: Marramas-Bacardi, ca 166 i mkh, bra skritt och galopp, hyfsad...
Svar
3
· Visningar
915
Senast: kattis16
·
Avel Hade ju tänkt mig Dammen till mitt sto men denna säsongen ska han tydligen stå i Stockholmstrakten så det blir lite för långt iväg :(...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 119
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare