Last Liberty

Sv: Last Liberty

Nej - hade han hållt för svår hoppning hade Sverige INTE haft råd att köpa loss honom.

F.ö :bow:

Tror inte att det är föreligger någon risk att han inte hade kollats upp om minsta misstanke om skada funnits vid dessa tillfällen. Kan även tillägga att de gånger jag såg honom var under betäckningssäsong.

jag har en 1-åring e. Last Liberty
Han har haft en väldigt jobbig föltid med fölsjuka som höll på att ta livet av honom mm men är nu friskförklarad av en mycket lycklig veterinär. Otroligt överlevnadspsyke då alla trodde han skulle stryka med.
Han är väldigt lättlärd vilket innebär att han har ganska mycket hjärna. Kan vara ganska stökig (läs rastlös) men gudagod att hålla på med. Visad som 1-åring med ringens bästa skritt. Tyvärr var han i en tillväxtfas då vilket hämmade traven något då han var framtung.
Han har en otroligt bra halsansättning och kors, långlinjerad och mycket ädel. Kommentaren av dommaren var mycket bra ridhästmodell med mycket framför sig.
Löshoppar med mycket bra bakbensteknik. Nu har vi bara testad på små höjder än så länge.
Enligt tattarmått blir han runt 1.65.
Hans mamma är av gamla modellen men inte tung, 1.63. Dvs hon är lågställd med ganska lång rygg men annars helt korrekt i sin exteriör.
Hon är ganska skarp i huvudet så jag tycker att nog att min 1-åring är väldigt bra i sitt huvud. var väldigt noga med att hitta hingst med bra temperament.
Jag rekommenderar skarpt Last liberty.
Här finns lite foton. Skall sätta in nya så fort jag hinner
http://pg.photos.yahoo.com/ph/lottarosell/my_photos

Han har gått hårt som unghäst så.... så underligt är det väl inte alls...
En häst är en häst och inte som en del tycks tro... att de ska funka som robotar.

Jag förstår inte riktigt vad du menar :confused: Är det något jag har skrivit som uppfattas som att jag tycker något är underligt?
Jag har bara berättat vad jag sett som negativt angående denna fina hingst och även klargjort att jag inte tror att den var skadad eller att ryttaren underlåtit sig att kolla den vid de tillfällen jag såg den.
Jag vet också att den var hårt tagen som unghäst innan den kom till Sverige och att hästar inte fungerar som robotar.

Om det visar sig att Last Liberty nedärver god ridbarhet till sina avkommorna så är det egentligen ointressant hur hingsten själv beter/betedde sig.

Såg nämd hingst på hingstvisning i våras och tyckte att han verkade väldigt cool och sympatisk. Hade kunnat tänka mig honom på mitt lite hetlevrade Dragon-** sto någon gång när jag behöver en hopphäst :D .

Jag var med en gång när dom tappade honom på sperma och eftersom det är en rätt... hmm... pressad situation för hingsten och han skötte sig mycket bra så tycker rjag han verkar väldigt lätthanterad. Tjejen som kom med honom till tappstället hade tydligen ingen större erfarenhet av hingstar (en mer erfaren var med förstås, men behövde aldrig göra nått) men klarade lätt av honom ändå.

Jag såg honom dock i Örebrotrakterna vid några tillfällen då han inte kom till första hindret p.g.a. att han stod på bakbenen vid in/utgången....

Om du nu vet att han gått hårt som unghäst och sedan tagits väck från tävlandet pga av skada....inte en tanke på att hans beteende när du såg honom kunde vara relaterat till smärta?

Du var väldigt snabb på att ge negativ klang till trovärdigheten runt hingstens ev skador - ALLA skador är inte alltid synliga direkt för blotta ögat!Tex nerver i kläm...som kan göra väldigt ont...syns inte!

När det gäller Last Liberty talar blodet för sej självt...

Tack för alla svar o bilder!! :bow: :bow:
Det verkar som dom flesta tycker att han är en trevlig hingst med bra temperament (bortsett vid tävling under bet.perioden) o att detta nedärvs på avkommorna..

Är det någon som har fler/andra åsikter mottages dessa tacksamt eller kanske något annat tips på hingst till mitt sto..

Jag har några andra intressanta kandidater på min lista; Dammen o Acacio så jag hinner säkert ändra mig 100 ggr innan :D
Så alla åsikter är välkomna :)

Dammen avkomma kan du se på min hemsida!...tyvärr funkar bilderna inte att länka in här.Men ta dej gärna en titt!En mkt prisvärd hingst!

Jag har överhuvudtaget inte kommenterat trovärdigheten i frågan om den här hingstens skada, det enda jag lite försvarat är ryttarens/hingsthållarens förhållande till att rida/tävla en häst utan att kolla om denna är helt fräsch.
Nej, tanken slog mig inte att hingstens beteende härrörde till skada och gör det fortfarande inte. Jag vet att många skador ej ses med blotta ögat....
Jag tror inte att en skadad häst går bra på träning veckorna innan och efter tävling men beter sig på detta vis på en tävlingsplats p.g.a. skada.

Att tas hårt som unghäst och att vara skadad är två olika saker i mina ögon och med min erfarenhet.

Jag avslutar detta med att återigen påpeka att Last Liberty är en fin hingst.

Jag har en hingst fodd 04. som jag visade pa folvisning med 48p. Domaren tyckte att han var adel och fullblodslik. JAg valde Last Liberty for att fa bade gangarter och hopp till avkomman, och jag ar nojd :d
Jag var och tittade pa LL innan jag valde honom, och jag tyckte att han uppforde sig bra och var mycket stilig! Tyvarr hade han problem med hovarna da, sa de kunde inte rida honom, men jag har sett honom under ryttare efter det och jag blir bara kar da jag tittar pa honom :love:
Laste att nagon annan har hade haft folsjuka pa sin last liberty folis, och det hade aven min. Han overlevde och ar nu busigare an nagonsin :smirk:
Mitt sto ar efter Robin Z och bara 160cm hog, at det lite grovare hallet.
Har ar lite bilder
4jun04.jpg

16augusti2004.jpg

16september04.jpg

Liknande trådar

Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 683
Senast: Equestra
·
Avel Det är inte alls aktuellt nu, men leker lite med tanken vilken hingst jag skulle använda om jag skulle betäcka detta sto. I framtiden...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: maria_b
·
Avel Skulle vilja ha förslag på hingstar som skulle passa detta sto: E: Marramas-Bacardi, ca 166 i mkh, bra skritt och galopp, hyfsad...
Svar
3
· Visningar
915
Senast: kattis16
·
Avel Hade ju tänkt mig Dammen till mitt sto men denna säsongen ska han tydligen stå i Stockholmstrakten så det blir lite för långt iväg :(...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 119
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18