Vår ponny har haft svårt att hålla galoppen i höger varv på volt, byter och det blir korsgalopp.Han liksom tappar höger bak sätter det inte under sig som han ska.På sista tiden på hoppträningarna har han bockat mycket efter hindren och vägrat gallopera i snäva högersvängar.Han landar oftast rätt efter hindren när man hoppar på böjt spår men byter så det blir korsgalopp efter ett-två steg ungefär.Efter sista träningen som var intensiv men vi hoppade inga höga hinder, var han svullen i v.f på insidan av nedre delen på skenbenet.Det hade också blivit ett eller två små överben som inte fanns där förut. Efter ett dygn var svullnaden borta, men överbenen var kvar. Ponnyn fick vila några dagar. För att vara på den säkra sidan åkte vi in till kliniken efter ett par dagar för att kolla innan vi eventuellt kunde börja sätta igång med ridningen igen.Vetrinären kollade med ultraljud för att se om gaffelbandet var skadat men det var helt ok.Ponnyn skulle fortsätta att vila några dagar och kunde sen börjas ridas. Samtidigt kollade en kiropraktor ponnyn och konstaterade att han hade låsningar i ryggen på båda sidor.Han trodde att det skulle behövas mer än en behandling och i värsta fall kunde det sitta i knät.
Idag var vi i ridhuset och red en stund.Det var endast lite skritt på lång tygel, trav och lite galopp för att se hur han var. Han hade fortfarande kvar sina svårigheter i höger galopp. Men när vi kom hem var han varm i kotan v.f och det oroade mig så klart. Till saken hör att ponnyn hade en kotledsinflammation där för ett år sen men blev snabbt bra från den och har varit helt fri från den sen dess.
Kiropraktorn kommer tillbaka och ska ge fler behandlingar men jag undrar om det inte vore bra med ett nytt klinikbesök, eller vad tror ni?
Idag var vi i ridhuset och red en stund.Det var endast lite skritt på lång tygel, trav och lite galopp för att se hur han var. Han hade fortfarande kvar sina svårigheter i höger galopp. Men när vi kom hem var han varm i kotan v.f och det oroade mig så klart. Till saken hör att ponnyn hade en kotledsinflammation där för ett år sen men blev snabbt bra från den och har varit helt fri från den sen dess.
Kiropraktorn kommer tillbaka och ska ge fler behandlingar men jag undrar om det inte vore bra med ett nytt klinikbesök, eller vad tror ni?