Låsningar i ryggen eller kan det vara knäleden också?

ullass

Trådstartare
Vår ponny har haft svårt att hålla galoppen i höger varv på volt, byter och det blir korsgalopp.Han liksom tappar höger bak sätter det inte under sig som han ska.På sista tiden på hoppträningarna har han bockat mycket efter hindren och vägrat gallopera i snäva högersvängar.Han landar oftast rätt efter hindren när man hoppar på böjt spår men byter så det blir korsgalopp efter ett-två steg ungefär.Efter sista träningen som var intensiv men vi hoppade inga höga hinder, var han svullen i v.f på insidan av nedre delen på skenbenet.Det hade också blivit ett eller två små överben som inte fanns där förut. Efter ett dygn var svullnaden borta, men överbenen var kvar. Ponnyn fick vila några dagar. För att vara på den säkra sidan åkte vi in till kliniken efter ett par dagar för att kolla innan vi eventuellt kunde börja sätta igång med ridningen igen.Vetrinären kollade med ultraljud för att se om gaffelbandet var skadat men det var helt ok.Ponnyn skulle fortsätta att vila några dagar och kunde sen börjas ridas. Samtidigt kollade en kiropraktor ponnyn och konstaterade att han hade låsningar i ryggen på båda sidor.Han trodde att det skulle behövas mer än en behandling och i värsta fall kunde det sitta i knät.
Idag var vi i ridhuset och red en stund.Det var endast lite skritt på lång tygel, trav och lite galopp för att se hur han var. Han hade fortfarande kvar sina svårigheter i höger galopp. Men när vi kom hem var han varm i kotan v.f och det oroade mig så klart. Till saken hör att ponnyn hade en kotledsinflammation där för ett år sen men blev snabbt bra från den och har varit helt fri från den sen dess.:o
Kiropraktorn kommer tillbaka och ska ge fler behandlingar men jag undrar om det inte vore bra med ett nytt klinikbesök, eller vad tror ni?

Sv: Låsningar i ryggen eller kan det vara knäleden också?

Det är definitivt läge för att klinikbesök med hältutredning. Och om ni inte hittar något på böjprov etc, så JAG skulle nog prova bedöva bakknäna då ändå, för att se..

Men det du beskriver är ganska 'typiskt' för bakknähälta (även omd et naturligtvis kan vara något annat!). Och av någon anledning, kanske att det är trixigt böja bakknän lika bra som lägre leder? Eller ngt annat? så är det inte sällan som böjprov inte visar något, men hästen har ändock en rörelsestörning, och när knäleden bdövas så släcks hältan.

Min valack var in igår, och hans knän behandlades om. Och likt tidigare gång så ingen böjprovsreaktion alls, ren rakt fram i skritt och trav, inte ren på volt i trav, och svårt hålla ihop galoppen på volt (bryter av, slår om, korsar). När knäet bedövades 'satt' galoppen igen, han var ren på volt i trav etc.

Han skadade sitt VB efter att ha rullat fast i boxen, och vi behandlade först vä bakknä. På ÅB var det bra men då hade han överbelastat så hö bakknä reagerade och behandlades. Och på 3:e ÅB så reagerade han i vä knä igen, dvs det 'byter bara sida'. Så nu har vi behandlat båda bakknäna så får vi se..

Jag har ingen vetskap om vår ponny har skadat sig i bakknät i alla fall inget som vi kommer ihåg men det kan ju ha hänt något i hagen tex.Brukar man röntga knän vid hältutredningar? Eftersom skador uppkommer på v.f så borde det väl kunna sitta något i h.b. Vi ska till kliniken på måndag och jag tar gärna emot fler tips om hältutredningar och vad vi bör tänka på. Hur lång konvalicens brukar det vara på just baknän?

Alltså, knäledsinflammationer kommer oftast av överansträngning etc. De behöver alltså INTE skadat sig eller smällt på leden eller så. Utan det var just min herre.

Ang konvalescenten så beror det ju väldigt mycket på varför, A och O vid all ledhälta är ju att få bort grundorsaken, så att leden inte retas till en inflammation igen. Och det är inte alltid så lätt att veta vad grundorsaken är. Ungstoet vid knäledsinflammation BB när hon växte hastigt tex. Men fel skoning, fel träning, yttre olyckshändelse, problem på annat ställe (rygg/bäcken/kors/osv osv) - vad som kan utlösa det hela är många. Och så såklart ev defekter/skador i själva leden.

ANg röntgen så gör olika kliniker olika, min klinik röntgar alltid den led dit problemet lokaliseras. Andra kliniker röntgar inte förrän behandling sas inte fungerat. Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten, men jag personligen föredrar röntgen direkt. För att utesluta att inflammationen är pga skada/defekt på leden t ex.

Diagonalhälta är inte ovanligt nej, dock är det fortfarande alltid en fråga vad som är grundorsaken, ibland får man helt enkelt behandla bort symptomen efterhand de uppstår för att (förhoppningsvis) få rätt på grundorsaken. Men man bör alltid försöka fundera ut 'varifrån' hältorna kommer, och sen vad som är grundorsaken och vad som triggar det.

Så, svårt säga något om konvalescens när man inte vet varför, jag har varit förskonad från bakknäproblem men ungstoet har haft ens väng och nu valacken. Ungstoet fick vi behandla två ggr med en månads mellanrum. Och det verkar inte vara ovanligt att man får behandla om en en andra gång på just bakknän.

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 756
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 927
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII