Låsning bak på snart 3-åring?

Fibusen

Trådstartare
Knäpper bak i benet på min lilla unghäst,låter som det sitter ovanför knäet,upp emot länden,någonstanns där mittemellan..Höften?

Han ser inte halt ut,rör sig bra,men det klickar liksom till i bland,speciellt på böjt spår,låter som när man knäcker ett finger så att det knakar.

Han har sluttande kors,tänkte om det kan ha något med det att göra,eller att sluttande korset har nått med knäppningarna att göra?
Kan det vara någon slags låsning,eller vad? Bör han röntgas,eller iallafall bli genomkänd av veterinär,eller bör jag ha is i magen ett tag till?

Han växer väldigt mycket jusst nu.

Sv: Låsning bak på snart 3-åring?

Jag har ingen exakt förklaring på detta, men har hört att det beror på stora ledgångar o är ofarligt.

Knäpper bak i benet på min lilla unghäst,låter som det sitter ovanför knäet,upp emot länden,någonstanns där mittemellan..Höften?

Han ser inte halt ut,rör sig bra,men det klickar liksom till i bland,speciellt på böjt spår,låter som när man knäcker ett finger så att det knakar.

Han har sluttande kors,tänkte om det kan ha något med det att göra,eller att sluttande korset har nått med knäppningarna att göra?
Kan det vara någon slags låsning,eller vad? Bör han röntgas,eller iallafall bli genomkänd av veterinär,eller bör jag ha is i magen ett tag till?

Han växer väldigt mycket jusst nu.

Kan vara patellaupphakning. Sätter han mer muskler över rygg o bak brukar det försvinna.
Kan ju bero på att han växer mycket o ej är så musklad ännu.

En tre-åring ska ej ridas så mycket, bättre att rida rakt fram och ej så mycket på volter.
Det hinner du längre fram.

Men patellan hakar ju. det är inte samma sak.

Det finns olika stadier, allt från lättare knäppljud till att det släpper i fästet. Händer oftast om en vältränad häst plötsligt blir stående en längre period.

Jag tycker åxå att det låter precis som patellaupphakning. Men eftersom han växer så kan det nog försvinna. Jag har en häst med patellaupphakning som hade väldiga problem en period när han var medelålders, nu skor vi han med höga trakter bak, klättar mycket och håller igång och det enda symtom han har nu är att det just sådär knäpper, eller klonkar emellanåt. Men det är sällan. Han är 18 år nu.

Det finns olika stadier, allt från lättare knäppljud till att det släpper i fästet. Händer oftast om en vältränad häst plötsligt blir stående en längre period.

Han är inte vältränad. Han är född -05,inte ens sutten på,bara promenerad korta stunder då och då,har precis börjat vänja han med sadel på rygge,så han har aldrig burit något på ryggen..
Har vuxigt jämt under hela tiden,inte förens nu han har börjat växa ojämnt..

Patellaupphakning,kan unghästar ha det? Vad gör man åt det?nån som kan förklara lite mer vad det innebär?

Det är när benet hakar upp sig- den står o rycker med benet uppe i luften.
tror inte alls att din häst har det.
den växer- bara.

Nej,så gör han absolut inte,utan han rör sig och står normalt.

Knäpper innan han sätter ner benet tror jag,alltså då det är i luften..

Då kan jag ha is i magen ett tag till då?

Han är inte vältränad. Han är född -05,inte ens sutten på,bara promenerad korta stunder då och då,har precis börjat vänja han med sadel på rygge,så han har aldrig burit något på ryggen..
Har vuxigt jämt under hela tiden,inte förens nu han har börjat växa ojämnt..

Patellaupphakning,kan unghästar ha det? Vad gör man åt det?nån som kan förklara lite mer vad det innebär?

Är tydligen vanligt bland just unghästar. Brukar växa bort i takt med att musklerna kommer

Om det är patellan, så ska det inte vara farligt, men kan ju vara bra att få reda på av en vet, så det inte är något annat.

Det är en sena som ligger över knäskålen som liksom hakar fast. Den behöver alls inte stå med benet upp i luften och haka fast utan det kan vara lindriga symtom som att det knäpper precis som din. Sen så behöver det ju inte vara patellaupphakning din häst har MEN det är verkligen likt min hästs symtom. Han har haft rejäla upphakningar som gjort att han blivit väldigt rädd och lagt sig ner några gånger men som oftas precis så där lindrigt.

Enligt min vet är pattellaupphakning mkt vanligt bland unghästar. Min 2,5 åring "klickade" och matte ringde i panik till veterinären. Han förklarade med skrattet gurglande att det inte är något livshotande tillstånd:o:D! På många unghästar växer det tydligen bort, min har inte visat nått sen i somras!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka