Läskigt!!!!

M

Mahogney

En tjej i stallet hade en kompis som precis hade köpt en ponny till sitt barn , och de tog ut hästtandläkaren för att titta till munnen (vanlig rutin koll) då de upptäkte att nån hade försökt lära hästen att inte lägga tungan över bettet med hjälp av ett rep som hon/han band runt hästens tunga och band fast tungan då hade de dragigt åt så hårt att de haft av tungan!!!!!! :eek: Så biten längst ut på tungan var alldeles konstig... USSCH ekligt!!! :eek:

Sv: Läskigt!!!!

Kan ju ha varit så att hästen varit med om ett olyckstillbud och skadat tungan. Har själv varit i kontakt med en ponny som har "ormtunga" efter ett bett vid en omkullridning.
Ser ganska festlig ut men fungerar aldeles ypperligt :D .

JO det e klart!!
men jag tror att de va ganska säkra på att det va rep som orsakat skadan eller jag vet inte.....

Vet ni att det var så??

Undrar hur det skulle fungera, var knöt de fast den och hur lyckades de få tungan att stanna kvar?? :smirk:

om biten längst ut var konstig så var det nog inte av den anledningen du säger.
Man knyter inte fast tungspetsen på hästen utan långt in

Tror att det kan vara svårt att avgöra en sådan sak... men om det är sant så kan man börja fundera på hur en del tänker... om de tänker alls???

Nyrelski skrev:
Vet ni att det var så??

Undrar hur det skulle fungera, var knöt de fast den och hur lyckades de få tungan att stanna kvar?? :smirk:

Du knyter ett rep/band/liknande runt underkäken på hästen. Dvs det går inne i munnen över tungan, sen ner under underkäken. Drar du åt det tillräckligt hårt så trycks tungan ner i underkäken, hästen kan inte lyfta den/dra upp den och lägga den över bettet.

Dock får hästen stora svårigheter att svälja med.

OM du lyckas dra åt tillräckligt hårt (vilket borde kräva en häst med ganska tjock tunga/grund underkäke) så kan du strypa blodtillförseln i tungan och då kommer biten 'framför' repet att drabbas av mer eller mindre utbredda skador och i värsta fall dör den. Det blir dock inte bara tungspetsen, utan en ganska stor del av tungan efterso m du måste knyta bandet över lanerna (dvs tandfri del av underkäken) för att få tillräckligt med nedåtpress för att hålla den fast.

Jag säger dock varken bu eller bä om det var detta som drabbat den aktuella ponnyn. Jag har sett metoden användas och sett hur tungan ser ut minutrarna efteråt (och NEJ jag förstår inte hur man resonerar när man hänfaller åt sådana metoder), men för att orsaka skada av strypt blodtillförsel måste du ha det på längre än ett normalt träningspass. Eller dra åt för kung och fosterland då, men det kräver ändå en tjock tunga och en grund underkäke för att helt strypa blodtillförseln

Senast ändrad:

Det är inga bekymmer att knyta tungan, sk tungband. Vanligt i travet bla, men det ska inte sitta hårt, och definitivt inte vid tungspetsen

har jobbat inom travet och använt tungband mkt och som övriga redan påpekat så lääger man bandet ganska långt in. Men jag jobbade med unghästarna och de villé inte ha några tungband och vi använde gasbinda och som de bråkade så fanns det alltid en risk att man drog åt lite för hårt, men jag var aldrig med om några skador.

Därför att inom travet så vill man ha resultaten snabbt och utan för mycket "krångel"... *sarkastisk*

Har inte använt det själv, men har en häst som det använts "för mycket och på fel sätt" på och hon är inte rolig i munnen när hon har bett.

Kan ju vara nödvändigt på hästar som lägger tungan över bettet för att sticka eller som tenderar att svälja tungan. Sen om det är bra eller inte tänker jag inte gå in på.

Jenny

Nja....en fastbunden tunga kan vara lösningen på liv eller död faktiskt och är många ggr en sökerhetsaspekt...det finns mer än en häst som kvävt sig i lopp och dött pga att dom "svalt" tungan...dessutom kan dom bli ostyrbara om dom lägger tungan över bettet och man börjar ta i dom..... dom får helt enkelt panik....man måste kunna se skillnad på att rida en häst och köra ett travlopp....skillnaden är milsvid och riskerna är hundra ggr större mitt i ett lopp...dessutom finns det klara regler för hur ett tungband skall se ut, anläggningsytan måste vara 2 cm om jag inte minns helt fel...

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: tinjan
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar