Laserbehandling!

V

veronican

Någon som haft laser till sin häst?
Vilket resultat fick ni?
Hur gick behandlingen till, dvs hur ofta och hur länge?
Vad för typ av skada behandlades?
Och fick ni ersättningen från försäkringen?

Hoppas många svarar, för jag vet så lite om laser, vill gärna höra om andras erfarenheter!

Min häst kommer nämnligen behöva laserbehandling.

Sv: Laserbehandling!

Min häst fick vara med i en undersökning som Mälarkliniken hade. Han fick laser behandling i sina framkotor (urkalkning båda fram). Stod på kliniken en vecka och behandlades med laser varannan dag men bara ett ben i taget, detta för att se skillnaden. Detta var ju då gratis eftersom det var i forskningssyfte. Hästen blev i alla fall helt återställd och det gick mkt fortare att komma tillbaka. Han fick aldrig mer några besvär i kotorna.

Hur gammal var din häst vid detta tillfälle? Var det "rejäla" urkalkningar? tack för ditt svar :bow:

Jag tror att han var 7år tror att det var -99. Han var 178cm och veterinären sa att det berodde på att han inte fick tillräckligt med kalk, att jag skulle ge honom extra kalk pga hans storlek. Tyvärr vet jag inte om det var mkt urkalkat eller inte men de ville ju i alla fall ha med honom i undersökningen och halt var han ju vid börjprov.
Jag tycker att det verkar vara ett väldigt bra behandling istället för att spruta med kortison och tuppkamm

Jag behandlar alla mina med laser, suveränt hjälpmedel för inflamerade muskler bl.a.
Jag tror inte att det funkar så bra att bara behandla en speciel led, så djupt går inte lasern.

Det beror ju på vilken sorts laserbehandling man använder.
SLU skrev ju en artickel i ridsport om att man inte kunde påvisa att laser hjälpte vid tex kotledsinflammationer men i nr efter så svarade veterinärerna från just Mälarkliniken att man har gjort en studie där man kan bevisa att laser hjälper vid tex kotledsinflammationer. Det stod bla om styrka på lasern mm. Mkt sånt som spelar in

Min fick när hon började kännas lite stel,
hade känningar i bogen och ett gaffelband.
Behandlades två ggr på två veckor.
Han höll på i ca 20min.
Sen var hon fit for fight igen.

Det kostade 300kr/tillfälle.

Senast ändrad:

Vilket resultat fick ni? Hästen blir mycket mjukare i kroppen med mer "levande" muskler.
Hur gick behandlingen till, dvs hur ofta och hur länge? Med den ena som hade mycket spänningar efter att haft en benbit som upptäcktes sent så tog vi henne intensivt typ 3 ggr på en vecka för att sen fortsätta varannan vecka. Den andra jag har behandlas bara förebyggande och för att släppa spänningar typ 1 g/månad.
En behandling tar ungefär 1,5 timme, då går hon igenom hästen minst två gånger med olika frekvenser.

Vad för typ av skada behandlades? Muskelspänningar
Och fick ni ersättningen från försäkringen?Nepp, kostar 400:-/behandling

Du behandlar själv? Köpt egen maskin? Vad krävs för utbildning?

Min har muskelskada som kommer behöva MYCKET behandling, hade varit fint om man haft en egen maskin....

Om inte jag kommer ihåg helt fel så ersätter Folksams nya rehabförsäkring även laserbehandlingar

Min häst har fått laser i flera omgångar för olika saker. han är en häst som gärna springer och härjar i hagen och därav har alla hans skador uppkommit i hagen. Speciellt nu på senare år när han blivit äldre och kroppen inte är lika spänstig längre. Laser har fungerat väldigt bra på honom men det där deror nog mycket på individen. jag har oxå tagit till vana att använda BoT som komplement och man måste ju alltid rådgöra med vet först så man får en diagnos.

första gången hade han en diffus skada i ryggen som vi lasrade 1 gång och sedan använde jag BoT ryggskydd under en månad och då var de skadan ur världen. Antagligen någon sorts muskelsträckning.

Senaste gången, i maj, lasrade vi på en skada på höger framben ovanför knäet vid karpaltunneln. Vet kollade och gav antibiotika och smärtstillande men det hjälpte inte. Hästen fick ca 5 laserbehandlingar och sedan fick jag tid hos ATG. Det visade sig på ultraljudet att skadan var en senskada i böjsenan, ovanligt högt upp. han skulle vila minst 6 månader innan jag fick börja skritta honom. Vi fortsatte lasra, han fick 10 gånger till med 2 veckors mellanrum under sommaren. PÅ natten hade han BoT-bandage över skadan. I början på september var jag in till ATG igen. Skadan var helt ihopläkt och jag kunde börja skritta igen. Han har fortfarande BoT på natten i tvåveckorscykler. Hästen är 18 år. Jag är övertygad om att lasern och BoT hjälpte till att påskynda läkningen.

Senskadan hade läkt ut väldigt jämnt och fint och inget syntes på ultraljudet. Men det kan även vara för att han hela tiden gick i stor hage och inte i sjukhage. Jag tror inte att lasern i sig är en mirakelmetod men kan vara ett väldigt bra komplement till rehab. Dock måste man kolla så man använder rätt laser för rätt skada.

Enligt min equiterapeut "måste" man lasra ca 5 - 10 gånger för att få resultat. Hur ofta varierar men inte längre än 2 veckor emellan för då klingar effekten av.

Du behandlar själv? Köpt egen maskin? Vad krävs för utbildning?

Min har muskelskada som kommer behöva MYCKET behandling, hade varit fint om man haft en egen maskin....

maskiinen kostar 30 000 så jag tror inte att det är värt att köpa en egen :) Lägg pengarna på en equiterapeut som är utbildad så får du med mer än laser.

maskiinen kostar 30 000 så jag tror inte att det är värt att köpa en egen :) Lägg pengarna på en equiterapeut som är utbildad så får du med mer än laser.

Nej de summorna är ju inte riktigt aktuellt... synd. Hade varit fint i ha en eller kunna hyra, då min häst kommer behöva MYCKET behandling....

Problemet är att det är mer än jättesvårt att få tag på någon alls med laser här i krokarna. Jag får panik :crazy: Ringt, sökt och letat hela dagen, frågat alla jag känner typ... Hon skulle behövt laser idag, men åtminstone imån, men ghaaaaaaa.....
Gäller som du säger att det är rätt laser. Ringde upp till Mälarkliniken som nämnts ovan, där deras veterinär forskat massa på laser och jobbat mkt med, det krävs ju en viss effekt, viss watt (?) för att få resultat.

Roligt att det gick så bra för dig och din häst!
Vart bor du och hur fick du kontakt med någon med laser??

Någon som haft laser till sin häst? Ja, båda har fått det.

Vilket resultat fick ni? Dagen efter var dom superpigga och glada. Men valacken var öm i fram för han fick mkt laser på gaffelbandet på ena och mkt på en sårskada på andra.

Hur gick behandlingen till, dvs hur ofta och hur länge? Var bara en gång. Han höll på med valacken i en timme ungefär (inte enbart med laser då) och stoet 1,5 h.

Skulle gärna vilja behandla regelbundet men har flyttat nu och måste hitta en ny ET.

Vad för typ av skada behandlades? Stoet var stelt och valacken var öm efter en sårskada och jag misstänkte att han hade avlastat benen och blivit lite sned.

Och fick ni ersättningen från försäkringen? Tog ut en ET som använde sig av laser, kostade inte så mkt så varför tramsa med försäkringsbolagen.

Senast ändrad:

Roligt att det gick så bra för dig och din häst!
Vart bor du och hur fick du kontakt med någon med laser??

jag bor i Sunne. Vi har flera epuiterapeuter i området. Den jag anlitade känner jag via en kompis. Hon bor i Torsby, 6 mil norr ifrån mig.
Sen finns det även två stycken i karlstad 6 mil söder om mig, varav en har jag anlitat för några år sedan, då bara för att min häst skulle bli genomgången och få lite skön behandling.

gå in på http://www.svef.se/ och se om du ahr någon terapeut inom området, anars kan det finns dom som kan tänka sig och åka. Ofta gör de det redan så ni kan bli flera som sambetalar reseersättningen.

Lycka till!

Jag behandlar alla mina med laser, suveränt hjälpmedel för inflamerade muskler bl.a.
Jag tror inte att det funkar så bra att bara behandla en speciel led, så djupt går inte lasern.

Antar att du använder en lågeffektslaser. Den Mälarkliniken hade var en koldioxidlaser, det är viss skillnad....

jag bor i Sunne. Vi har flera epuiterapeuter i området. Den jag anlitade känner jag via en kompis. Hon bor i Torsby, 6 mil norr ifrån mig.
Sen finns det även två stycken i karlstad 6 mil söder om mig, varav en har jag anlitat för några år sedan, då bara för att min häst skulle bli genomgången och få lite skön behandling.

gå in på http://www.svef.se/ och se om du ahr någon terapeut inom området, anars kan det finns dom som kan tänka sig och åka. Ofta gör de det redan så ni kan bli flera som sambetalar reseersättningen.

Lycka till!

Tack, men jag har faktiskt fått tag på en tjej nu. Hon ska påbörja behandlingen på måndag. Blir myyycket behandlingar, måååånga pengar men vad gör man inte för hjärtat sitt.
Håll nu tummarna att det hjälper. Tack för att du skrev!

Antar att du använder en lågeffektslaser. Den Mälarkliniken hade var en koldioxidlaser, det är viss skillnad....

Apropå Mälarkliniken så ringde jag till dem igår, har även läst om både deras om SVA/SLUs (?) forskningsresultat kring detta, intressant. Tyvärr var inte den veterinären som forskat kring laser, som kan mest om det inne, så jag ska återkomma på tisdag och ställa lite frågor till honom. Väldigt tacksamt. Hon jag pratade med berättade inte så mkt, men att de har 25 watt på sin lasermaskin, men det är få som har så starka maskiner ute "på fältet" så att säga. Är maskinen för svag kan behandling ge noll resultat.
Så jag ska diskutera både med tjejen som ska behandla min häst, och fråga veterinären på Mälarkliniken lite vilka riktlinjer man bör se till när det gäller kapaciteten på maskinen när man ska behandla just sådan här stora och djupa muskelskador som min hästs skada.

Man önskar man kunde allt redan, men det är så enormt mycket man måste sätta sig in i som hästägare att det nästan blir övermäktigt ibland. Men intressant ändå. Egentligen kan man knappt lita på någon, man ska helst lära sig om allt själv, så inget blir fel.
Huvva.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 024
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka