B
Bjurrackarn
Jag har fått höra att det skulle vara vetenskapligt bevisat att laser inte fungerar på ledinflammationer?
Är det sant?
Är det sant?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har fått höra att det skulle vara vetenskapligt bevisat att laser inte fungerar på ledinflammationer?
Är det sant?
Det stod om detta i tidningarna (bl a Ridsport, tror jag, annars UNT) i början av hösten och det redogjordes då för en studie som gjorts på Ultuna i Uppsala vilken visade att laser på ledinflammationer INTE gav någon påvisbar effekt. Jag minns detta mycket väl, för artikeln kom bara några dagar efter att min häst hade laserbehandlats för karpit på Mälarkliniken för dyra pengar...
Hej!
Laser ÄR värme, eller iallafall det som på något sätt kan påverka är värmen som ljuset ger. Laserstrålarna kan inte påverka alls, eftersom de bryts på ytan.
/ Lavinia
Det stod om detta i tidningarna (bl a Ridsport, tror jag, annars UNT) i början av hösten och det redogjordes då för en studie som gjorts på Ultuna i Uppsala vilken visade att laser på ledinflammationer INTE gav någon påvisbar effekt. Jag minns detta mycket väl, för artikeln kom bara några dagar efter att min häst hade laserbehandlats för karpit på Mälarkliniken för dyra pengar...
Men om det är en studie (forskning) borde den väl finnas på nätet eller åtminstone vara en publicerad artikel. Då behöver väl inte Ultuna besöka MK för att ta del av resultatet?Mälarkliniken har gjort studier med högeffektslaser och fått motsatta resultat jmf med vad SLU fick. Mälarkliniken använder dock 'starkare' laser, dvs studien de gjort och studien ultuna gjort är inte likadana, Ultuna har använt mindre effekt på lasern.
Vilket kan förklara skillnaden (jag har ingen egen erfarenhet, men vet flera som fått lasrat på MK med gott resultat).
MK 'bjöd in' Ultuna till att ta del av deras resultat frånd eras studie gjorda med högre effekt osv. Sist jag 'kollade' hade SLU inte ens svarat på 'inbjudan'.. Dvs de var inte intresserade av att gå vidare och se om 'mer effekt' kunde ge annat resultat, utan 'nöjde' sig med att deras studie med deras 'effekt' osv inte gav resultat och ansåg att det då var orimligt att det med högre effekt skulle gå att få någon effekt..
Men om det är en studie (forskning) borde den väl finnas på nätet eller åtminstone vara en publicerad artikel. Då behöver väl inte Ultuna besöka MK för att ta del av resultatet?