Laserbehandling på ledinflammationer?

B

Bjurrackarn

Jag har fått höra att det skulle vara vetenskapligt bevisat att laser inte fungerar på ledinflammationer?
Är det sant?

Sv: Laserbehandling på ledinflammationer?

Om det är vetenskapligt bevisat har jag ingen aning om men försök har gjorts på Mälarkliniken med koldioxidlaser på kotledsinflammationer. Detta med klart bra resultat.
Med en "vanlig" lågeffektslaser (sådana som bla Equiterapeuter använder) tvivlar jag på att man kan få en akut ledinflammation att läka. Däremot gör den säkert nytta för cirkulationen och i samband med rehabilitering efter skada.

Jag har fått höra att det skulle vara vetenskapligt bevisat att laser inte fungerar på ledinflammationer?
Är det sant?

Det stog om detta i travronden för ett par månader sedan.
Försöket hade tyvärr utförts med en laser som var mycket svagare än de flesta ET använder om jag förstod rätt.

Ett par nummer senare så svarade också mälarkliniken om sina goda resultat av lasern.

Hej!

Jag har inte läst forskningen på häst, men jag vet att på människa är det som "hjälper" i lasern värmen, för laserstrålarna bryts så fort de landar på huden, och då blir bara värmen kvar. Men värmen borde ju kunna nå ner till åtminstone kotleden- den sitter ju ganska ytligt och inte gömd bakom en massa muskler och annat "värmestjälande".

Så på människa är det lika effektivt med annan värmekälla, men bra mycket billigare!

/ Lavinia, blivande sjg

laser är inte värme, utan ljus

Har själv inte behandlat inflammerade leder utan det är veterinärens jobb, har däremot behandlat andra inflammatoriska tillstånd med goda resultat som tex muskelskador, senskador, ledkapsel osv

Hej!

Laser ÄR värme, eller iallafall det som på något sätt kan påverka är värmen som ljuset ger. Laserstrålarna kan inte påverka alls, eftersom de bryts på ytan.

/ Lavinia

Det stod om detta i tidningarna (bl a Ridsport, tror jag, annars UNT) i början av hösten och det redogjordes då för en studie som gjorts på Ultuna i Uppsala vilken visade att laser på ledinflammationer INTE gav någon påvisbar effekt. Jag minns detta mycket väl, för artikeln kom bara några dagar efter att min häst hade laserbehandlats för karpit på Mälarkliniken för dyra pengar...:mad:

Vad jag hört om detta var att den studien som gjordes var med svagare laser och kortare tid (tror jag, var länge sen jag läste det) än vad som behövs. Har hört från flera håll goda resultat med bruk av laser på ledinflammationer.

Det stod om detta i tidningarna (bl a Ridsport, tror jag, annars UNT) i början av hösten och det redogjordes då för en studie som gjorts på Ultuna i Uppsala vilken visade att laser på ledinflammationer INTE gav någon påvisbar effekt. Jag minns detta mycket väl, för artikeln kom bara några dagar efter att min häst hade laserbehandlats för karpit på Mälarkliniken för dyra pengar...:mad:

Jo, precis. Jag snackade med tjejen som gjorde studien och hon hade tyvärr inte fått några positiva resultat i jämförelse med kontrollgruppen. Har dock ingen aning om vilken sorts laser hon använde..

Hej!

Laser ÄR värme, eller iallafall det som på något sätt kan påverka är värmen som ljuset ger. Laserstrålarna kan inte påverka alls, eftersom de bryts på ytan.

/ Lavinia

När man kör med laser på sig själv så känns ingen värme.
Däremot så känns ett "pirrande" på djupet som kan smärta till lite ibland när man kör på högsta effekt. Efteråt kan man känna sig lite varmare i området som lasrats. Jag har aldrig lasrat någon led på mig själv bara låsta ryggmuskler och jag tycker det har effekt, fast jag tycker akupunkturen är effektivare. Hästarna har vi alltid fått effekt på men vi har aldrig behandlat med enbart laser utan alltid kombinationsterapi, Laser akupunktur kiropraktik. Så det är svårt att veta vilket som hjälpt. Kanske är det kombinationen som är bra?

Mälarkliniken har gjort studier med högeffektslaser och fått motsatta resultat jmf med vad SLU fick. Mälarkliniken använder dock 'starkare' laser, dvs studien de gjort och studien ultuna gjort är inte likadana, Ultuna har använt mindre effekt på lasern.

Vilket kan förklara skillnaden (jag har ingen egen erfarenhet, men vet flera som fått lasrat på MK med gott resultat).

MK 'bjöd in' Ultuna till att ta del av deras resultat frånd eras studie gjorda med högre effekt osv. Sist jag 'kollade' hade SLU inte ens svarat på 'inbjudan'.. Dvs de var inte intresserade av att gå vidare och se om 'mer effekt' kunde ge annat resultat, utan 'nöjde' sig med att deras studie med deras 'effekt' osv inte gav resultat och ansåg att det då var orimligt att det med högre effekt skulle gå att få någon effekt..

Jag har känt värme omedelbart de gånger jag behandlat en gammal skada jag har i ett knä. Först hög värme, sedan pirrar det och sticks och det sprids ända ner till fotknölarna och upp lite över låret. Värmen och pirret håller i sig några timmar efter behandligen. Kanske är överkänslig, vad vet jag. Jag var väldigt skeptisk i början iaf, det är dock svårt att ignorera när det sticker ända ner till fotknölarna av en ynklig laserstråle på knäskålen.

Sticket ner i fötterna känner jag igen.
Men jag har aldrig känt någon värme.
Men du kanske blev behandlad med en starkare laser.

Mälarkliniken har gjort studier med högeffektslaser och fått motsatta resultat jmf med vad SLU fick. Mälarkliniken använder dock 'starkare' laser, dvs studien de gjort och studien ultuna gjort är inte likadana, Ultuna har använt mindre effekt på lasern.

Vilket kan förklara skillnaden (jag har ingen egen erfarenhet, men vet flera som fått lasrat på MK med gott resultat).

MK 'bjöd in' Ultuna till att ta del av deras resultat frånd eras studie gjorda med högre effekt osv. Sist jag 'kollade' hade SLU inte ens svarat på 'inbjudan'.. Dvs de var inte intresserade av att gå vidare och se om 'mer effekt' kunde ge annat resultat, utan 'nöjde' sig med att deras studie med deras 'effekt' osv inte gav resultat och ansåg att det då var orimligt att det med högre effekt skulle gå att få någon effekt..
Men om det är en studie (forskning) borde den väl finnas på nätet eller åtminstone vara en publicerad artikel. Då behöver väl inte Ultuna besöka MK för att ta del av resultatet?

Men om det är en studie (forskning) borde den väl finnas på nätet eller åtminstone vara en publicerad artikel. Då behöver väl inte Ultuna besöka MK för att ta del av resultatet?

Det var alltså inte tal om 'hej kom och hälsa på och se hur vi gör', utan en öppning för en samverkan/ett samarbete eller hur man ska säga, att få ta mer del av MK:s erfarenheter, metoder osv (alltså det finns ju alltid mer än det som är publicerat, t ex vägen dit osv varför man i slutändan valde den styrkan framför den styrkan osv). Jag minns inte alla detaljer, men det diskuterades när jag var på MK ett kort tag efter Ultunas resultat av sin studie. De hade dock då visat noll intresse som sagt och ansett att fungerade inte 'deras' styrka så 'trodde' de inte på att MK:s styrka fungerade så att säga. Skälen för det vet jag inte, de kan ju vara fullt berättigade, men jag tycker att det är synd att de inte (då iaf) visade intresse, om det är som MK:s studier visar attd et hjälper med 'deras' styrka, så är det ju till gagn föt hästägarna om det blir mer spritt. Och om det INTE fungerar som MK kommit fram till, då är ju det med till gagn för hästägarna att få veta.

Men det är väl inte Ultunas sak att bestämma om en metod fungerar eller inte. Om MK tycker att den fungerar behöver de ju bara visa upp resultatet för hästägarna och sedan fortsätta med sina behandlingar. Vill bara tillägga att jag inte har någon som helst erfarenhet om laserbehandling av ledinflammationer på häst, så jag vet inte om detta är en bra metod eller inte.

Vad kostar det att behandla med laser? Om det är en dyr behandling så skulle jag gärna själv vilja ha någon slags garanti på att den fungerar innan jag bestämmer mig för att prova.

Nej MK klarar sig ju fint ändå, jag menade mer att om vi antar att MK har rätt i det här fallet, men Ultuna tänker inte bry sig om att undersöka saken mer, för de har bestämt sig för att det inte fungerar oavsett styrka. Då kommer t ex de hästägare som vänder sig till Ultuna inte få möjligheten att få behandling med lasern. Vilket kanske skulle varit det bästa för deras häst. De som har koll får säkert reda på att MK kör laser ändå - men de andra då?

T ex så iaf 2001 ansåg Ultuna att icke-akut erlichios inte existerade. Punkt. Och jag som var TOTAL kliniknovis, och utan speciell koll på erlichios, jag trodde ju rakt av på Ultuna. Fan de utbildar alla Sveriges veterinärer - de om någon borde jufasiken veta?

Jag frågade flera ggr om erlichios i samband med min valacks problem, Ultuna svarade att icke-akut erlichios aldrig konstaterats på häst, existerar inte, och att erlichios är en poppisdiagnos som överanvänds, och att ta prover är helt menlöst för så många hästar har titerstegring utan att ha minsta besvär. Förresten kunde de inte få sådana besvär som min av erlichios. Och de förklarade det på ett sådant sätt att jag köpte det rakt av, hade inte minsta anledning att ifrågasätta.

Bara det att hästskrället blev ju inte bra, och Ultuna hade inga bra svar på varför han var dålig, och alla deras teorier etc föll stenhårt och samtidigt blev hästen sämre och sämre.

Tack och lov för internet dock, där flera personer berättade om sina hästar med samma symptom, som tagits erlichiosprov, haft den och den titern och fått den och den behandlingen.

Jag lyckades tvinga Ultuna ta ett erlichiosprov. Först ljög de och sa att det inte fanns några spår av B eller E. Jag insisterade på att få veta exakt titer (för att ringa annan klinik som jag fått tips om om det fanns titer). Då tyckte veterinären att jo han har ju HAFT erlichios, men har inga problem av det nu. Tiiitern väste jag. Varvid vet tillslut klämmer ur sig att 'ja det är ju en förhöjd titer, 1:160, men han har ju inga symptom *arrrrgh*

Jag la på, ringde för första gången i livet Mälarkliniken, började berätta historien från börkjan, med vilka symptom hästen haft. Halvvägs genom berättelsen började vet 'fylla i' och tycka 'och så har han haft ont i ryggen med va? osv. Och enligt den vet hade min valack i princip alla skolbokssymptom på icke-akut erlichios, och provsvaret bara bekräftade det. Och hade hästen varit hos dem från början hade den behandlats, och de rek definitivt behandling och jag var välkommen att skriva in honom för behandling om jag ville.

Två dagar senare las han in på MK, fick erlichiosbehandling under en vecka och hem kom en ny häst. Första och hitills enda gången jag gråtit av lycka var när jag släppte ut honom i hagen hemma, och min levnadsglada, ohalta och trevliga häst var tillbaka.

Om jag inte hade fått 'kontrainformation' mot det Ultuna påstod hade han varit i himlen idag. För då hade jag fortfarande trott att ickeakut-erlichios inte fanns och vad som än var problemet med min häst så inte var det erlichios.

Därför jag tycker det är synd att Ultuna inte vill titta närmare på/ta till sig/undersöka/etc MK:s resultat. För som sagt är de sanna så borde ju alla hästägare kunna få ta del av det.

Ingen aning vad det kostar eller liknande, som sagt inte minsta erfarenhet av det. Närmsta jag kommit är att jag sett hästar lasras när jag varit där. Men det har aldrig varit aktuellt för någon av mina pållar att lasras.

Senast ändrad:

Det var ju jättebra att du fick hjälp :). Jag tror som sagt att det finns bra och dåliga veterinärer på alla kliniker. Bara för att Ultuna utbildar veterinärer är det ju inte säkert att de "bästa" blir kvar där :angel: . Man får helt enkelt bilda sig en uppfattning om vilken veterinär man litar på och försöka att använda sig av samma veterinär så ofta som möjligt. Jag frågar alltid efter samma veterinär när jag är på Ultuna - litar på henne. Om det skulle vara akut så blir det ju en annan sak, men Mälaren tar ju inte akuta fall på kvällstid så då är man nog glad att man får komma någonstans överhuvudtaget.

Ciazon - problemet var inte att EN veterinär hävdade att det inte existerade, det var hela klinikens hållning (jag provade byta veterinär).

När hästen behandlats på MK och blivit bra ringde jag de två beh vet på Ultuna och talade om resultatet. Svaret blev 'ja men det var ju en himla tur att vad det nu var han hade blev bra'. Jag var rätt less på dem så jag skrev ett långt brev till dåvarande klinikchefen. Svaret 'Men vad bra att du tog en second opinion då, och vilken tur att din häst mår bättre'.

Inte en ursäkt och vad värre är inte ett enda 'vi kanske hade fel, vi kanske borde försöka ta till oss av det och tänka på det i framtiden och se icke-akut erlichios som en möjlighet innan vi dömer ut hästar iaf'.

Vet inte hur det är idag dock, inte åkt till Ultuna sen då 2001, förutom nu när ena ungstoet opererades där. Och efter den resan så jag sätter ALDRIG någonsin min fot på Ultuna igen om det inte gäller livet och är enda tillgängliga alternativet som finns. Jag blir fortfarande både arg och ledsen bara jag tänker på turerna kring när hon stod där =/

(Det finns jättebra veterinärer på Ultuna dock, inget snack om saken. Men det är hela attityden där som får mig att både se rött och bli ledsen)

de kirurgiska lasrarna alstrar värme , men det är knappast det vi pratar om här i denna tråd, utan det handlar om "rent"ljus

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
667
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka