laser på senskada?

E

_Ego_

jag undrar om de är någon som testat att använda laser på senskada?
funkar de..om de funkar..hur många gånger ska man göra de innan de ger resultat?

Sv: laser på senskada?

Laser har jag aldrig hört att man använder på senskador, men däremot Shockwawe eller stötvågsbehandling.
Tror inte alla försäkringsbolag vill betala för det, men på vissa skador kan det ge väldigt bra resultat.

okej, om man skulle göra de..hur många behandlingar krävs för att de ska ge något? för antar att de inte räcker med en..?

hur funkar Shockwawe? har aldrig hört förut tror ja..

De laserbehandlade sjuåringen (som var fem då) när hon hade senskada. Tre gånger har jag för mig att vi var ner med henne. Sen skulle vi sätta igång henne på typ ett halvår enligt den veterinären, men när vi pratade med ett par andra (vi tyckte det verkade vara så grymt lång tid) så kunde det går mycket fortare.

Tre gånger med ungefär tre veckors mellanrum har jag för mig att det var. Det var dock en väldigt simpel senskada (hon var aldrig halt ens, hon hade en knöl på senan som vi ville kolla upp ordentligt).

min har inte heller nån stor skada, ingen hälta eller så men de tar tid endå för de att läka.
tänkte om man kanske kunde få de att läka så bra som möjligt..vill ju göra så mycket ja kan för hästen.

ska ringa och fråga om de iallafall...de kostar ju en del så man vill ju veta om de är någon ide.

Vet flera hästar som haft senskada som laserbehandlats intensivt med mycket bra resultat.(Dels min egna häst). Kan varmt rekommendera detta. Akupunktur skall oxå vara bra men inte i närheten så bra som laser.

Laser stärker läkningen så att skadan och omkringliggande strukturer blir mer hållbara när det är läkt - den motverkar även ärrblidning och ökar blodgenomströmningen. Att det ska gå fortare är inte alls säkert.

Om jag skulle behandla en senskada med laser så skulle jag be att få ha hästen hemma så jag kunde lasra den minst 1ggr per dag för att kunna säga att det skulle ge ett bra resultat.
Man kan köra bara några gånger och det är klart att det är bättre än inte alls.

Som exempel hade jag en häst med kraftig ärrvävnad på ett bakben -ärrvävnaden hade suttit där över ett år.
Jag var bara ute 2ggr pga olika omständigheter men ärrvävnaden blev betydligt mindre bara av de gångerna.
Jag tror dock att den kunde blivit minimal om jag hade kunnat fortsätta behandlingen mer regelbundet och ofta.

Kompisen behandlar med laser, har bla behandlat en islandshäst där senan i stort sett var av. Mycket bra resultat.

om du vill hjälpa på traven så är back on track väldigt bra oxå.. ökar blodgenomströmningen!

jag kan också rekomendera stötvågsbehandling. har fått min behandlad vid tre tillfällen med två veckor mellan behandlingarna.
är i stort sett ohalt nu. ska på koll med ultraljud på fredag. så jag håller tummarna att det äntligen blivit bra.

Det är relativt nytt i Sverige men det är redan många kliniker som använder det, iaf här i Skåne.
Det kommer från USA och Reiningen där det tydligen är vanligt att hästarna blir överansträngda i senorna.

Hur det funkar har jag ingen aning om faktiskt. :angel: Men det är en maskin som man håller mot benet också skickar den som stötar (inte el) mot senan som får den att läka bättre

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 866
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Har ni testat Voxra? Jag ska prova den medicinen mot depression och ADHD, men jag hittar inte mycket om folks erfarenheter på nätet...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Krystalline
·
Hemmet Nu har vår kaminfläkt trillat ner ett par gånger, och funkar inte längre som den ska. Anledningen till att den har trillat är att den...
Svar
7
· Visningar
307
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka