Laser/Massage/Bioligt behandlilng

nowa

Trådstartare
Är det möjligt att samla en tråd här med positiva och/eller negativa upplevelser om alternativa behandlingar?

Är intresserad av

*hästens ålder (liten allmän beskrivning av just din häst)

*skada, skador

*Varför valet blev att testa en alternativ behandling

*Hur långt mellan behandlingar, hur många behandlingstillfällen

*Hur långt från första behandling tills ett för hästen, fullgott resultat (så att man kan säga att just denna behandlingsform var bra för just din häst)

*Vad är avgörande för att du anser behandlingsformen vara positiv/negativ

* Vad skulle du vilja förändra/förbättra vid mötet (bättre kundkontakt, bättre information innan/efter, andra förslag)

Jag håller på att göra en sammanställning över hästägares/hästars upplevelse om alternativ behandling så det är verkligen av intresse för mig att få information

Finns här någon på detta forum som arbetar med alternativ behandling, skriv gärna vad ni anser och hur ni upplever det vid era möten med kund/kundhäst och hur ni upplever era behandlingshästars reaktioner

:bow: Tack på förhand/ Nowa

Senast ändrad:
Sv: Laser/Massage/Bioligt behandlilng

Jag har hjälp av en utbildad massör som även använder laser till hjälp i sina behandlingar, är kanonnöjd. Har haft henne till flera hästar senaste åren, så tar allihopa:

*hästens ålder (liten allmän beskrivning av din häst)
Häst 1: Tävlingsponny kat D, dressyr. Född 1994
Häst 2: Tävlingsponny kat D, dressyr. Född 1996
Häst 3: Tävlingshäst, dressyr. Född 1994

*skada, skador
Häst 1: Spänningar och öm över kors och ländrygg samt vid sadelläget
Häst 2: Spänningar i bog
Häst 3: Spänningar och öm i rygg, ovanför virvlarna

För att hålla koll på att hästen är hel och frisk i kroppen

Häst 1: Blev behandlad med massage och laser i en period av 3 gånger med tre veckors mellanrum och sedan 1 gång i månaden.
Häst 2: Blev behandlad i en period av 2 gånger med 3 veckors mellanrum, sedan en gång varannan månad.
Häst 3: Har blivit behandlad i en period av 2 gånger med 3 veckors mellanrum, ingen behandling efter det.

*Hur långt från första behandling tills ett för hästen, fullgott resultat (så att man kan säga att just denna behandlingsform var bra för just din häst)
Häst 1: Var ej helt färdigbehandlad efter första perioden, krävdes regelbunden behandling
Häst 2: Färdigbehandlad efter första perioden, men underhölls
Häst 3: Färdigbehandlad efter första perioden

*Vad är avgörande för att du anser behandlingsformen vara positiv/negativ Synbara resultat (tex hästen slutar att ömma vid tryck) eller resultat som känns genom en positivare ridkänsla

* Vad skulle du vilja förändra/förbättra vid mötet (bättre kundkontakt, bättre information innan/efter, andra förslag) Inget, hon är toppen och har stenkoll på hästarna:love:

*hästens ålder (liten allmän beskrivning av just din häst)
7 årigt halvblodssto, haft två föl. Het, blir lätt spänd, ngt skygg.

*skada, skador
Muskelskada i halsen efter att ha rullat fast i box samt förflyttning av två kotor i ryggen.

IR för att påskynda läkningsprocessen på muskelskada hals, ET för att lägga tillrätta kotorna..

IR: I början 1 v 3 ggr, därefter var tredje vecka ca 3-5 ggr. ET: en gång var sjätte vecka.

2-3 månader.

*Vad är avgörande för att du anser behandlingsformen vara positiv/negativ
IR: tydlig skillnad i humör, minskad svullnad snabbt. ET: mkt gladare och lugnare häst. Stor skillnad ridmässigt!

* Vad skulle du vilja förändra/förbättra vid mötet (bättre kundkontakt, bättre information innan/efter, andra förslag)
Bättre information om vad som görs vad gäller båda formerna.

Jag tror att "alternativbehandling" i de allra flesta fall är av godo NÄR det sker som ett komplement till veterinärvård. Jag tror inte att någon av de metoder som står till buds kan ersätta medicinsk vård när så krävs och jag tycker att det är självklart att en ET, massör eller annan "alternativare" inte har samma diagnostiska möjligheter som en veterinär med sin långa utbildning och tillgång till diagnostiska metoder (röntgen, ultraljud, ledbedövningar, nervblockader osv). Men - om hästen "bara" är stel eller har en behandlad diagnos (eller en kronisk för den delen) tycker jag att t ex massage är bra.

Man ska vara medveten om att det i vetenskapliga studier har kunnat påvisas en place-bo effekt av alternativbehandlingar. Man tror helt enkelt att den extra omsorg som visas hästen leder till en förbättring! Det gäller förstås inte vilken sjukdom som helst. Jag tycker att det är intressant på många sätt! Jag tänker t ex att det kanske inte är så jäkla petigt om en hästägare tycker på exakt rätt punkt utan att själva omsorgen i sig förbättrar hästens förutsättningar.

Själv ha jag testat nån sorts akupressur, massage och Biolight (körde hemma själv, ofta) och tycker mig ha sett goda resultat av samtliga. BoT-täcke tror jag också stenhårt på, även om det kanske inte passerar i kategorin?

För att jag ska tro offentligt krävs dock vetenskapliga studier som påvisat att behandlingen har någon effekt. Men för mig privat räcker det nog med att min häst verkar må bättre!

Liknande trådar

Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 464
Senast: Keb71
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 323
Senast: Ida94
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka