Låser inte benen när hon sover....

S

snofflan

Har en häst i stallet som inte låser sina ben när hon sover stående. Detta medför att hon till slut nästan helt ramlar omkull då hon aldrig ligger ner och vilar. Flera gånger har hon störtat rakt in i boxväggen och slagit upp sitt öga så att vi fått klä väggen med gummimatta.

Någon mer som har erfarenhet av detta? Vad beror det på?

Sv: Låser inte benen när hon sover....

Varför ligger hon inte ch vilar? Är hon trängd och känner sig hotad i hagen?

Har faktiskt ingen aning om varför hon aldrig ligger ner men enligt ägarna är det så. Hon går i hage tillsammans med min häst och hon är allt annat än hotad då dom går i en stoor hage där hon själv är högst i rang. Nu står hon inne på natten. Vi tror att det kan ha något med hennes icke-fungerande låsning av benen som gör att hon inte ligger ner. Men rulla sig kan hon.....hmm....

Senast ändrad av en moderator:

När jag gick på Strömsholm var det en lektionshäst där som inte heller alltid kunde stå och sova. Ibland gick det, ibland rasade han ihop. Vi fick veta att det berodde på, som du sade, en icke fungerande låsmekanism i knäna. Han brukade dock ligga ner och sova ibland också. Hur det kommer sig att det blir så vet jag inte. Han hängde dock lite i sina knän, det kan ju ha något med saken att göra.

en häst som jag red innan hade det också så.
hans mekanism i benen fungerade inte heller. han låg inte heller ner och sov. men antagligen så kunde han stå så och sova korta stunder.
kommer ihåg en gång när ägaren berättade att han hade hittat honom liggandes med huvudet mot en sten i hagen med tungan hängandes utanför:cry:
min pålle hade stått och drogit i hans grimma berättade han. när han vände hem mot huset för att ringa slakten så hörde han ett väldigt brak bakom sej.
och trott ett eller ej men det var hästen som reste sej upp. antagligen så hade han svimmat när han ramlade och slog i stenen.
han hade antagligen även ramlat i boxen också eftersom att han var väldigt stressad och boxvandrade, han gillade mest att vara ute, och det fick han visserligen vara större delen av året. även när han gick inne på natten fick han gå ut vid 6 och in vid 20-22
denne häst är nu såld:cry:
de sålde honom för 4 000 kr:eek:
förövrigt var han en helt bra och fungerande halvblodshäst:smirk: han var inte SÅ gammal heller 17 år, de nya ägarna sålde honom efter 2 v för 16 000 kr, lite mer normal pris.:smirk:
de sålde honom bara för att tjäna pengar. och det skulle inte förvåna mej om de inte heller berättade om hans "sjukdom".:mad:

Senast ändrad:

kl

gamla hästar som är lite knackiga i lederna undviker gärna att lägga sig ner just för att de tycker det är jobbigt att resa sig.

Men sömnen tar ut sin rätt och då faller de ner i djupsömn ändå och tja... brakar ner.

Vi hade en gammalman på 26 år i stallet och veterinären påpekade att detta var vanligt bland gamla hästar.

Vet inte hur gammal din häst är, men den kanske känner obehag vid resning och står och sover så länge kroppen orkar.

Eller som någon skrev att knä upphakningen "glappar".???

Hemskt att den slår sönder sig i fallet....:crazy:

Jag har fått lära mig att hästar INTE kan stå och sova. Däremot kan som vila väldit djupt, men om dom somnar så ramlar dom pladask.

Hej!
Vi hade också en häst i stallet som inte kunde låsa knäna. Det var väldigt läskigt ibland när man såg hur trött han var och ramlade ihop men inte kunde somna ordentligt pga. att knäna inte låste sig. Men förövrigt var han en super häst. Han lade sig heller aldrig ner och sov..vet inte varför, det kanske är så att deras flyktinstinkt ät så djupt rotad att de helt enkelt inte vill, de kanske har problem med att resa sig fort pga att "låsmekanismen" inte fungerar.

Vi har en häst som inte heller kan stå och sova (eller vila djupt), han är opererade i båda bakknäna pga upphakning och då tar man tydligen bort den mekanismen att låsa knäna.. men han har tydligen fattat det, för han lägger sig ner istället, vilket medför att han ligger ner och myser väldigt mycket! :)

Fanns en äldre val (18-20 år) i mitt förra stall, som ibland kunde trilla omkull, både i boxen, på gången och under ridning.
Han hade något fel i huvudet, trodde de.:confused:
Vet ej hur det gick för honom, han kom från ett uthyrningsstall och de som hyrde honom, lämnade tillbaka honom efter hyrperiodens slut. Antagligen skulle han avlivas...:(

Min häst är likadan och har varit i 2 år nu.
Låsmekanismen kan försvinna när de blir äldre och då ramlar dom när de går in för djupt i sömnen.
Min ligger heller inte ner längre och vet inte varför.

Jag tycker det är jobbigt för jag känner att hon får inte den extra vilan som liggande hästar får.

Jag lade märke till att min häst liksom sackade ihop i frambenen när hon stod och skulle sova i hagen igår och idag. Tog in henne i går men allt ser normalt ut när hon piggnar på sig. Hon är 19 år och opererad för osteochondros i båda bakknäna så det låter ju som det beskrivs i tråden. Hur har man gjort med de hästar som nämnts?

Jag lade märke till att min häst liksom sackade ihop i frambenen när hon stod och skulle sova i hagen igår och idag. Tog in henne i går men allt ser normalt ut när hon piggnar på sig. Hon är 19 år och opererad för osteochondros i båda bakknäna så det låter ju som det beskrivs i tråden. Hur har man gjort med de hästar som nämnts?
Tråden är från 2006.

Min vän hade en häst som låsmekanismen var dålig på. Den togs bort under sommaren, var då 22-23 år gammal. Den hade inte klarat en vinter till på box.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 232
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.