Lasandos 922?

neve

Trådstartare
Hej! Tänkte höra om det finns någon här som har avkommor efter Lasandos och lite hur den allmänna uppfattningen om han är? Funderar EV på att betäcka ett sto med honom...

Sv: Lasandos 922?

Har en 3 åring efter honom. Stor ca 168 i dags läget. Snäll och lätthanterlig. Har emellanåt visat lite temperament men lätt att ta ner på jorden.
Hoppar rätt bra. Travet är däremot inte hans bästa gångart direkt. Okomplicerad och samarbetsvillig vid tömkörning och inridning. Naturligtvis beror en del på mödrenet också.

De Lasandos avkommorna jag har sett/ridit har varit mycket snygga. Rört sig och hoppat mycket bra dock har de haft lite temprament men det ser jag bara som en fördel när det gäller hopphästar som ska prestera bra i hoppning.

Dom jag har ridit har varit snygga, ridbara med bra gångarter och hoppat riktigt bra. Lite heta att rida och med lite idéer för sig. Roliga hästar:)

Betäckte min märr med honom för några år sedan men det tog sig tyvärr inte.

Jag har en unghingst efter Lasandos. Han var fantastiskt snygg som föl! Under unghästperioden har han varit ful som stryk, fulare än någon av våra andra unghästar någonsin varit... men han börjar växa in i kroppen och det blir bättre för varje dag. Riktigt fula unghästar brukar ju bli otroligt snygga när de är färdigvuxna så jag har stora förhoppningar.:d:D
Mamman har ett stort, något klumpigt huvud som hon nedärvt till övriga avkommor men Lasandos-avkomman har fått ett mindre nästan feminint huvud. Han är högställd, lätt i typen och har en mycket bra front. Han var ordentligt kaxig som fölunge och det blev några duster, men efter det har han varit totalt okomplicerad i all hantering, både hemmavid och på resa.
Han är ännu bara löshoppad några gånger men än så länge är jag mycket nöjd. Han är otroligt snabb i benen, inte rädd för att ta i och hoppar allt man ställer fram, även "titthinder" utan att fundera. Hoppar med bra teknik och tänker alltid framåt självmant. Jag tror han blir superkul att rida i omhoppningar.:D

Kul att höra att ni verkar nöjda! =)

De avkommer som ni tycker varit lite "skarpa" på vilket sätt då? Pigga, svårt att ta en tillsägning, på marken el vid ridning mm mm? Förklara gärna närmare! Det finns ju så mkt som vägs in i humöret!

jag har ett sto efter Lasandos. Som unghäst så var hon rätt skarp. Hon var orädd, frammåt och med bra självförtroende, men behövde en fast hand för hon var rätt tuff. Detta var främst i hanteringen, i ridningen var det inga problem alls. Nu är hon 10 år och avelssto och hur trevligt som helst! Lugn och cool och en bra mamma.

Hon är iallafall 167 cm och minst av de avkommor som hennes mamma lämnat. Hon är mycket snygg att se på med uttrycksfullt huvud och bra front. Hoppar med mkt bra teknik, rädd om sig och bangar aldrig på hinder. Hon fick hoppdiplom som 3 åring. Hennes gångarter är normala, inte utmärkande på något sätt.

Mvh Maria

"Skarp" vet jag inte om jag tycker är riktigt rättvist ord... Jag upplever den jag har och andra som jag kommit i kontakt med (e.lasandos el. landlord) som aktiva, tänker mycket själv, på "G". Det är tävlingshästar helt enkelt, trivs med att det händer mycket och behöver stimulansen. Gillar att arbeta är aktiva och spontana. När det blir långrandigt och dom inte får utlopp för sin energi, ja då upplevs dom som "skarpa".
Kan jämföra lite med tävlingshästar som man formtoppar. Dagarna innan tävling som man lagt en större formtopp till är ju vilken häst som helst odräglig. Allmänt sur, hugger i luften när man lägger på täcket, vill inte stå still, tramsar när man ska sitta upp, kickar i boxväggen osv. Men det är ju tecken på att hästen har mycket energi som kryper i kroppen och att man har lagt formkurvan rätt. Så upplever jag att hästar är som många tycker är "skarpa". Dom har liksom den energin i ett mer jämnt flöde.
Oftast är ju sådana hästar riktiga fighters inne på banan.;)

Min mans tävlingshäst (körning) är som en trottsig, hormonstinn tonåring när han är formtoppad. Fruktansvärt sur, gnisslar tänder, piskar med svansen, sparkar i väggen, tramsar när han ska på transporten, är fånig vid anspänning osv... men han dansar fram i dressyren, är riktigt på hugget i precisionen och går som en torped i maratonmomentet. Folk brukar säga att de tycker att han ser skarp ut men så upplever inte vi honom. Lite divalater har han ju när han är i form, men det kan man ju leva med...:D

Sen kan man nog också jämföra med olika hundraser. Hundar som tex jack russel, bordercollie och schäfer anses ju vara lite "skarpa". Men de är ju också kända för att vara riktigt trevliga och bra arbetshundar när dom får stimulans och får använda sin energi.
Jag tror att det är lite så med hästar också. Vill man ha en skogsmulle, kanske tävla någon lättare tävling någon gång i bland så kanske vissa blodslinjer inte är så lyckade. Vill man ha en tävlingskompis som trivs med att träna och tävla med allt vad det innebär med resor och så vidare, ja då är nog Landgrafblodet ett bra val.

Just Lasandos tycker jag är lite underskattad. Han har avkommor i svår klass och är mycket prisvärd om man jämför med tex nya eller relativt nygodkända, och oprövade hingstar som tom kostar mer... Personligen tycker jag att han överlag passar svenska ston bättre än Landlord där avkommorna kunde bli lite burkiga. De avkommor jag sett efter Lasandos tycker jag har en bättre typ, ädla och långbenta med bra halsansättning.
Jag är mycket nöjd med min avkomma och kan mycket väl tänka mig att använda Lasandos igen på någon av ungstona när de har "åldern inne".

Fast det låter mer som taggad, tycker jag. De hästar jag upplever som skarpa går mer aktivt in för att skada människor.

Exempelvis kickar efter folk som leder dem, anfaller med bakåtstrukna öron i boxen. Kastar av ryttare om h*n hamnar i obalans, kastar av ryttaren om ryttaren vill något annat än hästen.

Dvs hästar som man måste hålla under tummen hela tiden, och som mer än gärna tar över och då blir direkt farliga. Som är oförlåtande och försöker skada människan fysiskt om hästen uppfattar det som att människan gör fel.

En häst som är på g eller lite temperamentsfull beter sig mer som du beskriver, det är så mycket energi och vilja som måste ta vägen nånstans. Men hästen försöker inte i första hand rikta energin mot att skada folk eller driva igenom sin vilja på bekostnad av människans vilja.

Precis, taggad är ett bättre ord. Skarp tycker jag används för mycket. Håller med om din defination om vad som är en skarp häst.

Det låter ju vettigt! Mkt energi/lite nerv har jag inget emot!

Sen kan jag nog tycka ett en häst som bara ifrågasätter rejält, utan att för den skull vara elak mot människor, kan klassas som skarp, men det var en annan diskussion! Och just därför jag frågade om på vilket sätt de har "humör" eftersom definitionen är så fruktansvärt olika!:idea:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
707
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 018
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
860
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka